TU Eindhoven Project Storm: elektrisch de wereld rond
Om de wereld in 80 dagen
Tekst: Peter Aansorgh
Beeld: Storm
Jules Verne
In 1873 publiceerde de Franse Sciencefiction schrijver Jules Verne "De reis om de wereld in 80 dagen". Een avonturenroman die nu nog velen tot de verbeelding spreekt. En daarmee een prachtig thema om technici, studenten en universiteiten te lokken tot deelname aan een grote uitdaging: een reis om de wereld in 80 dagen, rijdend in of op een voertuig dat geen verbrandingsmotor heeft of fossiele brandstoffen verbruikt. D
e redenen daarvoor zijn duidelijk: de uitstoot van CO2 moet omlaag om het broeikaseffect af te remmen, bovendien raken onze voorraden aan fossiele brandstoffen uitgeput. Benzine zal schaarser en daarmee duurder worden, lang voordat het niet meer verkrijgbaar is. Onze behoefte aan mobiliteit zal dus uit een ander vaatje moeten tappen. Reden voor autofabrikanten, motorfietsproducenten en universiteiten om zich op elektrisch vervoer te richten.
Fun
Nu voelt elektrisch rijden voor veel motorfanaten als het slikken van een medicijn: je doet het omdat het nodig is, niet omdat het leuk of lekker is. Maar eigenlijk is dat een foutieve aanname: wie ooit elektrisch heeft gereden weet dat de gigantische bottom-power van een elektromotor uitermate opwindend kan zijn. Elektrisch rijden kampt dus met een imago-probleem. Daarnaast zijn de actieradius en de oplaadtijd nog uitdagingen. Voer voor techneuten dus, die extra getriggerd worden door het wedstrijdelement van de 80 Day Race. Zo ook Senja Boom, student Sustainable Innovation en nu woordvoerdster van Storm Eindhoven, een studententeam van de TU Eindhoven: "Een van de docenten aan de TU is ambassadeur van de 80 Day Race. Hij plaatste een oproep op Twitter om hieraan deel te nemen. Dat werd opgepikt door Texas van Leeuwenstein en Wilco Pesselse. Zij richtten een team op en gingen op zoek naar mensen om deze uitdaging aan te gaan." Een uitdaging die wel de nodige opofferingen vergt, w
![]()
bla
![]()
blaant studiepunten krijgen de studenten er niet voor: de studie ligt hiervoor gewoon een jaar stil, maar het is natuurlijk wel een krachtig statement op je CV!
Verwisselbare accu
Het team bestaat inmiddels uit een groep van 30 studenten uit diverse studierichtingen. Zij werken samen aan de ontwikkeling van het project, zowel technisch als organisatorisch. Vooral de ontwikkeling van de motorfiets zelf is natuurlijk een hele uitdaging, want omdat de aandrijving en de opslag van energie sterk verschilt van die van een conventionele motorfiets, verschilt de hele constructie van de motor. "Het begon met het vaststellen van de eisen", legt Senja uit. "Wat moet de motor kunnen, wat moet de actieradius worden, welke dingen moeten we zelf ontwikkelen, welke onderdelen zijn er op de markt. Vaak wordt een standaard motorfiets omgebouwd tot elektrische motorfiets, maar dat wilden we niet. We wilden een echte, bruikbare motorfiets bouwen. We zijn uitgegaan van de accu's, daar hebben we een eigen rijwielgedeelte omheen gebouwd. Het accupakket is opgebouwd uit kleine lithium-cartridges, die uitwisselbaar zijn. Het totale accupakket is 28,5 kWh, maar je kunt ook met minder cellen rijden, zodat je bijvoorbeeld een groot actieradius hebt voor een lange afstand, maar de machine lichter kunt maken wanneer je een wendbare machine voor bergweggetjes wilt hebben."
![]()
Het wisselen van de accucellen kan binnen 7 minuten. Veel cellen voor een lange actieradius, weinig cellen voor even lekker sturen
Prototype
Voor de constructie van een motorfiets zijn uiteraard de laatste technologieën gebruikt. Zo zijn een aantal onderdelen via 3D-printtechniek gemaakt, andere onderdelen zijn gefreesd, andere zijn via vacuüm-forming vervaardigd. Er is veel gedacht over het comfort, want er moet toch twaalf uur per dag gereden kunnen worden. Aerodynamica heeft een lagere prioriteit, omdat het wel een praktisch bruikbare motorfiets moet zijn. Zo staat de motor ook niet op keiharde low-friction, maar op gewone Dunlop straatbanden. De voorvering is een "hossack" duolever, zoals BMW die gebruikt. De aandrijving vindt plaats via een permanente-magneetmotor met een vermogen van 35 kW. Meer mag ook niet, w
![]()
Het Storm project begon met een computer ontwerp
![]()
De mock-up werd voor presentaties gebruiktant de rijders zijn over het algemeen te jong voor een volledig A-rijbewijs: "Ik zelf ben bezig met het A2-rijbewijs, ik hoop ook dat ik zelf als rijder mee mag gaan als we volgend jaar gaan rijden." "Voor het rijwielgedeelte namen we contact op met Nico Bakker, maar die kon niets voor ons betekenen omdat hij nog nooit een frame conform ons concept had gebouwd," aldus Michiel Kusters, lid van het technisch team. "Wel heeft hij ons veel basisinformatie gegeven waarmee rekening moet worden gehouden bij een ontwerp." Uitgangspunt van de studenten was dat de accu's snel zouden moeten kunnen worden gewisseld. Een conventioneel deltabox frame of buizenframe kon hierdoor niet worden toegepast. In eerste instantie werd een ontwerp gemaakt, dat werd opgevolgd door een mock-up model dat uit piepschuim was vervaardigd. Inmiddels is het eerste prototype klaar en kan met testen worden gestart.
Blog
De ambities van het zijn niet mis. "We willen de grootste weerstand tegen elektrisch motorrijden, de beperkte actieradius, wegnemen en laten zien dat ook elektrisch motorrijden sexy is. We hebben de ambitie een motor te bouwen die direct door een fabrikant in productie zou kunnen worden genomen." 2017 is het jaar dat het team zal deelnemen aan de "80 Day Race", maar het is de bedoeling het volgend jaar al zelf een soortgelijke onderneming te doen, op eigen initiatief. Dat is meteen een goede voorbereiding op het grote evenement. De "80 Day Race" gaat van stad naar stad, waarbij in diverse grote steden PR-evenementen worden georganiseerd. Van de 30 teamleden zullen er in 2016 25 meegaan met het konvooi, om de strategie uit te stippelen, voor het opladen, voor het oplossen van douaneperikelen, voor de veiligheid en voor het onderhouden van de techniek. En natuurlijk gaan er PR-medewerkers mee, die via een blog en Facebook zorgen dat geïnteresseerden op de hoogte blijven. Het laden gebeurt onderweg gewoon via het net, via gewone laders of via snelladers. Nu is het alleen nog aan de overheden om te zorgen dat de elektriciteit in dat net ook op een milieuvriendelijke manier wordt gemaakt. Maar ook daar zijn de studenten mee bezig, ze proberen ook zelf een "Smart Grid" te bouwen."
Crowd Funding
Wil je het team ondersteunen? Dat kan, want het team maakt gebruik van Crowd Funding. Je kunt voor 15 Euro een deel van een batterijcel, dus een deel van de accu sponsoren. Je kunt dan op internet volgen wat je cel doet, wanneer, waar en hoe... Meer weten? Kijk op www.storm-eindhoven.com en op 80DR.com.
![]()
Ja, hij is breed, maar wel eens een Boss Hogg gezien?