Terugblik: 2015 EICMA in Milaan
Stijladvies...
Door Peter Aansorgh
PK-pakhuizen en supersports
Met de nieuwe reglementen in het WK Superbike is het nog belangrijker dat de "productiefiets" al op topniveau staat. Veel fabrikanten hebben hun 1000cc-machines dan ook weer verfijnd, al schieten ze hun bestaansrecht op straat daarbij mijlenver voorbij. Er worden er in Nederland nog minder van verkocht dan van 125cc-scooters en dat geeft te denken... Maar er zijn ook nog motoren die niet op het WK zijn gericht. Een overzicht...
Kawasaki ZX-10R
Bij Kawasaki is de ZX-10R vernieuwd. De 998cc DOHC-motor is weer naar een hoger niveau en levert nu meer dan 200pk met Euro4 goedgekeurde emissies en drie inschakelbare power-modes. Een en ander wordt gecontroleerd via diverse hulpsystemen, die gebruik maken van een Bosch Inertia Measurement Unit. Samen met de motor ECU voorspelt deze aan de hand van dynamische feedback hoe de motor optimaal moet reageren en bestuurt deze de S-KTRC tractiecontrole. Ook heeft de ZX-10R Launch Control voor snelle starts en een intelligente KIBS ABS systeem voor een remvertraging op raceniveau. Ook is er een Quick Shifter en een intelligente Öhlins stuurdemper aan boord. Qua wegligging profiteert de nieuwe ZX-10R van Showa’s nieuwste ‘’Balance Free’’ voorvork en BFRC lite’’ achterschokdemper. Radiale Brembo M50 radiale monobloc remklauwen en enorme 330 mm remschijven zorgen voor de potente remkracht. De ZX-10R komt ook in een "winter edition". Die heeft geen handvat- en aambijverwarming, ook geen stuurmoffen, mistlampen of winterbanden. Hij is alleen net zo zwart is als de superbike-modellen waarmee de raceteams het wintertestprogramma afleggen...
Suzuki GSX-R1000
Bij Suzuki is de GSX-R1000 onder handen genomen. De vloeistofgekoelde 999cc DOHC-viercilinder kreeg nog meer tot vermogen zonder concessies te doen aan de trekkracht in het lage- en middentoerengebied. Dit wordt onder meer bereikt door variabele timing en een nieuw klepbedieningssysteem met slepertjes in plaats van buckets. De spoeling van de motor wordt verbeterd door twee vlinderkleppen in de uitlaat, die de resonantie lengte van de pijpen beïnvloeden. De krachtbron is nog compacter, waardoor de wendbaarheid van de motor verbeterd is. Daarbij helpt ook de volledig instelbare Showa BFF voorvork en BFRC-lite achterschokdemper. Uiteraard is ook deze motor voorzien van talloze elektronische snufjes, zoals een in 10 standen instelbaar tractiecontrole systeem, een S-DMS drive-mode selector, elektronisch gestuurd ABS, een quickshifter en een launch-control- systeem. Ook heeft de GSX-R1000 een LED koplamp en een LCD-dashboard. De vermogenscijfers zijn nog niet bekend.
Kawasaki SC-02 “Soul Charger” Concept
Niet alle PK-persberichten hebben betrekking op het WK Superbike. Zo presenteerde Kawasaki een prototype van een naakte, supercharged motorfiets, geïnspireerd op Kawasaki's Ninja H2. Het model heet ‘’Soul Charger 02’’. De SC-02 heet een kleinere cilinderinhoud dan de Ninja H2. Hiermee laat Kawasaki zien dat haar volledig in eigen huis ontwikkelde Supercharger technologie schaalbaar is en dus ook op lichtere motoren kan worden toegepast. Wij wachten op een Versys 300 met compressor en 70 pk, met een brandstofverbruik van 1 op 50...
Panigale 959
Ducati heeft voor 2016 de "kleine" Panigale aangepakt. Deze krijgt voor 2016 een 955cc tweecilindermotor, die 157 pk bij 10.500 tpm levert. De nieuwe krachtbron beschikt over drie rijmodi (race, sport en regen), Ducati Traction Control een quickshifter, ride bij wire en Engine Brake Control. Verder is de neus van nieuwe Panigale breder en de aerodynamica verbeterd. Grotere luchtinlaten geven een agressievere look en de uit aluminium gefreesde voetsteunen verbeteren de grip van de laarzen. De 959 weegt "droog" slechts 176 kg. Een eerste test van de 959 Panigale is trouwens hier al te lezen.
Aurora Hellfire
Soms kom je een creatie tegen waar je de onderkaak op de motorlaarzen zakt. Zoals de Aurora Hellfire. Die is gebouwd op basis van een 80° DOHC V-8 met een cilinderinhoud van maar liefst 2.575 cc! Deze achtcylinder levert 417 pk bij 9500 tpm, De top ligt boven de 340 km/h! En dan ziet het er nog rijdbaar uit ook. De machine heeft wel een enorm lange wielbasis van 1600 mm en wordt hij afgeveerd via een Hossack voorwielophanging. Keramische remschijven brengen de 270 kg zware motorfiets weer tot staan. En het is geen eenmalige creatie: de Hellfire is ontworpen in Australië en zal in Thailand in serie geproduceerd gaan worden…
Allroads
Allroads zijn de best verkopende motoren op de motormarkt. Ze zijn dan ook uitermate praktisch en comfortabel. Al verliezen veel fabrikanten langzaam de filosofie achter het concept een beetje uit het oog door de motorfietsen te veel op het asfalt te ontwerpen. En dan brengen ze weer een "offroad gerichte" versie uit die met een eigen gewicht van 260 kg toch ruim twee keer te zwaar is om er een echt zandpad mee te doen. Maar sommige fabrikanten denken er wel over na...
AJP PR7
Het Portugese motormerk AJP is bekend om zijn offroads. In Milaan introduceerde AJP echter ook een allroad, de PR7. Die heeft een eencilinder DOHC-motor een cilinderinhoud van 600 cc. Het vermogen wordt niet opgegeven, maar dat zal waarschijnlijk rond de 40 pk liggen.Het blok ligt in een hybride frame van aluminium en staal met een swingarm van gietaluminium. De volledig instelbare 48 mm upside-down-voorvork heeft een veerweg van 300 mm, de volledig instelbare achterschokdemper laat 280 mm veerweg toe. In combinatie met een rijklaar gewicht van 165 kg en grote wielmaten (90/90-21 en 140/80-18) geeft dit echte offroad-capaciteiten, terwijl het redelijk brede zadel en het windscherm zorgen dat je ook op de snelweg redelijk comfortabel zit. Een echte allroad, waar gerenommeerde merken wat van kunnen leren...
Benelli TRK502
Ook Benelli bracht in Milaan een leuke reis-allroad met A2-licentie. Deze TRK502 wordt aangedreven door een tweecilinder DOHC lijnmotor met vier kleppen per cilinder, die 47,6 pk bij 8500 tpm levert. Het 500 cc injectieblok haalt een maximum koppel van 45 Nm bij 4500 tpm, waaraan je kunt zien dat hij is getuned voor een soepele trekkracht van onderuit. De 50 mm upside-down-voorvork heeft een veerweg van 145 mm en de wielmaten zijn voor en achter 17 inch, waar je aan kunt zien dat de offroad-capaciteiten beperkt zijn. Het eigen gewicht is 210 kg, de zithoogte is met 815 mm vrij toegankelijk.
Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak en Multistrada 1200 Enduro
De Multistrada is altijd een asfaltmotor geweest, maar daar komt nu verandering in: Ducati brengt de Multistrada 1200 "Enduro". Die heeft spaakwielen (19” voor, 17” achter) en semi-actieve "Ducati Skyhook"-vering met veerwegen van 200 mm. Een 30-liter brandstoftank vergroot de actieradius naar ruim 450 km. Verder ontbreekt het op de Multistrada aan weinig: hij heeft hellingshoekafhankelijk ABS, Adaptieve bochtverlichting (DCL), Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC) en Vehicle Hold Control (VHC), dat het wegrijden op een helling gemakkelijker maakt. Met een rijklaar gewicht van 254 kg is hij natuurlijk wel wat zwaar voor het echte offroad-werk, maar op een gravelpad zul je wel uit de voeten kunnen. Dat geldt ook voor de nieuwe Multistrada 1200 "Pikes Peak", die is genoemd naar een van de beroemdste heuvelklims van Amerika. Het verschil met de Multistrada 1200S zit hem in de kleurstelling, diverse carbonfiber onderdelen een Termignoni uitlaat en hoogwaardige, handmatig instelbare vering van Öhlins.
SWM SUPERDUAL
Speedy Working Motorcycles heeft het gamma uitgebreid met de SuperDual. Deze allroad is gebaseerd op de RS650R enduro en wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 600 cc DOHC eencilindermotor. De machine is voorzien van alles wat je nodig hebt om comfortabel en betrouwbaar te kunnen reizen, zoals valbeugels, kofferbeugels en een 19 l tank. Ook heeft hij een windscherm, een carterbeschermplaat en een middenbok. De zithoogte is 890 mm, hij staat verder op een 17 inch achterwiel en een 19 inch voorwiel. SWM wordt in Nederland door MotoMondo geïmporteerd.
Triumph Tiger Explorer range
Triumph heeft de Explorer onder handen genomen. De 1215cc motor heeft voortaan nog meer vermogen en koppel, terwijl ook bochtafhankelijk ABS, hill-hold en semi-actieve vering zijn intrede doet. Het nieuwe model heeft ook drie mogelijke zithoogtes en een elektrisch verstelbaar windscherm. Er zijn twee verschillende basisversies: de XR voor de weg, de XC als allroad. Er zijn van beide verschillende uitrustingsniveaus, zodat de range nu zes verschillende modellen telt.
Scramblers
Scramblers vinden hun oorsprong in jaren vijftig, toen naked bikes op noppenbanden werden gezet om er offroad mee te rijden. Nu motorrijders niet meer voor pk's, maar voor lifestyle gaan, is de Scrambler weer helemaal in. En dus waren ze er ook op de Eicma in Milaan...
Benelli Leoncino
Op basis van het zelfde motorblok biedt Benelli volgend jaar ook de Leoncino, een stoere scrambler met een fraai, modern design en ruige noppenbanden. Ook deze motor is geschikt voor het A2-rijbewijs. Hij wordt aangedreven door dezelfde, 47,6 pk sterke tweecilinder als de TRK502.
Ducati Scrambler Flat Track Pro en Sixty2
Veel nieuws bij Ducati, met onder meer twee nieuwe Scrambler-modellen. De eerste is de Flat Track Pro, die verwijst naar de motoren waarmee in het Flat Track Pro-kampioenschap wordt gereden. Deze motor heeft onder meer een nieuwe, geel met witte tank, een laag, taps gevormd stuur, een solozit en zijdelingse nummerschilden.
De Sixty2 is geïnspireerd is op de straatcultuur van de jeugd, skateboards, street food, popmuziek en popart uit 1962. Hij onderscheidt zich door een slanke stalen tank met speciale graphics en logo’s. De stuwkracht wordt verzorgd door een 41 pk sterke 399 cc desmo-L-twin Een breed stuur en een lang zadel zorgen voor een comfortabele, ontspannen zithouding. Het lage zwaartepunt en een nieuwe 160/60-17 achterband staan garant voor een goede handelbaarheid. ABS is uiteraard standaard.
Naked en budget
CB500 en NC750
In de budgetcategorie was er nieuws bij Honda, zoals upgrades aan de CB500F, CBR500R en CB500X, waaronder een LED koplamp en achterlicht, een voorvork met instelbare veervoorspanning, instelbare remhendels, een grotere benzinetank met een nieuwe scharnierende tankdop en ‘wave style’ contactsleutels. Ook het uiterlijk werd onder handen genomen. De CB500X kreeg daarbij een 100 mm hoger en instelbaar windscherm. Bij de 750cc NC-serie kreeg de DCT-transmissie nieuwe functies, waaronder 3 nieuwe modi binnen de S-stand. De nieuwe dashboards zijn personaliseerbaar en veranderen in de ECO mode van kleur naargelang het benzineverbruik. Nieuwe uitlaatdempers geven de tweepitters een dieper geluid, verder heeft de voorvork op de NC750X en Integra nu Showa’s "Dual-Bending Valves", waardoor de dempingskarakteristiek is gewijzigd. Deze twee modellen krijgen bovendien LED-lichten.
Husqvarna Vitpilen 701
Wederom een fraai prototype van Husqvarna: de Vitpilen 701. Het is een indrukwekkende, modern ogende naked bike, met LED koplamp en een carbonfiber achtersubframe. Het hoofdframe bestaat uit een vakwerk constructie van stalen buis. Om het motor wordt met geen woord gerept, maar waarschijnlijk is dat het 690 cc eencilinder blok van KTM.
Mondial Hipster
Het motormerk Mondial maakte op de Eicma ook haar rentree, met een motorfiets die zowel moderne als klassieke stijlelementen in zich verenigt. Deze "Hipster" is verkrijgbaar met een 15 pk sterke 125cc DOHC-motor of een 25 pk sterke 250cc SOHC-motor. Beiden zijn voorzien van elektronische injectie en vloeistofkoeling. De Mondial is voorzien van een upside-down-voorvork en stereo-achtervering, alsmede van een enkele remschijven en vierzuigerremklauw voor. De machine weegt 130 kg.
Moto Guzzi V9
Moto Guzzi V9 breidt het gamma caféracers uit met een V9, op basis van een nieuw ontwikkelde 90° V-twin. Deze lucht-oliegekoelde 850cc tweeklepskrachtbron levert 55 pk bij 6250 tpm. Het maximumkoppel van 62 Nm komt al bij 3.000 tpm vrij en wordt doorgegeven via een zesversnellingsbak en een cardan. Het dubbele wiegframe wordt afgeveerd via stereo achtervering en een 40 mm voorvork, waaraan een Brembo vierzuigerremklauw is gemonteerd. Er komen twee uitvoeringen: de klassieke V9 Roamer en de modernere, meer op sportiviteit geënte V9 Bobber. Ze hebben allebei ABS, instelbare tractiecontrole, een startonderbreker, een USB-poort en een nieuw instrumentarium. Ander nieuws bij Moto Guzzi is de V7 Stornello. Dit is een scrambler, te herkennen aan forse noppenbanden, een Arrow-uitlaat en aluminium accenten.
Suzuki VanVan 200
Suzuki brengt een grotere uitvoering van de VanVan. Deze wat koddige naked bike krijgt een 199 cc metende, lucht/oliegekoelde eencilinder SOHC injectiekrachtbron die vooral "sterk" is in het lage- en middentoerengebied. De VanVan is voorzien van een lekker breed zadel en brede banden, die op spaakwielen met aluminium velgen liggen. De achterbank is zelfs 180 mm breed! De machine weegt 128 kg en heeft een zithoogte van 770 mm. De tank inhoud is 6,5 l.
Suzuki SV650
Suzuki brengt de SV650 terug in het gamma. De vloeistofgekoelde 90° V-twin van deze wendbare budget bike is vanwege de Euro 4-normen sterk onder handen genomen, wat zich vertaalt in een extreem laag brandstofverbruik van 3,84 l per 100 km. De 645 cc DOHC-motor levert een maximum vermogen van 76 pk bij 8500 tpm en bereid zijn maximum koppel van 84 Nm bij 8100 tpm en heeft nu ook een " lage toerentallen assistent". Ook het van stalen buizen vervaardigde vakwerkframe is nieuw. In totaal heeft Suzuki meer dan 140 onderdelen nieuw ontworpen, waardoor het totale gewicht met 8 kg is gereduceerd tot 195 kg rijklaar. De zithoogte is met 785 mm zeer bescheiden, zodat ook kleinere mensen er goed op passen. De nieuwe SV 650 is verder uitgerust met ABS en met een LCD dashboard dat veel informatie biedt.
Triumph Bonneville
Triumph heeft de Bonneville range vernieuwd, met geheel nieuwe vloeistofgekoelde motoren (die er nog steeds als luchtkoelers uitzien), variërend van 900cc tot 1200cc. Die leveren volgens Triumph beduidend meer koppel en een duidelijker merkbare vermogensoverdracht, dat gepaard gaat met een nog fraaier geluid. Ook het frame en de vering zijn nieuw ontworpen, wat een verbluffende wendbaarheid, comfort en controle tot gevolg schijnt te hebben. We wachten met gepaste spanning af...
Yamaha MT03
Met de Yamaha MT-03 kunnen ook A2-rijbewijshouders toetreden tot de Dark Side of Japan. Onder de karakteristieke MT-styling van deze naked bike huist de 321cc DOHC-tweecilinder lijnmotor uit de YZF-R3, die 42 pk bij 10.750 tpm levert. Ook het frame met de lange, asymmetrische swingarm en de soepele vering zijn daarvan afkomstig. Uiteraard is de zitpositie op de MT-03 veel rechter en relaxter, meer gericht op optimale wendbaarheid in stedelijke omstandigheden. De zithoogte is met 780mm ook zeer beheersbaar. De machine staat verder op lichtgewicht 10-spaakswielen met een 110/70-17 voorband en een 140-70-17 achterband. Een ABS-systeem zorg dat de MT-03-rijder ondanks de potente, 298mm-schijfrem veilig tot stilstand komt. De MT-03 weegt volgetankt 168 kg
Yamaha XSR900
Faster Sons, zo noemt Yamaha de range waartoe de nieuwe XSR900 valt. Het gaat om motoren, die qua styling zijn geïnspireerd op de motoren waarmee hun vaders vroeger rondreden. Maar dan met moderne techniek, waardoor de zonen sneller zijn dan hun vaders. Zoals de XSR700 die eerder dit jaar werd gepresenteerd. Nu is het de beurt aan de XSR900, die is gebaseerd op Yamaha's 115 pk sterke 850cc driecilindermotor. Vader moest het vroeger zonder tractiecontrole, instelbare ride-modes, ABS en zelfbekrachtigende slipperkoppeling doen, en ook had hij geen lichtgewicht frame van spuitgietaluminium. De XSR900 heeft het allemaal wel, net als een speciaal op deze motor afgestemde 41 mm upside-down-voorvork en monoschokdemper. Van een brandstofverbruik van 5,2 liter/100 km kon vader waarschijnlijk ook alleen dromen. Maar die droom kan nu uitkomen...
Streetfighters
Vroeger waren streetfighters supersportmotoren, die na een crash vanwege hoge kuipdeelprijzen werden omgebouwd tot snelle naked bikes. Tegenwoordig is het een aparte klasse, waar fabrikanten bijzonder aparte creaties voor bouwen. Waarbij de grens tussen naked bike, café racer of streetfighter soms wat vaag wordt...
Yamaha MT-10
De Dark Side of Japan krijgt in 2016 versterking met een echte spierballenmotor: de MT-10. Deze modern-naked brengt de crossplane-techniek van de YZF-R1 Superbike naar de MT-serie, waarbij het aluminium delta-box frame mede dankzij de ultrakorte wielbasis van slechts 1400 mm een hoge wendbaarheid aan dit 998cc powerhouse koppelt. Die is uiteraard wel speciaal afgestemd op deze toepassing, zodat de motor nog beter presteert in het lage- en middentoerengebied. Zo is de motor bijvoorbeeld voorzien van een zelfbekrachtigende slipper koppeling en aangepaste ride-mode-mappingen. Een in drie standen instelbaar tractiecontrolesysteem zorgt samen met een hightech radiaal ABS-remsysteem voor de nodige veiligheid. Verder is de MT-10 zelfs voorzien van cruisecontrole, een uniek design en dubbele LED-koplampen.
Triumph Speed Triple S en R
Triumph heeft de Speed Triple aangepakt. De nieuwe driecilindermotor levert meer koppel in hele toerenbereik en is 10% zuiniger. Interessant is ook de toepassing van een drive-mode selector met 5 keuzemogelijkheden: weg, regen, sport, circuit en een zelf in te stellen modus. Ook het ABS en de Tractiecontrole zijn instelbaar. Verder heeft de Speed Triple Brembo monoblock remklauwen en een nieuwe styling, herkenbaar aan de nieuwe koplampen en het aangepaste "bodywork". Er zijn twee versies: de standaard "S" en de sportievere "R", die als extra een bellypan, carbonfiber plaatwerkdelen, een carbonfiber voorspatbord en Öhlins vering heeft.
MV Agusta Brutale 800
Nieuw bij MV Agusta is de Brutale 800. Deze profiteert van een nieuw uiterlijk, met onder meer een elliptische LED koplamp en een driedelige uitlaatpijp. Opvallend is ook het futuristische, lichtmetalen zadelframe. De driecilinderkrachtbron heeft een tegengesteld draaiende krukas en voldoet nu aan Euro 4. Hij is goed voor 116 pk bij 11.500 tpm, terwijl het maximum koppel met 25% is toegenomen. Indrukwekkend is bovendien dat 90% van dit koppel al bij 3.800 tpm beschikbaar is. Maar er is meer: de Brutale is voorzien van een elektronische EAS shifter en een hydraulisch bediende koppeling, terwijl het motorkarakter wordt gecontroleerd door het multimap MVICS-systeem, dat ook 8 settings voor de tractiecontrole kent. Veranderingen aan het rijwielgedeelte betreffen een 20 mm langere wielbasis en een langere naloop.
MV Agusta Dragster RR LH44
Dan was er ook nog een luxe versie van de MV Agusta Dragster: de RR LH44, waarbij LH voor Lewis Hamilton staat. Voor diegenen die schuw zijn voor alles dat meer dan twee wielen heeft: Lewis Hamilton is wereldkampioen Formule 1 en MV heeft een link met AMG mercedes. De LH44 is dan ook een handgebouwde versie, waarbij Hamilton zich tegen het ontwerp aan heeft bemoeid. Dat leidde tot een "limited edition", die bulkt van de carbonfiber delen en van andere speciale extra's, zoals een alcantara zadel, diverse Ergal onderdelen (hendels, stuur, benzinedop, remreservoirdeksel). Er worden er 244 van gemaakt.
(Power-) Cruisers
Rond de term custom hangt nog altijd een jaren zeventig Henry-Fonda-imago. Reden dat motorfabrikanten liever over cruisers praten. En dat zijn tegenwoordig bepaald geen mietenbrommers, want ze hebben vaak een boel vermogen en hoogwaardige vering een remmen...
Indian Scout Sixty
Het legendarische merk Indian heeft nieuws in de vorm van de prettig(-er) geprijsde Scout Sixty. Deze Custom Cruiser dankt zijn naam aan het motorblok, dat 60 kubieke inch groot oftewel 999 cc meet. Dit blok levert 78 pk vermogen en 89 Nm koppel, dat via een vijfversnellingsbak wordt doorgegeven. De Scout Sixty heeft het zelfde frame als de standaard Scout, de remmen en de vering zijn aan het nieuwe motorblok en het lagere gewicht van 246 kg aangepast.
Moto Guzzi Flying Fortress
Vorig jaar was de MGX-21 Flying Fortress een studiemodel, nu gaat deze op de California 1400cc gebaseerde bagger in productie. De MGX-21 Flying Fortress heeft twee grote zijkoffers en vele carbondelen. De uitrusting van het vliegende fort is zeer compleet en bevat onder meer een entertainmentsysteem. De 1400cc-krachtbron levert een indrukwekkend koppel van 120 Newtonmeter.
Victory Ignition Concept
Het Amerikaanse Victory liet op de Eicma een prototype zien, dat ze samen met de Zwitserse motor bouw wordt en dragracer Urs Erbacher heeft ontworpen. Het Project 156, zoals de motor heet, laat een soort modernistische interpretatie zien van een powercruiser. Het hart van de machine vormt de allerlaatste 60° V-twin van Victory, voorzien van een Acrapovic uitlaatdemper. De voor- en achtervering zijn volledig instelbaar, de upside-down-voorvork is van Marzocchi. Onderaan de ashouders zijn radiale Brembo vierzuigerremklauwen gemonteerd. De motor staat verder op Super lichte aluminium wielen met Metzeler Racetec banden. Victory kondigde aan dat er een productie motor van deze concept bike zal volgen.
Harley-Davidson
Bij Harley-Davidson zijn een zestal modellen nieuw of vernieuwd. De gehele Softail- familie is voorzien van diverse verbeteringen, waaronder de High Output Twin Cam 103 B motor, ride by wire en de mogelijkheid tot cruise controle. Als limited editions zijn de Softail Slim S en de Fat Boy S leverbaar: deze zijn voorzien van de Screamin'Eagle Twin Cam 110 motor en diverse andere stijlelementen.
Geheel nieuw is ook de 883 Iron 883 TM, een Sportster die geheel in bobber-stijl is opgetrokken. Ook nieuw in de Sportster-lijn is de Forty-eight, die zich onderscheidt door een enorm brede voorband. En ten opzichte van de 883 heeft hij natuurlijk 1202cc motor, die 96 Nm bij 3500 tpm levert. In de Heritage-Serie biedt Harley-Davidson een nieuwe Softail Classic, met fraaie, grote spatborden, spaakwielen met white-wall banden en de High Output Twin Cam 103B motor. Als laatste nieuwe de Road Glide Ultra, die terug is in het Harley-Davidson gamma. Deze Bagger is voorzien van alle luxe die een toerliefhebber mag verwachten, voortgestuwd door een 143 Nm sterke 1690cc V-twin.
SuperMotards & Enduro's
Supermotards zijn van oorsprong enduro's met wegbanden. Maar ook hier geld dat het een klasse op zich is geworden, zoals je met de KTM Superdukes goed kunt zien. Toch zijn het bij veel merken nog parallelle universums...
Ducati Hypermotard 939
De Ducati Hypermotard 939, Hypermotard 939 SP en Hyperstrada 939 krijgen in 2016 een vernieuwde "Euro 4"-krachtbron. Dit 11° Testastretta blok haalt 113 pk uit 937cc en heeft 10% meer koppel gekregen. De Hypermotards zijn voorzien van het Ducati Safety Pack met een in 3 standen instelbaar ABS, een in acht standen instelbaar tractiecontrolesysteem en drie ride-modes.
KTM 690 Duke en Duke R
We noemden hem al, de KTM Duke. Die krijgt volgend jaar een nieuwe krachtbron. Deze 73 pk sterke eencilinder is voorzien van dubbele balansassen en een bredere power band. Verder heeft de Duke een aangepaste stuurgeometrie voor meer stabiliteit en meer stuurprecisie. Dan zijn er nog andere vernieuwingen, zoals een onboard computer, een multifunctioneel kleuren-TFT-dashboard en standaard ABS. Verder is er een optioneel "Track Pack" beschikbaar, met onder meer een sport-en regenmodes, tractiecontrole, slipregeling en een Supermoto-modus. Bij de sportievere R-versie levert de 690cc eencilindermotor zelfs 75 pk. De R is verder voorzien van een Akrapovic uitlaatdemper, Brembo monoblock remklauwen en volledig instelbare WP-vering. Bochtafhankelijk ABS, tractiecontrole, motor slip regeling en de Supermoto modus zijn standaard.
KTM SuperDuke R
Special Edition De Superduke R Special Edition is een sportievere versie van de SuperDuke R. Onder de extra's vallen een titanium Akrapovic uitlaatdemper, wave-remschijven, stijvere, oranje geanodiseerde kroonplaten, hendels met meer afstelmogelijkheden en een ander zadel voor een betere ergonomie. Verder zitten er veel oranje geanodiseerde, aluminiumdelen en carbonfiberdelen op deze machine.
Toer en sport-toer
Toer- en sport-toermotoren koppelen praktisch gebruikgemak aan comfort, waarmee lange afstanden overbrugd kunnen worden. Vroeger betekende dat doorgaans dat de machines groot, log, traag en/of saai waren, maar die tijd ligt ver achter ons...
CF Moto 650TK-G
Nieuw bij CF Moto is de 650TK-G, een echte toermotor die is gebaseerd op de al bestaande 650TK. CF Moto is niet echt scheutig met informatie, het lijkt erop dat de voornaamste verschillen in het design zitten. Het motorkoppel is wel met 6 Nm gegroeid naar 62 Nm bij 7000 tpm, het vermogen steeg met 7 kW naar 52 kW bij 8750 tpm, wat neerkomt op 71 pk. Desondanks schijnt topsnelheid gedaald te zijn van 180 km/h naar 170 km/h. Verder staat de G-versie op een bredere achterband, een 180/55-17 in plaats van een 160/60-17. Ook de zithoogte is met 15 mm gedaald naar 780 mm, het rijklaar gewicht is daarentegen met 32 kg gestegen naar 252 kg. Dat heeft deels te maken met de tankinhoud, die is toegenomen van 17,5 naar 22 l.
Scooters
Praktisch, gemakkelijk in de stad, voorzien van een automatische transmissie en verkrijgbaar in gradaties van een lichte stadsscooter tot een snelwegkanon. De scooter is er in soorten en maten...
Honda City Adventure
Er was niet veel nieuws bij Honda, maar als doekje voor het bloeden toonde Honda nog wel concept-model van een allroad scooter. Het City Adventure Concept "brengt avontuurlijk motorrijden naar de stedelijke omgeving", aldus Honda....
Kawasaki J125
Voor de houders van een A1-rijbewijs biedt Kawasaki de J125 scooter. Die heeft dezelfde fraaie styling als de bestaande J300. De J125 heeft een ruime opbergruimte onder het zadel, waarin een integraalhelm en een laptoptas passen. In het handschoenenvak zit een 12 Volt-aansluiting. De J125 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde viertakt eencilinder motor met een inhoud van 125 cc. Deze eenpitter haalt maar liefst 14 pk bij 9.000 tpm, hetgeen via een automatische CVT- transmissie naar het achterwiel wordt doorgegeven. De machine weegt rijklaar 182 kg en heeft een zithoogte van 775 mm.
Kymco G-Dink 300i
In het gamma van Kymco is de G-Dink 300i vernieuwd. Deze luxe scooter kreeg een heel nieuw design en een verbeterde zitting, die ook de zitpositie verbetert. Voor minder vervuiling en een lager brandstofverbruik, alsmede een soepele gasrespons. Dit blok levert 22 pk en moet een brandstofverbruik van één op 40 halen. Verder is ook het dashboard onder handen genomen, het heeft nu een groot digitaal display met een zeer uitgebreide schat aan informatie. Ook waar hij wilde zijn er de nodige aanpassingen, de voor- en onderzijde van het frame zijn verstevigd voor een beter weggedrag. Het remsysteem is voorzien van een Bosch 9.1 M ABS-systeem met 240 mm remschijven en 200 mm remschijven achter, beide bediend door tweezuigerremtangen. De G-Dink 300i weegt 166 kg en heeft een zithoogte van 780 mm.
Kymco X-Town
De X-Town is een nieuwe telg in het Kymco-gamma. Deze scooter is iets sportiever georiënteerd, wat je ziet aan de wat hogere "tunnel "sluiten in het midden. De scooter is ook wat luxe, heeft onder meer een leren zadel, waaronder een bagageruimte zit waarin twee integraalhelmen passen. Hoewel je zou verwachten dat hij dezelfde motor heeft als de G-Dink, is dat wij niet zo. De 276 cc motor is nieuw ontwikkeld en heeft 6cc meer. Het is een 2-kleps eencilinder met automatische decompresseur. Dit blok levert 23,2 pk bij 8000 tpm. Het ABS-remsysteem maakt gebruik van driezuiger-remtangen. De scooter heeft een zithoogte van 785 mm en een tankinhoud van 12,5 l. Het droog gewicht is 185 kg.
Piaggio Medley
Voor de hippe urban professional brengt Piaggio de Medley, voorzien van een 125 of 150 cc "iGET"-motor met vier kleppen per cilinder en elektronische brandstofinjectie. De 125 cc-versie levert 12,2 pk bij 8250 tpm, terwijl het brandstofverbruik in de WMTC-modus 1 op 47,5 bedraagt. De 150 cc versie heeft een 6 mm grotere boring en levert 15 pk bij 7750 tpm, met een brandstofverbruik van 1 op 45,9. Beide motoren zijn voorzien van een start/stop-systeem, ABS en "light-guide" dagrijverlichting. De Medley heeft verder een 16 inch voorwiel en een 14 inch achterwiel. De scooter weegt 138 kg en heeft een bescheiden zithoogte van 787 mm.
Yamaha MWT-9 concept
Ook Yamaha denkt na over het nieuwe mobiliteitsconcepten. De opkomst van de meeleunende driewielscooters zet ook de Yamaha-ingenieurs aan het denken. En met mooie resultaten, zo liet Yamaha op de Eicma zien met de MWT-9 concept. De machine is gebaseerd op de 850cc driecilindermotor van de MT-serie, de styling past ook in Yamaha's Dark Side of Japan segment. De dubbele veerpoten links en rechts lijken wat overdreven, maar zeg nooit nooit...