Zoeken

Teloorgang Norton: hoe het zo ver heeft kunnen komen

Waarom - en wat nu?

26 februari 2020
Nadat Norton op 30 januari dit jaar onder toezicht was gezet leek het einde van het roemruchte Britse merk onafwendbaar. Het gebrek aan liquiditeit was afgelopen maand nog eens versterkt toen de Britse belastingdienst Norton had gedaagd voor een nog openstaande belastingschuld van £300.000. Hoe heeft het toch zover kunnen komen?

We kunnen het ons niet voorstellen, maar mocht je het gemist hebben: Norton was vorige maand door de Britse belastingdienst gedaagd omdat er nog belastingschuld van £300.000 openstond. De zaak werd echter naar 12 februari verdaagd nadat duidelijk werd dat Norton al de helft van de oorspronkelijke £600.000 belastingschuld had voldaan en regelmatig nieuwe betalingen deed. OnderschriftDaarmee leek een crisis afgewend, tot op 30 januari het accountantskantoor Binder Dijker Otte was aangesteld als beheerder voor Norton Motorcycles Ltd., dat momenteel onderzoekt of het bedrijf middels reorganisatie levensvatbaar kan worden gemaakt. Eerdere pogingen Norton te redden door financiële injecties mislukten doordat het benodigde kapitaal niet kon worden vergaard. 

In november had Norton nog een crowdfunding campagne gelanceerd om genoeg geld in kas te krijgen om de ogenschijnlijk gezonde orderportefeuille te voldoen, maar een vermeende investeerder die nooit is geïdentificeerd trok zich op het laatste moment terug. Hierdoor was Norton niet in staat om zijn liquiditeitsproblemen op te lossen en is het bedrijf nu in de handen van zijn beheerders.

Naast Norton zijn ook de twee andere bedrijven van Stuart Garner onder curatele gezet. Het ene is Donington Hall Estates, eigenaar van het 229 jaar oude huis dat grenst aan het voormalige MotoGP en huidige WK Superbike circuit Donington Park, waarin Garner heeft gewoond. Het andere is het aangrenzende Priest House Hotel met 42 slaapkamers, gevestigd in een omgebouwde molen uit het Norman tijdperk met aangrenzende huisjes uit de 17e eeuw. Het Donington Hall landgoed van 32 hectare herbergt de Norton fabriek van ruim 5.000 m², waar recentelijk een extra overdekte ruimte van ruim 1.000 m² aan is toegevoegd om volumeproductie van de recent gelanceerde 650cc Atlas twins mogelijk te maken, maar waar de machinerie nog ontbreekt. Het Norton personeel telde voorheen ongeveer 100 medewerkers, maar dit personeelsbestand is de afgelopen maanden aanzienlijk verminderd als gevolg van de cashflowproblemen. 

Door: Alan Cathcart