Zoeken

Repsol Honda: het verhaal van 100 overwinningen

De komst van de viertakten

19 september 2011
Inhoudsopgave
Repsol Honda: het verhaal van 100 overwinningen
Het Doohan tijdperk
De komst van de viertakten
2011: terug aan de top
Statistieken

Repsol_Honda_Valentino_Rossi_2002

Met de intrede van de 990cc viertakten ging het Repsol Honda Team terug naar twee rijders. Valentino Rossi kwam naast Tohru Ukawa te rijden en het duo kreeg als enige dat seizoen vanaf de eerste wedstrijd de beschikking over de RCV211 MotoGP racer. Waren veel racefans gedurende de Repsol_Honda_RCV211_2002
Repsol Honda RC211V 2002
Repsol_Honda_RCV211_2003
Repsol Honda RC211V 2003
winter nog sceptisch geweest over het niveau van de viertakten, vanaf de eerste wedstrijd was echter duidelijk dat de tweetakten geen schijn van kans meer hadden. De combinatie Valentino Rossi - Repsol Honda RCV211 bleek dat seizoen dodelijk. Maar liefst 11 wedstrijden werden gewonnen en die wedstrijden die Rossi niet wist te winnen werden, met uitzondering van Brno toen hij met een technisch probleem uit zou vallen, op de tweede plaats geëindigd. Rossi werd dat jaar met 355 punten wereldkampioen en verbeterde daarmee het in 1997 gezette record van Mick Doohan van 340 punten. Teamgenoot Ukawa wist één wedstrijd te winnen en werd dat seizoen derde overall.

Het tweede seizoen van de MotoGP werd voor het eerst sinds het begin van de Repsol Honda combinatie geen fiets aan een Japanner toegewezen. Ukawa ging naar het Camel Pramac team van Sito Pons als teamgenoot van Max Biaggi, terwijl 2002 AMA Superbike kampioen Nicky Hayden door Repsol Honda als teamgenoot van Valentino Rossi werd ingelijfd. De keuze voor Hayden leidde destijds tot de nodige verontwaardiging bij tweevoudig WK Superbike (Honda VTR-SP) wereldkampioen Colin Edwards, die vond dat hij de aangewezen persoon voor dat zitje had moeten zijn. Valentino Rossi bleef dat seizoen met de RCV211 de rest van het startveld domineren door alle 16 wedstrijden op  het podium te eindigen. The Doctor won in 2003 negen wedstrijden, werd vijf keer als tweede en twee keer als derde afgevlagd. Teamgenoot Nicky Hayden eindigde het seizoen op de vijfde plaats en wist twee maal het podium te bestijgen.

Repsol_Honda_2004_Barros
Zijn sterke optreden op de klanten RC211V zag Alex Barros in 2004 met een fabriekszitje beloond, maar de sympathieke Braziliaan kon de hooggespannen verwachtingen van Repsol Honda niet waarmaken.

Na twee ongekend succesvolle seizoenen in de MotoGP nam Honda voor 2004 een groot risico door niet in te gaan op de salariseisen van Valentino Rossi en de op dat moment al vijfvoudig wereldkampioen naar het Yamaha kamp over te laten lopen. Yamaha had sinds Wayne Rainey in 1992 geen wereldtitel meer behaald en de YZR-M1 viertakt MotoGP racer was tot dat moment verre van succesvol gebleken. Honda probeerde het Yamaha nog extra moeilijk te maken door Rossi aan zijn contract te houden en pas op 31 december vrij te geven, maar het mocht niet baten. Rossi won de openingswedstrijd in Repsol_Honda_RCV211_2004
Repsol Honda RC211V 2004
Repsol_Honda_RCV211_2005
Repsol Honda RC211V 2005
Repsol_Honda_RCV211_2006
Repsol Honda RC211V 2006
Zuid Afrika en wist Yamaha haar eerste wereldtitel in 12 jaar te geven, terwijl de als vervanging van Rossi aangetrokken Alex Barros niet verder kwam dan een 4e plaats in het kampioenschap, één plaats voor teamgenoot Nicky Hayden.

In 2005 werd Barros aan de kant gezet Repsol_Honda_Max_Biaggi_2005Barros werd in 2004 vervangen door Max Biaggi, maar ook de Romeinse Keizer kon het tij niet kerenvoor Max Biaggi, maar ook de viervoudig wereldkampioen was niet bij machte het tij te keren. De enige overwinning die dat seizoen door Repsol Honda werd behaald kwam niet op naam van Biaggi, maar teamgenoot Nicky Hayden die zijn thuiswedstrijd op Laguna Seca had weten te winnen. Hayden eindigde dat seizoen op de derde plaats, terwijl Biaggi niet verder kwam dan een vijfde plaats. Best geklasseerde Honda was bovendien wederom niet een Repsol Honda, maar de Movistar Honda van Marco Melandri.

Na twee teleurstellende seizoenen was Repsol Honda in 2006 echter weer helemaal terug van weggeweest. In de allerlaatste wedstrijd van het seizoen wist Nicky Hayden na een hardbevochten seizoen de wereldtitel veilig te stellen. Hayden was dat jaar niet de beste coureur, maar wel de meest constante en had daardoor een voorsprong in het kampioenschap opgebouwd op Valentino Rossi, die meer wedstrijden had gewonnen maar ook drie wedstrijden niet aan de finish was gekomen. In de voorlaatste Grand Prix werd Hayden echter door diens nieuwe teamgenoot Dani Pedrosa onderuit gekegeld en leken diens kansen voor de wereltitel verkeken. De laatste Grand Prix van het seizoen, op het Spaanse Valencia, reed Hayden echter de sterren van de hemel en wist Rossi dusdanig onder druk te zetten dat de op dat moment al zevenvoudig wereldkampioen in de race onderuit ging en zijn derde wereldtitel voor Yamaha in rook op zag gaan.

Repsol_Honda_Nicky_Hayden_Valencia_2006
Niet zijn ijzersterke optreden, maar zijn constante rijden leverde Nicky Hayden in 2006 de wereldtitel op. Reden voor velen om hem daarom tot wereldkampioen van de armoede te betitelen

Het 800cc tijdperk

Repsol_Honda_Dani_Pedrosa_2007
Nicky Hayden droeg in 2007 de #1 plaat, maar gedurende het seizoen werd duidelijk dat niet hij, maar Dani Pedrosa de #1 rijder binnen het Repsol Honda Team was geworden

2006 zou het laatste jaar zijn dat Honda wereldkampioen zou worden in de MotoGP. Het daaropvolgende seizoen deden de tot 800cc gedecimeerde MotoGP racers hun intrede en bleek de RCV212 niet op te kunnen boksen tegen de veel sterkere combinatie Casey Stoner - Ducati Desmosedici GP7. Met dank ook aan Bridgestone die dat seizoen voor het eerst over een betere band bleek te beschikken. Pedrosa zou de Repsol Honda dat seizoen nog twee overwinningen weten te geven (hij eindigde het seizoen op de tweede plaats), terwijl de kersverse wereldkampioen dat jaar slechts drie keer het podium wist te bestijgen en overall niet verder kwam dan een teleurstellende 8e plaats.

In 2008 bleef het Repsol Honda Team met Nicky Hayden en Dani Pedrosa ongewijzigd, hoewel het inmiddels overduidelijk was dat niet de Amerikaan maar de Spanjaard de eerste rijder binnen het team was geworden. Honda kwam dat jaar met een compleet nieuwe RC212V op de proppen, Repsol_Honda_RCV212_2007
Repsol Honda RC212V 2007
Repsol_Honda_RCV212_2008
Repsol Honda RC212V 2008
Repsol_Honda_RCV212_2009
Repsol Honda RC212V 2009
Repsol_Honda_RCV212_2010
Repsol Honda RC212V 2010
waarbij voor het eerst pneumatische klepaandrijving zou worden toegepast, maar het nieuwe motorblok bleek tijdens wintertesten niet betrouwbaar genoeg waardoor het 2007 motorblok in het 2008 rijwielgedeelte werd gestoken. In de training voor de eerste race van het seizoen werd zelfs voor het 2007 rijwielgedeelte gekozen, waarna Pedrosa voor de race toch het 2008 frame koos.

Repsol_Honda_Okada_2008_Mugello
Na zeven jaar afwezigheid zou de dan 41-jarige veteraan Tadayuki Okada als Wildcard meerijden in de 2008 Grand Prix van Mugello om de pneumatische klepaandrijving te testen. Vanaf Donington kreeg Hayden de beschikking over de dit motorblok, om gedurende de rest van het seizoen als 'testrijder' te fungeren

Het nieuwe motorblok met pneumatische klepaandrijving zou tijdens de 6e Grand Prix van het seizoen op Mugello zijn debuut maken, niet door de beide fabriekscoureurs maar door testrijder Tadayuki Okada die voor de race een wildcard had gekregen. Twee wedstrijden later, tijdens de Britse Grand Prix op Donington Park, kreeg Hayden de beschikking over het nieuwe motorblok, om dit gedurende het seizoen verder uit te testen. Hayden eindigde het seizoen met slechts twee podia (1x 2, 1x3) op de zesde plaats, Pedrosa behaalde elf podia waarvan twee overwinningen, maar moest desondanks genoegen nemen met de derde plaats in de eindstand.

Het daaropvolgende 2009 seizoen moest Hayden het veld ruimen voor de talentvolle italiaan Andrea Dovizioso, die zijn sterke 2008 debuut in de MotoGP zag beloond met een zitje in het officiële Repsol Honda fabrieksteam. Dovizioso won dat jaar de Britse Grand Prix en eindigde het seizoen op de zesde plaats, terwijl Dani Pedrosa wederom genoegen moest nemen met een derde plaats overall, met vier overwinningen en in totaal 12 podia. Het afgelopen seizoen bleven de zaken binnen Repsol Honda ongewijzigd. Dovizioso won geen enkele wedstrijd, maar wist het seizoen wel een plaatsje hoger op de vijde plaats te eindigen, terwijl Pedrosa met vier overwinningen voor de tweede keer tot vice-wereldkampioen werd gehuldigd. Met dank ook aan Valentino Rossi, die tijdens zijn thuiswedstrijd op Mugello zijn onderbeen brak en daardoor vier wedstrijden moest missen.

Repsol_Honda_Andrea_Dovizioso_Donington_2009
Andrea Dovizioso werd in 2009 ingelijfd. Datzelfde jaar wist de Italiaan op Donington Park zijn eerste (en tot op heden enige) zege in de MotoGP te scoren