Zoeken

Presentatie Suzuki 2007 nieuws

Pagina 3

22 september 2006
Inhoudsopgave
Presentatie Suzuki 2007 nieuws
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

GSX-R1000 K7

De geruchten gingen al een tijdje en het was dan ook niet de vraag óf Suzuki"s supersportieve vlaggenschip, de GSX-R1000, een update zou krijgen, maar hóe het model er uit zou komen zien. Daar waar menigeen speculeerde over een GP-achtige fiets (met één uitlaat in het kontje en één uitlaat aan de zijkant) heeft de 2007 versie van de GSX-R100 toch duidelijk trekjes van zijn K5 voorganger meegekregen. Meest in het oog springend zijn de nu dubbele einddempers (eindelijk een merk die weer terug durft te gaan naar dubbele pijpen...) en de ietwat smaller geworden stroomlijn (met een koplamp die opvallend veel gelijkenis heeft met het K3 model).

Dat men bij Suzuki verder is gegaan dan alleen de fiets een ander aangezicht te geven werd tijdens de presentatie al snel duidelijk: Nóg lichter (162 i.p.v. 166 kg) en nóg meer vermogen. Hoeveel, daarover hield men angstvallig de lippen stijf op elkaar, maar met de bekende vermogens van Yamaha"s R1 en Kawasaki"s ZX-10R in ons achterhoofd zou deze GSX-R1000 wel eens angstaanjagend dicht bij de "magische" 200 Pk grens kunnen komen. En dat voor een straatfiets. Om al dat vermogen goed aan de straat te krijgen is het rijwielgedeelte flink onderhanden genomen: het instelgebied van vering werd met hi- en lowspeeddemping uitgebreid en daarnaast is de GSX-R1000 voor het eerst voorzien van een elektronisch geregelde stuurdemper.

Naast nóg meer vermogen was voor de heren engineers de grootste uitdaging bij de ontwikkeling van de K7 de steeds strenger wordende homologatie-eisen, voor de Europese markt Euro3 en voor de Amerikaanse markt Tier2. Om dat te realiseren werd het motorblok grondig aangepakt. Boring maal slag bleven met 73,4x59mm ongewijzigd, maar de gesmede aluminium zuigers kregen een korter hemd en grotere uitsparingen, waardoor de inwendige wrijvingen werden gereduceerd. De motor kreeg een tweede balansas voor reductie van hoogfrequente trillingen, nieuwe titanium kleppen en een compleet vernieuwd injectiesysteem. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is de GSX-R1000 uitgerust met een knopje....waarmee de mapping van de injectie in drie standen kan worden aangepast. Voor als je op Assen aan het rijden bent en het begint in de Zuidlus te regenen. Of wanneer tegen het einde van de race je banden aan het slijten zijn...of gewoon, voor de fantastisch mooie verhalen in de kroeg.

 
De GSX-R1000, nu met een...knopje...