Opmerkelijke zaken van de EICMA
Opmerkelijke zaken van de EICMA
| Inhoudsopgave |
|---|
| Opmerkelijke zaken van de EICMA |
| 2: we gaan verder |
| 2: al genoeg gezien? |
| 4: vooruit dan maar |
| 5: het gaat maar door |
Dat de EIMCA in Milaan nog steeds mag worden gezien als de meest vooraanstaande motorbeurs ter wereld, daar is ons na drie zware beursdagen inmiddels weer overduidelijk geworden. Ondanks dat veel nieuws al op te Intermot te zien was geweest, hadden veel fabrikanten nog wat extra's achter de hand gehouden voor Milaan. Zo presenteerde Ducati zijn Streetfighter, verrasste BMW vriend en vijand met de lo rider en kwam bij KTM een RC8R onder het oranje doek vandaan. Ook Moto Guzzi had - uiteraard - het nodige nieuws voor de EICMA achter de hand gehouden, net als de Piaggio groep waar een hybride MP3 en een wel heel erg spectaculaire GP850 Corsa te zien was. En alsof dat nog niet genoeg was bruiste het volop op de stand van Benelli en Bimota en hadden zelfs Honda, Suzuki en Yamaha nog een nieuw model achter de hand gehouden.
De 66e editie van de EICMA in Milaan mag dan ook weer als een enorm succes worden gezien, niet in de laatste plaats voor de bezoekers die - naast al 't mooie nieuws - oog in oog konden komen met sterren als Troy Bayliss en Alex de Angelis, die de stand van TCX opluisterden, Marco Simoncelli die het nieuws van Gilera en Aprilia presenteerde en zelf voor z'n wereldtitel werd geeerd en Andrea Dovizioso die aan het aanwezige publiek vertelde over zijn eerste ervaringen met Repsol HRC Honda. Zijn wij in Nederland al blij als we een regeringsfuncionaris bij de opening van de MBU kunnen krijgen, bij de opening van de EICMA was niemand minder dan premier Berlusconi aanwezig. Zelfs Valentino Rossi maakte bekend de beurs officieel te zullen bezoeken.
![]()
Dat het concept van de Mana ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt, dat liet Aprilia zien met de Mana X. Nu alleen nog hopen dat ze 't motorblok wat meer pit hebben gegeven...
![]()
Tegenwoordig ook onder de vlag van Piaggio, en dat is te merken. Wat te denken van deze DH 2.0? Een minimalistische motorfiets die de naam Derbi (DERived form BIcycle) zondermeer eer aandoet. De DH 2.0, wat staat voor DownHill tweede generatie, weegt 39,9 kg en wordt aangedreven door een 100c viertakt eencilinder.
![]()
Uiteraard nu als prototype, maar ze zouden 't zo maar echt in productie kunnen nemen.
![]()
Voor de regelmatige motorfreaks lezer geen echt onbekende, maar we stellen 'm nog graag even voor: de Wakan Roadster 1 Hundred. Een luchtgekoelde 1640cc (100 cubic inches) grote 45° V-Twin. Ontworpen en geproduceerd in het land van stokbrood, wijn en paturain. En ja, de contacten zijn gelegd, de test is te verwachten.
![]()
"Zeg, is dat een R1 met Leo dempers die ik daar op de achtergrond zie staan," vraagt een van onze lezers zich hardop af. Het antwoord moge duidelijk zijn.
![]()
Waarom echter werd gekozen voor Leo's, terwijl het officiele WK Superbike raceteam van deze Akra's is voorzien, was ons niet duidelijk.
![]()
Het lijkt wel alsof ze als paddenstoelen uit de grond schieten. Net als die 4x4 trouwens...
![]()
Nog maar koud met pensioen of ze hebben al een jubileum editie uitgebracht. Ter gelegenheid van het drievoudig wereldkampioenschap op de 996, 999 en 1098, deze laatste replica van Troy Bayliss.
![]()
Eenvoud de nieuwe trend in helmenland? Dacht 't niet...
![]()
Oogt Amerikaans, maar dat is 't niet. Ook in het land van pasta en pizza weet men cruisers te bouwen. Mogen wij voorstellen: Leonart motors.
![]()
Dat goed voorbeeld doet volgen, daar is dit in 2004 opgerichtte Oostenrijkse Generic een goed voorbeeld van. Welliswaar nu alleen nog maar als 11 Pk 'sterke' 125cc (wel 11.000 toeren trouwens), maar qua design weinig op aan te merken.
![]()
Echt, je kijkt je ogen uit op de EICMA in Milaan
![]()
De C1 is 't uiteindelijk bij het grote publiek niet geworden, dus moeten we uit een ander vaatje gaan tapppen, zal zondermeer de achterliggende gedachte bij deze scooter zijn geweest. Dagen van brainstormen en vele flessen Grappa later was dit het resultaat: een motorscooter met demonteerbaar dakje.
![]()
Ach, schattig is 't wel natuurlijk...