Zoeken

Motorfreaks goes cursus bij de politie

Zorg dat je gezien wordt

15 april 2014
Meestal heb ik liever niet dat ik wordt gezien. Althans, niet door hen. En zeker niet door hun equipment. Maar ditmaal was het anders. De politie wilde graag laten zien dat het ze echt om de veiligheid ging en organiseerde een cursus voor veertig motorrijders. Gratis. Motorfreaks waagde zich in het hol van de leeuw.

 Politie rijvaardigheidstraining

Tekst: Peter Aansorgh, Jaap van Steenbergen
Foto's: Peter Aansorgh

Een veiligere wereld

Politie rijvaardigheidstraining

Laten ik even iets recht zetten. Echte agenten hebben tot doel de wereld veiliger te maken. Soms moeten ze daarvoor bekeuren. Dat is voor hen een middel. Heel anders dan "de overheid". Die krijgt dollartekens in de ogen als ze het woord flitspaal horen. Voor hen is het een simpele manier om de staatskas te spekken. Voor hen is het een doel, geen middel. Besteden ze zelfs uit aan bedrijven. Dat is niet eens politie, maar een "commerciele instelling". Soms worden er zelfs hinderlagen gelegd. Bordjes 100, met een onderbord waarop staat dat je het mag negeren, zodat je toch 130 mag. En ineens is het onderbordje weg. EPolitie rijvaardigheidstraining
Niet alleen vanaf de kantlijn zeggen hoe het moet
Politie rijvaardigheidstraining
maar het ook nog voordoen alshet niet lukken wil
n daar trapt iedereen in en dan is het vangen, want er staat onvermijdelijk meteen een flitspaal. Ik heb daar maar één woord voor. Getver. Bah. Vooruit, het zijn er twee. En van deze rottende overheidsmoraal krijgt zelfs oom agent een vieze smaak onder zijn onvermijdelijke snor. Want die ziet de educatieve waarde van zijn levensdoel in een slecht, commercieel daglicht geplaatst.

Voorjaar

Zoals gezegd heeft de snorrenbrigade andere doelen dan de overheid. Agenten willen de wereld veiliger maken. En niet alleen door te bekeuren, maar ook door goede voorlichting te geven. En dat doen ze de laatste jaren door een grote motortraining te geven. In het voorjaar. Want jaarlijks vinden aan het begin van het motorseizoen daardoor diverse verkeersongevallen met motoren plaats. Dit heeft twee belangrijke oorzaken. Enerzijds moeten motorrijders na hun winterstop weer even aan hun motor wennen en er rekening mee houden dat hun routine aan het begin van het nieuwe motorseizoen niet zo hoog is als aan het eind van vorig motorseizoen. Anderzijds moet overige weggebruikers - en met name automobilisten – weer wennen aan motorrijders op de weg en daar op inspelen en rekening mee houden. Het is ook van belang dat motorrijders na de winterstop hun motor weer in goede technische staat brengen. Dus met de juiste bandenspanning en goede remblokken. Om hier aandacht voor te vragen, organiseerde de politie ook dit voorjaar weer een motorrijvaardigheidstraining op het politieoefencentrum in Lelystad. EPolitie rijvaardigheidstraining
Vakkundig neerleggen kunnen we allemaal, maar hoe zet je een motor weer rechtop zonder er een hernia aan over te houden?
Politie rijvaardigheidstraining Politie rijvaardigheidstraining
Oom agent doet het voor. Daarna moeten we zelf aan de bak
r waren hiervoor 40 motorrijders geselecteerd. Deels via een prijsvraag op de website www.politie.nl deels onder de abonnees van het 40-jarige vaktijdschrift Verkeersknooppunt dat deze dag mede organiseerde. Nu zijn er ongeveer een half miljoen motorrijbewijsbezitters, dus is het trainen van veertig motorrijders een druppel op een gloeiende uitlaat. Tenzij die veertig motorrijders het gebeuren aan de grote klok hangen. Bij deze dus.

Vierkant of rond

Waarom worden motorrijders door automobilisten vaak van de baan gereden alsof ze hen niet zien? Op weg naar de training, die ochtend, werd ik zelf tweemaal van de linkerbaan afgeramd door een automobilist die blijkbaar vond dat ik er niet toe deed. Luid getoeter en opgeheven vuisten werd beantwoord met een wijsvinger bij het oog, om mij nota bene te vertellen dat ik beter uit moest kijken. Waar halen ze het lef vandaan? Heel eenvoudig, omdat ze mij niet hebben gezien en dus denken dat ik "ergens vandaan" kwam en de motor op brutale wijze ertussen probeerde te steken. Maar waarom zien ze mijn uit de kluiten gewassen KTM APolitie rijvaardigheidstrainingdventure en mijn DANE Lyndsted jas met LED-verlichting niet? Arjan Everink, hoofd opleidingen van de KNMV trainingsdagen, liet dat op overduidelijke wijze zien met een filmpje, dat ook op YouTube is gezet.

Zonder al te veel te willen verklappen: Wie een vierkantje zoekt ziet geen rondje. Automobilisten verwachten - zeker na het winterseizoen - geen motorfietsen. Ze zoeken naar auto's en als die er niet zijn zien ze... niks. Wat kan je daar aan doen? In elk geval er van uitgaan dat automoblisten getraind zijn door Jules de Korte en naar Stevie Wonder luisteren, dus nooit aannemen dat ze je zien. Verder ligt het aan jezelf. Ontwikkel een goede kijktechniek en leer potentiële gevaarlijke verkeerssituaties goed in te schatten. Als motorrijder moet je altijd zorgen voor een juiste positie op de weg, zodat je zelf alles goed kunt zien én goed wordt gezien door anderen. Dat betekent dus niet: links van het midden van je rijstrook, maar zo dat je het meeste ziet en het beste gezien wordt. Dus met groepen ook niet baksteensgewijs rijden tot de dood er op volgt, maar bij tegenliggers, gewoon weer achter elkaar en het midden van de vrije ruimte opzoeken.

Politie rijvaardigheidstraining

Oefenen

Politie rijvaardigheidstraining

Veel motorrijders hebben hun motor in oktober weggezet en in april weer voor de dag gehaald. Dan hebben ze Rossi op het circuit zien vlammen en moet ook de eigen kneeslider in de eerste bocht tegen het asfalt, natuurlijk zonder dat de banden zijn opgepompt. Lukt meestal, soms samen met de voetsteunen, het stuur, de helm en andere dure onderdelen. Feit is dat je na de winter "uit vorm" bent. Het gevoel is er nog niet, de zekerheid dat je een bocht met een bepaalde sPolitie rijvaardigheidstrainingnelheid kunt rijden, de durf om de motor plat genoeg te leggen of om hard genoeg te remmen. Allemaal dingen die je na de winter weer moet opbouwen. De veertig motorrijders konden dat op het politie-oefencircuit - voorheen het PVI - in versneld tempo uitproberen. Wie wel eens een VRO heeft gedaan weet hoe dat gaat: slalom, remproeven, nog meer remproeven, achtjes of bloempjes rijden, over een wip rijden, stoeprandjes oefenen en remmen op vuil wegdek trainen. Allemaal manieren om snel weer vertrouwen op te bouwen en je motor onder controle te houden. Zinvol. En dan leer je bij zo'n cursus ook hoe je je motor na een crash overeind kunt krijgen zonder je tussenwervelschijven te laten exploderen. Daarvoor hoef je overigens niet je eigen motor te gebruiken, maar mag je een hamerslag blauw geschilderde Suzuki GS400 uit het Katana-tijdperk misbruiken.

De boodschap

Deze jaarlijkse politietrainingsdag ‘Motor in ’t Vizier’ heeft nadrukkelijk weer eens de aandacht gevestigd op de veiligheid van motorrijders en het samenspel met de automobilisten. De belangrijkste boodschap: Automobilsten zien je als motorrijder nu eenmaal over het hoofd, al zou je met een zwaailicht op je helm rijden. Ga er dus van uit dat ze je niet zien en zorg dat je je zo zichtbaar mogelijk opstelt. Bouw verder je rijvaardigheid in het voorjaar een beetje voorzichtig op. Of volg een cursus. Bij de ANWB, bij de KNMV, het doet er niet toe waar. Als je het maar doet. Kleine waarschuwing vooraf: het is nog leuk ook...