Motoplus Zuinigheidstest 2011
De zuinigste rijder van Nederland
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van de Kuilen
De opzet
Als ik bij de redactie van Motoplus arriveer staat de V-Strom al in de prachtige zon te stralen. Als extraatje op de door Motoplus georganiseerde verbruikstest 2011, waar Motoplus lezers een gooi konden Vakkundig wordt de V-Strom elke keer weer afgetankt. Om fraude te voorkomen is de tankdop verwisseld en bovendien verzegeld. Stiekem benzine erbij flikkeren zat er dus niet indoen naar de eretitel ‘Zuinigste motorrijder 2011’, had het motorblad een journalistencup bedacht, waarbij elk motormedium een journalist mocht afsturen om hetzelfde bijna vijftig kilometer lange traject af te leggen. “Wij motorrijders komen altijd alleen maar negatief in het nieuws, we rijden te hard en vervuilen het milieu,” aldus Motoplus hoofdredacteur Eric Bulsink. “Met deze test willen we een positief signaal afgeven, dat motorfietsen wel degelijk zuinig kunnen zijn. Als een auto volgens fabrieksopgave 1 op 25 kan rijden, dan moet dat met een motor toch zeer zeker ook lukken?” Toch, hoe logisch het ook klinkt, we hebben grote vraagtekens of ons dat deze middag daadwerkelijk ook gaat lukken. Verbruikswaarden van die aard hebben wij tot op heden alleen maar met lichte motorscooters weten te behalen, terwijl met motorfietsen bij ons een verbruik van meer dan 1 op 15 eerder regel dan uitzondering is.
Dat zuinig rijden onder motorrijders zeer zeker leeft blijkt uit het aantal aanmeldingen dat Motoplus kreeg nadat een oproep in het blad was geplaatst. Meer dan tweehonderd motorrijders meldden zich aan, uit alle uithoeken van het land, van jong (de jongste deelnemer was met 22 jaar net de 25kW periode ontgroeid) tot oud (de oudste deelnemer reed met 76 jaar waarschijnlijk al motor voordat ik moest worden geboren), van hobbyrijder tot prof en van Supersport fanaat tot Chopperrijder. Zaken waar tijdens de selectie zeker rekening mee werd gehouden. Om een écht representatief beeld van motorrijdend Nederland te krijgen was het uitgangspunt van Motoplus een zo breed mogelijk scala aan kandidaten te selecteren, om te voorkomen dat alleen 24-jarige lekkere supersport meiden of 60-jarige R1200GS mannen mee zouden doen. Zuinig rijden is vooral een zaak van goed anticiperen, en vooral niet te veel afremmen en optrekkenDaarnaast was de gevraagde motivatie ook van belang, met een ‘ik wil best wel eens een middag knallen op zo’n V-Strom’ of ‘mag dat ook alleen op het achterwiel’ kwam je niet ver.
Ondanks de straffe woorden van Bulsink, die het autoverbruik van 1 op 25 als uitgangspunt voor de Zuinigheidstest had genomen, was het maar afwachten wat de kandidaten ervan zouden bakken. Dat het wel degelijk mogelijk is om verbruikswaarden van die aard te realiseren, en dat Bulsink dus niet had gelogen, wordt meteen duidelijk als we lijst met behaalde resultaten uit de voorronde onder ogen krijgen. Motoplus redacteur Twan Hulshof had tijdens de controle van de in totaal 79 kilometer lange route een verbruik van 1 op 20,3 gerealiseerd, maar dat was bij normaal tempo en puur om de maximale rijtijd te bepalen. Van de twintig geselecteerde kandidaten die aan de voorrondes deelnamen lag het gerealiseerde verbruik gemiddeld op 1:26,2, met uitschieters naar beneden (1:21,6) en naar boven (1:31,2). De top drie van de voorronde mocht zich vandaag opmaken voor een finale, waarbij een nieuwe route over 48 kilometer moest worden afgelegd. Dezelfde route die ook ik later die dag zou ondergaan.
Hoezo onverantwoord. Het doel heiligt de middelen, toch?
De proef
Eén op eenendertig komma twee, de moed zinkt me in de schoenen nog voordat ik ook maar één meter heb gereden. Bij eerdere kennismakingen met Oranje betekent dus niet ff gas geven, maar de motor direct met de noodstop uitzetten en uit laten rollende V-Strom was mijn verbruik nog nooit de 1:20 te boven gekomen, laat staan dat je dik dertig kilometer met één liter Euro loodvrij zou moeten kunnen rijden. Van de acht media, die werden uitgenodigd voor deze ‘journalistencup’, blijken alleen wij op de uitnodiging van Motoplus te zijn ingegaan. Dat geeft de burger moed als ik me bedenk dat ik hoe dan ook tot zuinigste journalist zal worden gekroond. Hetgeen meteen door Motoplus Chef redactie Jeroen Hidding wordt ontkracht met een ‘maar je bent ook de minst zuinige’. En bedankt.
Terwijl de drie finalisten van deze Motoplus verbruikstest alweer op weg zijn naar moeders de vrouw overdenk ik nog vlug even mijn strategie. “Nog een bak koffie, Ed?” Ik bedank vriendelijk en ben blij nog niet geluncht te hebben. Elk gram is er één bij een verbruikstest als deze, en dus maak ik nog vlug even gebruik van het toilet voordat ook ik deze beproeving moet doorstaan. Volgens het ‘nieuwe rijden’ is de sleutel tot zuinig brandstofverbruik vroeg schakelen en zo constant mogelijk rijden, dus moeten we dat maar gaan doen. Ik leg de grens op 3.500 toeren per minuut, met nog minder dan één streepje gas, wat de V-Strom vertaalt in een acceleratie waar een slak nog om zou lachen, maar dat deert mij niet. Vijfenveertig binnen de bebouwde kom… da’s toch hard genoeg? Zuinig rijden betekent ook slipstreamen, en gelukkig voor mij biedt op de snelweg een vrachtauto uitkomst, waardoor het dik tien kilometer lange snelwegtraject op minder dan één meter afstand van die truck wordt afgelegd. Ik was vandaag niet van plan om te remmen, krijgt ineens een heel andere dimensieKin plat op de tank en de linkerarm achter de rug, om mezelf en de V-Stom maar zo aerodynamisch mogelijk te maken. Maar dan komt het, de route gaat dwars door Doetinchem, met voor mij véél te veel verkeer en dito verkeerslichten. Dat wordt anticiperen, en bij rood direct de motor uitzetten en uit laten rollen. Langs de auto’s naar voren uit laten rollen had nóg meer winst kunnen opleveren, maar voor het eerst besluit ik me aan de verkeersregels te houden.
De route door de stad duurt voor mijn gevoel véél te lang, maar eenmaal de stad weer achter me kan het temp weer constant worden gehouden. Weliswaar met niet al te bijster vette acceleratie, maar nog altijd snel genoeg om het overige verkeer niet op te houden. Rotondes worden een echte uitdaging, vroeg anticiperen om vooral zo min mogelijk snelheid te verliezen en vooral niet te moeten stoppen. Het bochtige traject in 60-kilometer zone wordt probleemloos afgelegd, en eenmaal de zone voorbij heb ik totaal geen drang om harder te gaan rijden. Terug bij de Motoplus redactie blijkt uit de gegevens van de TomTom dat ik het qua snelheid nog helemaal niet verkeerd heb gedaan, wat wordt bevestigd als de motor niet veel later bij de benzinepomp door Chef redactie Jeroen Hidding vakkundig wordt afgetankt. De teller stopt bij 1,58 liter, wat nog zuiniger blijkt te zijn dan één van de drie finalisten. Het kan dus toch, en het was verdomme nog leuk ook. Bij deze meld ik me aan voor de verbruikstest 2012, want de zoete geur van de overwinning was wel heel erg dichtbij…
Hebben wij weer, topdrukte in Doetinchem city. Van m'n erf, van m'n erf...
De resultaten
De drie finalisten, Jappix Meeuwissen, Patrick Raaijmakers en Ger Jacobs (inderdaad, van dat vervelende programma met de k*kabouter)
Met de Motoplus zuinigheidstest 2011 heeft het ‘powered by Motorrad’ magazine laten zien dat zuinig rijden niet alleen aan ‘CO2 label A’ auto’s is voorbehouden. Zonder enige vorm van voorbereiding waren ook wij in staat om een verbruik van dik 1 op 30 te realiseren, waarbij het verkeer ons ook nog eens niet bepaald had meegezeten. Sterker, volgens fotograaf annex cameraman Jacco van der Kuilen, die ons tijdens de rit per auto vergezelde om de proef op de gevoelige plaat en film vast te leggen, waren wij zeker het zuinigst geweest als we hetzelfde verkeersbeeld als de drie finalisten hadden gehad.
Van de drie finalisten behaalde Jappix Meeuwissen overall het beste resultaat, en kreeg daarmee de eretitel ‘Zuinigste Motorrijder 2011’. Hij was in zowel de voorronde als de finale niet de zuinigste rijder, maar wel over de twee proeven gemeten en dat was het enige wat gold. Voor Ger Jacobs waren de druiven zuur, hij had in de voorronde met een verbruik van 1:31,2 het zuinigst gereden, maar liet het tijdens de finale met 1:29,2 liggen en had daardoor voor de twee proeven tweehonderdste liter benzine meer nodig gehad. Op de derde plaats eindigde Patrick Raaijmakers, die in de finale met een verbruik van 1:32,2 het absoluut zuinigst was geweest, maar dat bleek niet voldoende om zijn derde resultaat uit de voorronde te compenseren.
Nu gebied de eerlijkheid ons wel te vertellen dat, om een verbruik van 1 op 30 te realiseren, je motor moet rijden op een manier die ver staat van de realiteit, maar neem dat langzame optrekken, het eigenlijk onverantwoord slipstreamen en het veelvuldig plat op de tank rijden weg en we zijn ervan overtuigd dat ook dan nog een verbruik van 1 op 25 met gemak is te realiseren. En dat is, met de huidige prijs van één liter Euro loodvrij, toch een prettige gedachte.
Resultaten voorronde
| Deelnemer | Gemiddelde snelheid | Afstand in km | Maximale snelheid | Getankte hoeveelheid | Gemiddeld verbruik |
| Ger Jacobs | 55 km/uur | 79 | 120 km/uur | 2,53 l | 1:31,2 |
| Jappix Meeuwissen | 52 km/uur | 79 | 108 km/uur | 2,65 l | 1:29,8 |
| Patrick Raaijmakers | 58 km/uur | 79 | 103 km/uur | 2,70 l | 1:29,3 |
| Adri Wondergem | 55 km/uur | 79 | 90 km/uur | 2,77 l | 1:28,5 |
| Ellie Huurnink | 59 km/uur | 79 | 106 km/uur | 2,90 l | 1:27,2 |
| Remmelt Duurland | 55 km/uur | 79 | 91 km/uur | 2,91 l | 1:27,1 |
| Lucas Bleijendal | 57 km/uur | 79 | 107 km/uur | 2,92 l | 1:27,1 |
| Jan Veen | 54 km/uur | 79 | 109 km/uur | 2,95 l | 1:26,8 |
| Edwin Eijpe | 49 km/uur | 79 | 92 km/uur | 2,96 l | 1:26,7 |
| Jan den Besten | 55 km/uur | 79 | 100 km/uur | 2,98 l | 1:26,5 |
| Rene Morren | 56 km/uur | 79 | 108 km/uur | 2,99 l | 1:26,4 |
| Gerrit Westenberg | 55 km/uur | 79 | 116 km/uur | 3,02 l | 1:26,2 |
| Henry van Dijk | 61 km/uur | 79 | 98 km/uur | 3,05 l | 1:25,9 |
| Menno Zandstra | 57 km/uur | 79 | 103 km/uur | 3,07 l | 1:25,7 |
| Stefan Hartemink | 57 km/uur | 79 | 106 km/uur | 3,16 l | 1:25,0 |
| Benjamin Smits | 59 km/uur | 79 | 99 km/uur | 3,19 l | 1:24,8 |
| Jeroen Evraets | 66 km/uur | 79 | 128 km/uur | 3,44 l | 1:23,0 |
| Els Lamper | 61 km/uur | 79 | 118 km/uur | 3,54 l | 1:22,3 |
| Loes van den Brink | 59 km/uur | 79 | 118 km/uur | 3,55 l | 1:22,3 |
| Rob Rossel | 58 km/uur | 79 | 120 km/uur | 3,66 l | 1:21,6 |
Resultaten finale
| Deelnemer | Gemiddelde snelheid | Afstand in km | Maximale snelheid | Getankte hoeveelheid | Gemiddeld verbruik |
| Patrick Raaijmakers | 53 km/uur | 48 | 98 km/uur | 1,49 l | 1:32,2 |
| Jappix Meeuwissen | 54 km/uur | 48 | 88 km/uur | 1,51 l | 1:31,8 |
| Ger Jacobs | 47 km/uur | 48 | 107 km/uur | 1,65 l | 1:29,1 |
| Ed Smits | 52 km/uur | 48 | 89 km/uur | 1,58 l | 1:30,4 |
Eindscore
| Deelnemer | Gemiddelde snelheid | Afstand in km | Maximale snelheid | Getankte hoeveelheid | Gemiddeld verbruik |
| Jappix Meeuwissen | 54 km/uur | 127 | 120 km/uur | 4,16 l | 1:30,5 |
| Ger Jacobs | 52 km/uur | 127 | 108 km/uur | 4,18 l | 1:30,4 |
| Patrick Raaijmakers | 56 km/uur | 127 | 103 km/uur | 4,19 l | 1:30,3 |
Wat ons betreft is de Zuinigheidstest 2011 een geslaagd initiatief van Motoplus, dat volgend jaar zeker navolging mag krijgen. Als dan ook de andere bladen mee gaan doen, kunnen we misschien eindelijk eens een vuist richting Den Haag gaan maken.