Mahindra koopt BSA
Lest best

Door: Alan Cathcart
Kleintje in India

Voor wie Mahindra niet kent, het Indiase merk dat dit jaar haar eerste overwinning wist te behalen in de Moto3 Grand Prix, is met een geschatte waarde van $17,8 miljard een van de top 20 bedrijven in de India Fortune 500 index. Als India’s grootste fabrikant van SUV en Utility voertuigen heeft Mahindra wereldwijd meer dan 200.000 man personeel in meer dan 100 landen en is ’s werelds grootste tractor fabrikant, zelfs in China waar het voor de lokale kopers produceert. In 2008 breidde



Mahindra haar activiteiten uit naar de tweewieler industrie door $17 miljoen te spenderen aan Kinetic, een kleine Indiase fabrikant die de rechten van de meeste producten van de ter ziele geraakte scooterfabrikant Italjet had opgekocht. Sindsdien heeft Mahindra meer dan $200 miljoen in MTW (Mahindra Two Wheelers) geïnvesteerd, inclusief een state-of-the-art fabriek met een jaarlijkse productiecapaciteit van 500.000 units.
Desondanks is MTW zeven jaar later met gemak de kleinste van India’s vijf inheemse fabrikanten (na Hero, TVS, Bajaj en Royal Enfield), met ‘slechts’ 150.927 units verkocht in 2015, volgens de officiële cijfers. Een gigantische terugval van maar liefst 2,4% ten opzichte van het jaar daarvoor, en peanuts vergeleken met Hero dat in 2015 meer dan 6 miljoen (6.296.000) units aan de man bracht, terwijl de totale Indiase industrie – de op een na grootste ter wereld – een groei van 1,2% naar in totaal 15,4 miljoen (15.404.026) units kende. Tijd voor Mahindra om het roer radicaal om te gooien en met de acquisitie van BSA en licentie deal van Jawa is precies dat gedaan.
Met de deal die op 20 oktober met David Bennett, CEO van het in de UK gevestigde Regal Engineering is getekend heeft de Mahindra Group dochteronderneming Classic Legends Pvt. Ltd. alle 120.000 aandelen van BSA Co. Ltd. Verkregen, voor het bedrag van £ 3,4 miljoen. Classic Legends heeft daarnaast een exclusieve licentieovereenkomst getekend met het Tsjechische merk Jawa, enkel om die merknaam in India te mogen gebruiken. Tweetakt Jawa’s werden in India van 1960 tot 1996 geproduceerd, waardoor er een cult is ontstaan die tot op de dag van vandaag nog levend is. De acquisitie van BSA wijst erop dat Mahindra zich op premium sectoren van de motorbranche in export markten wil gaan richten, het BSA handelsmerk kan door Mahindra namelijk niet in eigen land worden gebruikt vanwege een juridische strijd tussen Regal en een ander India’s bedrijf over het gebruik van het merk BSA in India.
Mahindra heeft nog niet aangegeven hoe en wanneer het van plan is een nieuwe range aan BSA modellen te ontwikkelen, maar naar verluid wil het een eigen BSA R&D center in de UK gaan oprichten, het als rivaal Royal Enfield recent heeft gedaan, en BSA’s in het land van oorsprong te gaan produceren. De overname van BSA en de deal om de merknaam Jawa te gebruiken op in India geproduceerde modellen verraad de sterke plannen van Mahindra om haar financiële middelen in te zetten om een significante rol in de wereldwijde tweewieler industrie te gaan spelen. Naar verwachting zullen de plannen op donderdag 3 november tijdens een persconferentie op het Europese hoofdkantoor van de Mahindra Group in hartje London worden ontvouwd.

Over BSA

BSA was van oorsprong een producent van geweren die zich in 1910 ging richten op de productie van motorfietsen en in een halve eeuw tijd uitgroeide tot de grootste Britse motorfabrikant. In het begin van de jaren ’60 werden door in de fabriek in Birmingham door 20.000 man personeel jaarlijks 50.000 motoren geproduceerd,
Dick Mann won de 1971 Daytona 200tegenover 30.000 Triumph’s, 20.000 AJS/Matchless en slechts 5.000 Nortons. Dankzij een goed opgezet netwerk van importeurs floreerde de export enorm.
Hoewel de focus minder op competitie lag dan bij Norton en Triumph waren gemodificeerde BSA productiemodellen succesvol op het circuit, zoals in 1954 toen BSA de Daytona 200 domineerde en Bobby Hill de wedstrijd voor nog vier andere BSA’s won, terwijl tien jaar later Jeff Smith in 1964 en 1965 het 500cc MX wereldkampioenschap won op een BSA B40. In 1971 won Dick Mann de Daytona 200 op zijn BSA Rocket-3 met Rob North frame, John Cooper won de Ontario 200 op eenzelfde machine en versloeg tevens Agostini’s fabrieks 500GP MV Agusta twee weken op rij in Mallory Park en Brands Hatch. Toch raakte het merk begin jaren ‘70 in financiële problemen, dankzij het catastrofaal slechte management door een incapabele directie.

Het einde van BSA kwam na twee jaar vertraagde productie, waardoor de modellen in de Verenigde Staten de essentiële verkoopperiode vroeg in het voorjaar misliepen. BSA’s motordevisie werd gefuseerd met Triumph en Norton-Villiers als deel van een door de Britse overheid opgezet reddingsplan om NVT te creëren, geleid door Dennis Poore. Hij trok de stekker uit de Small Heath fabriek en BSA bestond niet meer. Tot nu…
Mahindra heeft z’n knip al getrokken om de eerste Indiase fabrikant te worden in de wegrace Grand Prix, als onderdeel van het plan om zich wereldwijd kenbaar te maken in de motorwereld. In 2013 gaf Mahindra het in Zwitserland gevestigde Suter Racing
De door Suter ontwikkelde Mahindra MGP30 moto3 racerTechnology de opdracht een compleet nieuwe Mahindra Moto3 machine te ontwikkelen, waarmee de Portugees Miguel Oliveira in het eerste jaar zesde in het wereldkampioenschap werd, met een derde plaats in Sepang, Maleisië als beste resultaat.
Na jaren aanhoudend vechten tegen KTM en Honda kwam dit jaar de beloning tijdens de TT van Assen, die door de Italiaan Francesco Bagnaia werd gewonnen. Een week nadat de overname van BSA was beklonken haalde Bagnaia zijn tweede overwinning in Sepang. Met de groeiende populariteit van de MotoGP in het sportgekke India ziet Mahindra klaarblijkelijk z’n betrokkenheid in de racerij als investering waar commercieel de vruchten van kunnen worden geplukt – het zal interessant zijn om te zien of de merknaam op de Moto3 machines het volgend jaar wordt vervangen door Jawa, of BSA?

Francesco Bagnaia won dit jaar al 2 Grand Prix', in Assen en Sepang