Zoeken

KTM RC390 Media Challenge 2016

LICHT, LAAGDREMPELIG EN VOORAL VEEL LOL

5 mei 2016
KTM nodigde onlangs journalisten uit elf landen uit voor de ‘KTM RC Media Challenge’ op het Autodromo di Modena in Italië. De reden: kennismaken met de RC390-raceklasse. Nu hadden ze dat kunnen doen door net als bij een normale persintroductie iedereen een stuk of vier, vijf sessies op het circuit te laten rijden met de RC390 in zijn gemodificeerde Cup-vorm. Dan hadden we daarvan een leuke circuittest gehad. Maar het is KTM, dus dat was wat te gewoontjes geweest. Dus werd het geheel in een vorm gegoten die meer lijkt op een typisch raceweekend, gecomprimeerd in een dag. Met kwalificaties en een tweetal ‘Challenges’ die verdraaid veel weg hadden van wat wij doorgaans een ‘race’ noemen. Met aan het eind een podium en een aantal trofeeën. En lachende bezwete hoofden. En een grappige twist.
Inhoudsopgave
KTM RC390 Media Challenge 2016
Kwalificeren
Op zoek naar seconden
Hartkloppingen
Wat een lol
Technische gegevens

KTM Media Challenge

Tekst: Koen Alders
Fotografie: KTM

Kortom, in plaats van een gewone test werd ons op ietwat ludieke wijze de totale beleving van deze laagdrempelige raceklasse geboden. Een uitnodiging die we natuurlijk niet aan ons voorbij konden laten gaan!
HKTM Media ChallengeSuperhandelbaar, zo'n RC390. In dit geval wel wat te lichte veren voor een volgroeide Nederlander, zie de invering van de vorket spreekt voor zich dat er bij de journalisten van competitiedrang geen enkele sprake was. Daarom had het Franse blad Caradisiac slechts Arnaud Vincent gestuurd, voor wie het inmiddels toch alweer 13 jaar geleden is dat hij wereldkampioen was in de 125cc-klasse. En het Oostenrijkse blad met de heerlijke naam Der Reitwagen heeft een zeer snel personeelslid in de vorm van Roland Resch, die onlangs nog meereed in de voorste helft van het veld in de 24 uur van Le Mans.
En zo waren er nog wel een paar namen die wellicht niet de primaire doelgroep zijn van deze betaalbare instapklasse, maar het gaf het geheel wel een zekere allure, en een mooi gemêleerd veld. Want het varieerde van genoemde schrijvende coureurs en journalisten met race-ervaring tot ‘gewone’ journalisten met ruime circuit-ervaring.

Mijn eigen race-ervaring bestaat uit een aantal gastoptredens in het kader van een artikel door de jaren heen, zoals met wat rariteiten in de Ducati Clubraces, de KTM Super Duke Battle, De BMW Boxer Cup en langer geleden de MuZ Skorpion Cup, Suzuki SV650 Cup en niet te vergeten de Aprilia RS250 Challenge. Het podium werd nooit gehaald, al kon ik de goedkope nepchampagne een paar keer bijna ruiken. Een blijvend trauma dat dateert van 2009 en eindelijk eens rechtgezet moest gaan worden. Dacht ik, tot ik de namen op de deelnemerslijst zag dus. Ach ja, we gaan gewoon lol maken.