Zoeken

Kijkje in de keuken van een Seat auto- en een Ducati motordesigner

Specialisten

1 november 2017

Je mag stellen dat er nog een behoorlijk verschil zit in de aanpak van een motor- en een autodesigner. Edoardo, Tony en Garcia hebben in Barcelona elkaars werk proberen te doen en dat was een leuke uitdaging: “Als auto-ontwerper ben ik veel meer met stijl bezig dan in de MotoGP mogelijk is”, vinden Tony en Garcia. Daar ligt het accent echt puur op functionaliteit. Daar zou ik wel moeite mee hebben als ik met Edoardo van baan zou wisselen”, aldus het Seat duo. Edoardo lijkt er minder problemen mee te hebben: “Ik was ooit teamleider aerodynamica bij de Formule-1 teams van Caterham en Lotus. Ik had dus een vrij aardig idee wat een auto-designer moet doen. In principe moet een auto het meest op een druppel lijken, wil je de laagste luchtweerstand halen. Maar je moet bij een cupracer uitgaan van een bestaande auto. De racer moet daarop blijven lijken en het hoekige uiterlijk is vaak een beetje tegenstrijdig met het aerodynamische doel. Zou ik met Tony willen ruilen? Nee. Been there, done that. Ik ben blij met mijn uitdagingen bij Ducati…”