Zoeken

Giornate Mondiale Guzzi 2006

Giornate Mondiale Guzzi 2006

6 oktober 2006
Inhoudsopgave
Giornate Mondiale Guzzi 2006
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Moto Guzzi 85 jaar...

Alweer enkele jaren organiseert de Moto Guzzi fabriek de GMG (Giornate Mondiali Guzzi). Op dit evenement verzamelen zich jaarlijkse grote groepen Guzzi-rijders in het kleine dorpje Mandello del Lario aan het Comomeer in Italië.

Dit jaar was het echter een bijzonder jaar: Moto Guzzi bestaat 85 jaar en de toekomst ziet er voor het eerst in jaren weer wat zonniger uit. Een goede reden dus om af te reizen naar Italië om met eigen ogen te zien hoe vanuit heel Europa en zelfs uit de VS en Japan liefhebbers verzamelden om dit met elkaar te vieren. Zelf ben ik alweer enkele jaren in het bezit van een Moto Guzzi 850 Le Mans uit 1979 en omdat we bij Motorfreaks alle nieuwe Guzzi"s al hebben getest dit jaar, leek het mij wel een mooie gelegenheid om met de oude trouwe Guzzi richting Mandello te gaan. Wat ik daar aantrof was een verzameling van 15.000 liefhebbers van alle leeftijden en uit alle windstreken die twee dagen lang genoten van de geschiedenis en de hoopvolle toekomst van het kleine, maar roemruchte merk.

Het weer werkte afgelopen weekend tijdens de heen en terugreis niet altijd even goed mee, maar in Mandello was het overdag prachtig weer en dat maakte de sfeer er alleen maar beter op. Terrasjes zaten vol en motoren reden af en aan. Overal waar je keek zag je verschillende Moto Guzzi"s, maar ook heel veel andere motoren. Veel Moto Guzzi liefhebbers zijn in de loop der jaren overgestapt op andere merken en modellen, maar zijn de liefde voor het merk blijkbaar nog niet verloren. Het motorengamma van Moto Guzzi van de afgelopen jaren is niet altijd heel sterk geweest. Dat dit aan het veranderen is kon je merken aan de positieve reacties op de nieuwe modellen en het aantal jonge mensen dat rondreed op Breva"s en Griso"s in Mandello.

Drukte en Italiaanse chaos bij de ingang van de fabriek.
Links de fabriek, rechts de stands van Moto Guzzi zelf en overal motoren.
De straten in het hele dorp stonden vol met rijen Guzzi
De nieuwe Griso: mijn persoonlijke favoriet!
Deze Guzzi was van een oude, trotste Italiaan uit het dorp.

Het fabrieksterrein
Niet alleen het plein voor de fabriekspoort stond vol met stands en motoren, ook binnen de fabrieksmuren was van alles te zien. Onder andere kon een bezoek worden gebracht aan de gloednieuwe fabriekshal waar de nieuwe motorblokken worden gemaakt. Ook konden de twee relatief nieuwe, door Aprilia opgezette, productielijnen waarover Moto Guzzi tegenwoordig beschikt worden bekeken.

Op het buitenterrein was het mogelijk om de oude windtunnel te bezoeken. Halverwege de vorige eeuw was Moto Guzzi één van de eerste fabrieken met een windtunnel en dat leverde hen zeer veel voordeel op in de racerij. Op dit moment wordt de verouderde tunnel niet meer gebruikt, maar het is wel een prachtig stukje geschiedenis.

Ook stonden alle nieuwe modellen opgesteld in een tent, waar kon worden proefgezeten en proefgereden. Verderop werden dan weer de verschillende racers uit de geschiedenis van het merk tentoongesteld. Twee keer per dag werden deze ook nog gestart en werd er een ronde door het dorp mee gemaakt. Wat dat voor geluid gaf kan ik hier niet beschrijven!

De oude windtunnel is een eye-catcher op het oude fabrieksterrein.
In de tunnel stond de nieuwe Norge 1200.
Op het terrein kon op alle nieuwe modellen worden proefgezeten.
Een rijk stukje Guzzi race-verleden.