Zoeken

EICMA 2019: wat je hebt gemist

Tot slot...

18 november 2019

Sym MaxSym TL

Sym verraste onlangs al met een nieuwe MaxSym TL, het nieuwe vlaggenschip van Sym. Deze scooter valt op doordat het motorblok en de CVT in het frame zijn gemonteerd en niet op de achterbrug: het achterwiel wordt door een ketting aangedreven. De paralleltwin heeft een cilinderinhoud van 465cc en levert 30 kW @ 6.750 tpm. De achtervering maakt gebruik van een zeer apart linksysteem, links op de achterbrug.  

Sym MaxSym 400i

Op de Eicma toonde Sym - naast een aantal nieuwe 125cc scooters – ook nog een andere nieuwe Maxiscooter, de MaxSym 400i Euro 5. De vloeistofgekoelde eencilinder van deze scooter levert 24.3 kW @ 6.500 tpm. Verder heeft deze MaxSym keyless contact, LED-verlichting en een met de hand verstelbaar windscherm.

Symnh 200

De Symnh T200 is een allroad die is geïnspireerd door de motorcross Hij heeft een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel en wordt aangedreven door een 13,5 kW (18 pk) sterke, vloeistofgekoelde eencilindermotor. 

Triumph Bud Ekins Bonneville T120 en T100

Weinig echt nieuws bij Triumph, de Bud Ekins edities van de T120 en T100 Bonneville modellen zijn als je het ons vraagt een teken van bloedarmoede. Een ander kleurschema met handgeschilderde biezen en het oude Triumph-logo, 'flying globe' Bud Ekins-logo’s, een Monza tankdop, LED-richtingaanwijzers en bar-end spiegels. Meer dan dat is het niet. Oh ja, elke motor wordt geleverd met een certificaat van echtheid, om het echt te laten lijken.

Triumph Thruxton RS

Wel nieuw is de Thruxton RS, die het originele caféracer-design DNA biedt. De prestaties zijn naar een hoger niveau getild dankzij een 8 pk sterker motorblok, dat nu 105 Nm levert bij een snellere gasreactie doordat de massatraagheid van de krukas met 20% is verminderd. Het maximum koppel van 112 Nm wordt 700 toeren eerder geleverd. Uiteraard is ook het uiterlijk aangepast, verder is de RS 6 kg lichter dan zijn voorganger en stopt hij via radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen.

Triumph Bobber TFC 

De Bobber TFC is het derde Triumph Factory Custom-model. Hij is voorzien van 1.200 cc High Torque blok met meer vermogen en biedt diverse premium onderdelen, waaronder een Öhlins volledig verstelbare voorvork & verstelbare RSU, geborstelde Arrow-dempers met koolstofvezel eindkappen, dubbele Brembo M50 monobloc remklauwen en een Brembo MCS radiale hoofdremcilinder. De Bobber is verder voorzien van een koolstofvezel bodywork, een echt leren zadel en een unieke TFC badge.

Yamaha MT125

“The Dark Side of Japan”-familie mag de geboorte vieren van de nieuwe de MT-125, waarmee rijders met het A1-rijbewijs de Hyper Naked-scene kunnen ontdekken. Voor 2020 heeft Yamaha deze MT-125 radicaal herzien, met een compleet nieuw, 11 kW sterk motorblok, een nog wendbaarder rijwielgedeelte en een nog feller en radicaler “Mass forward”-design met lekker agressief ogende “Twin-Eye”-contourverlichting, waaronder een felle, ultracompacte LED-projectiekoplamp is geplaatst. Achter het masker vind je een multifunctioneel LCD-instrumentenpaneel, dat de rijder op een breed scala aan informatie trakteert. Het brandstofverbruik mag met 2,13 l/100 km toonaangevend worden genoemd

Yamaha MT-03

Voor 2020 heeft Yamaha de MT-03 een radicaal nieuwe look en feel gegeven, met een lekker agressief koplampmasker met smalle contourlichten en een centrale LED-koplamp. De MT-03 wordt aangedreven door een DOHC-tweecilinder met vier kleppen per cilinder, goed voor 30,9 kW (42 pk) bij 10.750 tpm. Deze “Dark Lightning” heeft daarnaast een nieuw ontwikkeld, lichtgewicht, diamant-frame met goudkleurige 37 mm upside-down voorvorkvoorvork en een langere swingarm. Een stuggere achterveer en een verbeterde dempingskarakteristiek van de monoschokdemper brengen de rijeigenschappen van de nieuwe MT-03 daarbij naar een nog hoger niveau.

Yamaha TMAX

Yamaha’s sportscooter, de TMAX is voor 2020 vernieuwd. Dankzij een 2 mm grotere boring is de cilinderinhoud van de tweecilindermotor naar 560 cc gebracht. De motor kreeg instelbare motormodi, een smart-key systeem, een slankere carrosserie met een gemakkelijkere opstap, LED-knipperlichten en een LED-achterlicht. Onder het zadel passen twee jethelmen. De middenbok heeft een anti-diefstal vergrendelingssysteem. Er komt ook een “Tech Max” uitvoering, met onder meer een elektrisch verstelbaar windscherm, verstelbare achtervering, cruisecontrole, handvatverwarning en een verwarmbaar zadel. 

Yamaha Tracer 700

Yamaha’s lichte toermotor, de Tracer 700, heeft voor 2020 een behoorlijke update gekregen. Het meest opvallend is de styling van de top-half, die opvalt door de LED-contourverlichting en de LED-koplampen. De 689cc tweecilindermotor kreeg andere instellingen en een ander uitlaatsysteem zodat deze aan Euro 5 voldoet. Ook werd de voorvering verbeterd en voorzien van instelmogelijkheden voor veervoorspanning en uitgaande demping. Verder kreeg de Tracer 700 een met één hand verstelbaar windscherm en een breder stuur met accessoire-brug.

Yamaha Tricity 300

In het kader van de stedelijke mobiliteit introduceert Yamaha een grotere versie van de Tricity driewielscooter. Deze Leaning Multi Wheel scooter kreeg een 292cc-blue-core krachtbron die goed is voor 20,6 kW (28 pk) bij 7.250 tpm, zodat deze ook geschikt is voor het A2-rijbewijs. Omdat de spoorbreedte voor 470 mm is – en dus groter dan 465 mm – is het voor de wet een tweesporig voertuig dat je ook mag rijden met rijbewijs B van voor 19 januari 2013. De Tricity 300 staat op 14 inch banden en is voorzien van een tilt lock assist, alsmede een smart-key contactsysteem.

Vespa Elettrica 70 km/h

Vespa bracht vorig jaar een elektrische “brom”-scooter op de markt, geheel in stijl met de klassieke, geheel stalen Vespa body. Voor 2020 wordt deze gevolgd door een uiterlijk identieke Vespa, maar nu met een 3,6 kW elektromotor, goed voor een topsnelheid van 70 km/uur, mits in power-mode, anders blijft het 45 km/uur. De actieradius van de 4,2 kWh (86 Ah) lithium-ion batterij daalt in de power-mode van 100 km tot 70 km. Volledig laden via het 220V stopcontact duur 4 uur. Het Vespa multimedia platform “MIA” is standaard aanwezig, net als een 4,3 inch kleuren TFT display.

Uitzonderlijk…

Wie zijn ogen in Milaan de kost gaf, kon nog tientallen andere elektrische motoren en scooters vinden. De meeste van Chinese makelij en waarschijnlijk zonder kansen op de Europese markt. Er waren echter ook kanshebbers en rare buitenbeentjes. Wie het leuk vindt kan eens googelen op het Zweedse Ösa (Cake en Kalk), op het Indische LEM, het Taiwanese Ottobike, het Spaanse Zontes of op het Chinese Yadea. Dit laatste merk zal waarschijnlijk in Nederland op de markt komen.