Zoeken

EICMA 2019: wat je hebt gemist

En nog veel meer

18 november 2019

Kymco  i-One

Het Chinese Kymco brengt volgend jaar een elektrische urban scooter. De i-One heeft een trendy uiterlijk en een fraai kleuren TFT-dashboard, waarop navigatie kan worden getoond. Hij is voorzien van twee uitneembare Ionex accu’s, die je thuis in huis kunt opladen of die je via een ruilsysteem op oplaadplekken kunt omruilen in een soort automatiek. Je kunt met één accu rijden en de andere thuis opladen. Met twee accu’s heeft hij een range van 90 km bij 30 km/uur, de top is 74 km/uur.

Kymco RevoNEX

Iets opwindender is de elektrische RevoNEX, die Kymco in Milaan toonde, al komt hij pas in 2021. Deze modern ogende naked bike biedt een “normale” rijsensatie omdat de elektrische motor is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De naked bike accelereert van 0 tot 100 in 3,9 seconden en in 11,8 seconden tot de topsnelheid van 205 km/uur. Een akoestische multi-frequentie-generator zorgt daarbij voor een motorgeluid. De Kymco AMP – Adaptive Machine Personality – zorgt daarbij voor diverse rijmodi.

Lambretta

Lambretta lanceert een nieuw topmodel: G325 Special. De G-Special heeft een volledig stalen frame met verwisselbare zijpanelen, het iconische Lambretta-ontwerp en een volledige bestuurdersinterface. Een speciale functie van de G325 Special is het in het voetbord geïntegreerde 'courtesy light'. Het licht heeft de vorm van het iconische Lambretta-logo en gaat automatisch branden wanneer de bestuurder het voertuig nadert. Technische gegevens van het blok geeft Lambretta niet, wel dat er in februari 2020 ook een elektrische versie van de G-Special wordt gelanceerd op Delhi Auto Expo. 

Mitt

Het nieuwe, Spaanse merk Mitt liet in Milaan ook een paar leuke dingen zien, waaronder de Mitt GP400R supersport en de Mitt 330 GTS maxiscooter. De 165 kg wegende scooter wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 276cc eencilinder (Euro 4), die 19,5 kW @ 8.000 tpm levert. De GPR heeft een 400cc tweecilinder in het vooronder en weegt 174 kg. Meer gegevens heeft Mitt er nog niet van.

Moto Guzzi V85TT Travel

Moto Guzzi presenteerde een Travel-editie van de V85TT. Hierbij is de Guzzi-allroad voorzien van een hoger Touring windscherm, twee zijkoffers, handvatverwarming en extra LED-lampen. De TT Travel biedt ook smartphone connectivity en speciale graphics.

Moto Morini

MotoMorini timmert ook weer aan de weg. Bijvoorbeeld met een nieuwe Super Scrambler. Hij wordt aangedreven door een 1187cc tweecilinder CorsaCorta blok, verder heeft hij vooral een bijzonder neusje. Belangrijker is wellicht dat Moto Morini met een nieuw 650cc platform komt. Een telg uit die familie is de 6,5 SeieMMezzo, een soort retro-cafe-scrambler met ruige banden en een korte kont, die feitelijk alleen uit zadel bestaat. De andere telg is de X-Cape, een bijzonder fraaie allroad met 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel, een instelbaar windscherm. De 650cc- paralleltwin van beide modellen is standaard beperkt tot 48 pk.

MV Agusta Brutale 1000RR

De Brutale 1000RR verrijkt het gamma van MV Agusta. Deze naakte superbike-replica is voorzien van een 998cc viercilinderblok dat 208 pk levert. Mede dankzij een carbonfiber kuip weegt de machine slechts 186 kg, waarmee de Brutale razendsnel accelereert naar een topsnelheid die boven de 300 km/uur ligt. Hoogwaardige Öhlins vering zorgt daarbij dat het rubber aan de straat blijft. Het TFT-dasboard is voorzien van MVride connectiviteit voor navigatie via de GSM.

Piaggio Medley

De nieuwe Piaggio Medley krijgt een volledige make-over. Een moderne interpretatie van de klassieke 'stropdas' geeft de nieuwe Medley een sportievere uitstraling. De Medley krijgt de nieuw 125cc i-get motor met stop-startsysteem, alsmede een digitaal LCD-dashboard met Piaggio MIA connectivity. Het rijwielgedeelte profiteert van nieuwe velgen en een bredere achterband.

Super Soco

Het Chinese VMoto – dat een importeur in het Nederlandse Waardenburg heeft – levert elektrische Super Soco scooters. Nieuw daarin is de e-Max Vs1, een stads-distributiescooter met uitneembare accu’s. Hij heeft een maximum snelheid van 85 km/uur en een range van 80 km, bij 45 km/uur en een rijder van 75 kg. Met een tweede accupakket erin haalt hij het dubbele. De scooter weegt 115 kg. Op de Eicma toonde ze ook een luxe scooter, de CPX. Deze scooter heeft een 4 kW motor, goed voor een top van 90 km per uur. Net als de e-Max heet hij uitneembare accu’s met dezelfde range.

Suzuki V-Strom 1050

Het enige nieuws bij Suzuki is de komst van de V-Strom 1050. De naam doet vermoeden dat de cilinderinhoud is vergroot, maar die was en is echter 1.037cc. Wel levert de V-Strom nu iets meer vermogen, 107 pk bij 8.500 tpm. Daarnaast is de V-Strom 1050 leverbaar in een 35 kW versie. De V-Strom biedt een in drie standen instelbaar en uitschakelbare tractiecontrole en een Drive Mode Selector, terwijl de wat ruigere XT-versie daar nog cruisecontrole, een gecombineerd remsysteem met elektronisch geregelde motorrem, hill hold, hellingcontrole en ladingcontrole aan toevoegt. Opmerkelijk is dat Suzuki heeft gekozen voor een 3-assige IMU, waar bij de concurrentie al jaren een 6-assige IMU wordt gebruikt.