Zoeken

EICMA 2019: wat je hebt gemist

En alles daartussenin

18 november 2019

Hybrides

Piaggio heeft een poging gedaan met de MP3 hybrid, daarna werd het stil rond hybrides. Toch was er in Milaan was er slechts één interessant nieuwtje op dit gebied: de Efesto 200 Novantanove hybrid kit. Dit systeem bestaat uit een accupakket en een elektromotor, die onder een Ducati Panigale worden gemonteerd. De elektromotor drijft de uitgaande as van de versnellingsbak via een extra tandwiel en een ketting aan. Een eigen stuureenheid zorgen ervoor dat je regeneratief kunt remmen. Via een schakelaar op het stuur kun je kiezen of je puur op benzine, puur elektrisch of op benzine met elektrische boost wilt rijden. In dat geval krijg je er 95 pk bij. De Panigale had er al 200…

Indian

Indian introduceerde in Milaan twee nieuwe modellen. De eerste daarvan is de FTR Rally. Dat is in feite een bestaande FT-er, die is voorzien van spaakwielen, een bruinvliegenierszadel, een rallywindscherm en ruige Pirelli Scorpion banden. De motor is verder voorzien van een LED-koplamp en een 1203 cc V-Twin, die 93 kW levert. Daarnaast introduceerde Indian de “Challenger”. Deze moderne Bagger wordt aangedreven door een gloednieuwe Indian PowerPlus krachtbron. Deze 60° V-twin heeft een cilinderinhoud van 1769 cc, goed voor een vermogen van 122 pk en een koppel van 178 Nm. De Challenger heeft verder volledige LED-verlichting, ABS, keyless contact, waterdichte zijtassen en Brembo remmen.

Italjet

Het Italiaanse Italjet presenteerde een nieuwe Dragster scooter, met een 200cc DOHC-motor, gekoppeld aan een CVT transmissie. De 200cc viertaktmotor levert 19,8 pk @ 8.250 tpm. Hij wordt in maart 2020 leverbaar.

Kawasaki Z H2

De smaakmaker van de show is ongetwijfeld Kawasaki. Het merk uit het Japanse Kobe presenteerde in Milaan bijvoorbeeld de revolutionaire supercharged Z H2, die een nieuw tijdperk in de spectaculaire Z-historie inluidt. Net als de andere Z-modellen valt de Z H2 op door zijn kenmerkende Sugomi styling, waarin het LED-verlichtingssysteem een prominente plaats in neemt. Voor de aandrijving zorgt de 200 pk sterke Euro 5 viercilinder met supercharger, die tot 2 bar vuldruk kan leveren. Het rijwielgedeelte bestaat uit een vakwerkframe van stalen buis en Showa vering, waarbij de BPF-voorvork is voorzien van Brembo M4.32 monoblock remklauwen. State-of-the-art, hellingshoekafhankelijke assistentiesystemen zorgen verder dat alles onder controle blijft.

Kawasaki Z900

Kawasaki heeft de Z900 voor 2020 sterk vernieuwd, met onder meer een nieuwe styling, een nog sterker en wendbaarder frame en een motorblok dat dankzij diverse verbeteringen aan Euro 5 voldoet. Daarnaast kreeg deze toch al riant uitgeruste supernaked een aantal extra features, waaronder geïntegreerde rijmodi (een combinatie van KTRC- en Power-modi), een nieuw TFT-kleurendisplay, Bluetooth smartphone connectiviteit, volledige LED-verlichting, en een nieuwe, zeer in het oog springende Sugomi-vormgeving.


Ninja 1000SX

Voor 2020 kreeg de Ninja 1000 SX een scherpere, nog sportievere look en LED-verlichting rondom, terwijl het 142 pk sterke motorblok diverse updates kreeg, waarmee het aan de nieuwe Euro 5 emissienormen voldoet. Daarnaast werd ook het zitcomfort voor de rijder en passagier verbeterd, bovendien kreeg de Ninja een hele range aan nieuwe, technologische features, waaronder elektronische cruisecontrole, een quickshifter, geavanceerde rijmodi en een 10,9 cm groot digitaal TFT-kleurenscherm met instelbare achtergrondkleur. 

Kawasaki Electric

bij Kawasaki werd tijdens de persconferentie bij wijze van teaser een sportieve elektrische motor getoond, voor de “nabije toekomst”. Geen echte superbike, getuige de “right side up” voorvork en de tweezuigerremtangen, maar toch. Opvallend is dat het accupakket tussen de stalen buizen van het frame hangt, terwijl de elektromotor daaronder aan een voetgeschakelde viertrapstransmissie hangt. Kawasaki laat weten dat ze een merk is dat staat voor passie en prestaties en dat ze dus eerst met een opwindende elektrische motorfiets komen, voor ze “pure mobiliteitsoplossingen” overwegen. 

Kawasaki W800

Vorig jaar introduceerde Kawasaki al de W800 Street en W800 CAFE. Voor 2020 komet daar de W800 bij waardoor de W-familie nu uit drie modellen bestaat. Met zijn pure styling en de 35 kW, luchtgekoelde 773cc motorblok met koningsas is de W800 een hommage aan de oorspronkelijke W1 uit 1966. 

Kawasaki Z650

De Z650 is Kawasaki’s super wendbare allround naked bike. De machine is voor 2020 behoorlijk onder handen genomen, zo kreeg deze onder meer een aangescherpt design waarin de LED- verlichting een prominente plaats inneemt. Ook kreeg de Z650 een verbeterde krachtbron, die nu nog meer koppel biedt. Daarnaast kreeg de Z650 een nieuw dashboard met een TFT-display met Smartphone connectiviteit.

Kawasaki Ninja 650

De Ninja 650 is een allrounder in een supersport-jasje. Voor 2020 is ook deze sportieve machine aangepast. Hij behoudt het "Fun, Style, Easy" concept van zijn voorganger en combineert dit met aangescherpt design waarin de LED- verlichting – net als bij de Z650 - een prominente plaats inneemt. Ook kreeg de Z650 de verbeterde krachtbron met meer koppel, en natuurlijk prijkt ook het nieuwe TFT-display met Smartphone connectiviteit in het dashboard.

KTM 1290 Super Duke R

KTM toonde in Milaan een nieuwe versie van de 1290 Super Duke R. Deze supernaked is lichter geworden door het volledig nieuwe rijwielgedeelte en frame en biedt een geheel nieuwe alsmede verbeterde elektronica. Ook krijgt hij nog meer vermogen dankzij de verbeterde LC8-motor, die 132 kW (180 pk) bij 9.500 tpm levert.

KTM 890 Duke R

Bij KTM werd ook een grotere broer van de 790 Duke gepresenteerd: de 890 Duke. De LC8c-paralleltwin werd vergroot naar 890 cc, waardoor het vermogen steeg naar 89 kW (121 pk) bij 9.250 tpm. Verder biedt het model racewaardiger ergonomie, en volledig instelbare WP APEX-schokdempers. Op de 43 mm voorvork zitten radiaal gemonteerde Brembo Stylema vierzuigerremtangen.

 

KTM 390 Adventure

Hij werd al lang verwacht, maar nu is hij gekomen: de KTM Adventure 390. Deze allroad wordt aangedreven door de 373 cc metende eencilinder, die we kennen uit de RC390 supersport. Dit blok is met 32 kW (44 pk) bij 9000 tpm geschikt voor het A2-rijbewijs. De machine is verder voorzien van een stalen buizenframe en WP Apex vering. Hij weegt 158 kg en heeft een tank met 14,5 l inhoud. De zithoogte is 855 mm.