Zoeken

Ducati Clubrace per R1200S: the sequel

3: De 29e Ducati Clubrace

6 augustus 2008
Inhoudsopgave
Ducati Clubrace per R1200S: the sequel
2: Trainingsdagen
3: De 29e Ducati Clubrace
4: De race

De 29e Ducati Clubrace

clubrace08_IMG_5487.jpg

De welbekende vrijdag breekt aan, bij het oprijden van het paddock hoor je de eerste tweecilinders al warm draaien, de blokken worden warm gedraaid door hun zenuwachtige baasjes voor de eerste trainingen, de paddock vult zich langzaam met het mooiste van het mooiste, de ene Desmosedici na de andere, het lijkt niet op te kunnen. Iedereen tast ook iedereen af, in welke klasse zou hij starten? Met wat voor fiets komt hij of zij aan de start? Naast dat gezellige gesprek toch snel kijken hoe het materiaal van de concurrent erbij staat. Toch voeren gezelligheid en gemoedelijkheid de boventoon, natuurlijk is er competitie en wil iedereen winnen maar als iemand een vraag heeft of een stuk gereedschap wil lenen is men zondermeer bereid te helpen en dat siert dit evenement! (toch... Roelof?)

Waren we tijdens de CRT-dag al snel, deze 23e mei is eigenlijk niet anders maar doordat de diverse klassen op de trainingsdag door elkaar rijden weten we niet of het voldoende is. Met constante 55’ers op de stopwatch voelen we ons op het gemak, uitschieters naar lage 54’ers waarmee ik in de training al gelijk zit aan tijden van de race van vorig jaar, dus dat ziet er goed uit.
 
Het spel is tactiek, laatste sessie met assistentie van Roelof en de R1200S is weer voorzien van nieuw Supercorsa racerubber, een paar liter vloeibare boem in de tank en we zijn klaar voor de kwalificatie.

Kwalificatie 1:

clubrace08_IMG_5598.jpg

Vorig jaar een 7de plek gekwalificeerd met een 1.57.3, en gezien de trainingen is dit makkelijk haalbaar dus dat is geruststellend, maar vorig jaar stond Leek op de eerste plek met een 52’er en dat zijn toch vijf hele seconden sneller. Bandenwarmers eraf, opstellen pits, sh*t, vijfentwintig zenuwachtig-aan-gas-hengelende-rijders voor me, duidelijk te laat opgesteld. Langs de pitmuur weet ik me stiekem naar voren te werken en bij het aansluiten einde pitsstraat sta ik vooraan, wetende met een paar liter brandstof en banden van 1 ronde oud op een graad of 80 Celsius nu hét moment is om te rijden voor wat ik waard ben.

Stoplicht groen en volle bak weg! Als eerste Madijk, Strubben door en de Veenslang op, nog steeds vooraan wat direct betekent dat je 4 a 5 rondes kan vlammen en vechten voor een goeie tijd. Vijf ronden gereden voor wat ik waard ben. Ten koste van de cilinderdeksels, maar wél goed voor een voorlopige pole position met een tijd van 1.53.2 op de klokken. Dat gebrek aan grondspeling wordt de fiets voor vandaag dan ook vergeven. Woww, dat voelt geweldig. Zeker in ogenschouw nemend dat ik nu ook weer niet zo vaak op Assen heb gereden. Toch wil ik nog niet te vroeg gaan juichen, gezien de door eveneens voor een motorblaadje rijdende 'Randy de Pineut' tijdens de vrije training al lage 52’ers met zijn oranje RC8 op de klokken had weten te zetten.

Eenmaal de datasheet met rondetijden in handen wordt duidelijk dat zowel Gerrit van der Leek als 'de Pineut' niet verder waren gekomen dan 1:55’ers. Vanwege sponsorverplichtingen is de RC8 van Supercorsa’s op Dunlop GPracers gezet, hetgeen in ieder geval mij deed verklaren waar die drie seconden vertraging bij hem in zitten.

Kwalificatie 2:

clubrace08_IMG_5627.jpg 

Met nieuwe banden en een paar liter vocht a €4,- de liter (wat nou dure benzine prijzen aan de pomp?) is het aan ons de taak om nog sneller rond te gaan dan de eerste kwalificatie. Direct bij het uitrijden van de pits verandert dat echter in een desillusie, aangezien nieuwe banden één ronde nodig hebben om in te slijten. In tegenstelling tot de eerste kwalificatie lukt het me namelijk niet vroegtijdig de pits uit te rijden waardoor er pak 'm beet twintig man voor me de baan op zijn gereden. Wat een drama! De eerder gezette pole is dan ook van korte duur. Bedankt KTM, bedankt v.d. Wal, die 52’er staat weer op de lijst en dat resulteert in een nieuwe Pole-zitter. Van der Leek komt ook nog even voorbij schuiven waardoor we met de R1200S van Motor Houtrust op de 3e plek van start mogen. Zowaar nog geen slechte prestatie, niet alleen vier plaatsen verbeterd ten opzichte van het afgelopen jaar, het betekent tevens dat we vanaf de eerste startrij mogen starten.