BMW New Heritage: nieuw segment voor BMW
BMW Goes Classic
Door: Alan Cathcart
Aparte divisie
![]()
De oude fabriekshallen zijn het epicentrum van BMW Classic
De beslissing van BMW een aparte divisie voor klassieke modellen op te richten is het directe gevolg van de populariteit van de R nineT, die in de tweeënhalf jaar dat de fiets nu op de markt is zich spectaculair succesvol heeft bewezen. Sinds de start van productie in december 2013 tot juni dit jaar zijn er maar liefst 23.000 units aan de man gebracht. Dat hadden er zelfs meer kunnen zijn, als BMW zich niet had laten verrassen door de populariteit van de fiets. Voordat het bedrijf op de enorme vraag in kon spelen door de productie op de voeren was er een enorme back-order lijst ontstaan en was de wachtlijst van de retro-klassieker tot 4 maanden gegroeid. In de rangorde van het modelgamma is het model i![]()
Het huidige Heritage platform R nineT Roadster (r) en R nineT Scrambler (l) wordt met 3 modellen uitgebreid
![]()
BMW investeert veel in Heritage. Dit hommage aan de R5 was dit jaar dé blikvanger van het Concorso d'Eleganza aan het Comomeer
![]()
Tijdens het hippe Wheels & Waves festival in Biaritz werd deze Lac Rose onthuld. Een van de drie nieuwe Heritage modellen is afgeleid van dit conceptmodel.nmiddels het vierde meest populaire model en is geen eendagsvlieg, in het tweede jaar van productie zijn er bijna 10.000 units verkocht. Na de initiële vraag in het eerste jaar is de vraag naar de R nineT dus niet afgenomen, en de komst van de nieuwe Scrambler variant in de showroom van de dealer eind september lijkt voor extra momentum aan het familiesucces van dit model te gaan zorgen.
Met de launch van nog meer modellen op basis van de R nineT wil BMW haar aanwezigheid in de retromarkt gaan uitbreiden. Naar verwachting zullen op de Intermot in Keulen op 5 oktober drie nieuwe modellen worden gepresenteerd als next-step varianten op het bestaande R nineT lucht/oliegekoelde boxermotor platform. Waaronder een simpeler instapmodel dat een klantenplatform vertegenwoordigd en in Duitsland rond de 10.000 euro zal gaan kosten, waar de huidige R nineT Roadster (sinds de lancering van de R nineT Scrambler gaat de R nineT als R nineT Roadster door het leven) in Duitsland voor 14.900 over de toonbank gaat en de R nineT Scrambler 13.000 euro kost. Daarnaast zal er naar verluidt een productieversie komen van de Lac Rose Enduro Custom die dit jaar in juni tijdens het Wheels & Waves festival in het Franse Biaritz werd onthuld als eerbetoon aan een van BMW’s meest historische modellen. Het derde New Heritage model zou een van tophalf voorziene Caféracer versie van de R nineT moeten zijn.
Om de aanwezigheid in dit segment te maximaliseren heeft BMW nu een New Heritage afdeling binnen BMW Motorrad opgericht, die als specifieke taak heeft dingen te ontwikkelen om de inmiddels 90-jarige rijke geschiedenis van het merk ten volle te benutten. Daarnaast is de historische dochteronderneming, BMW Group Classic (www.bmwclassic.com) opgericht samen met de automobieldivisie van het bedrijf, naar een nieuw 13.000 m2 hoofdkantoor verhuisd in het district Milbertshofen van BMW’s thuishaven München, wat oorspronkelijk het allereerste bedrijfspand van BMW was. BMW’s archief en verzameling voertuigen, de werkplaats en het Customer Center zijn nu samen met de onderdelen service voor klassieke auto’s en motoren samen gehuisvest in een scala aan gebouwen inclusief het originele poorthuis v
In 2013 stond het BMW museum in het teken van 90 jaar BMW Motorradan de fabriek, inmiddels een beschermd nationaal monument en de toegangspoort tot de geschiedenis van het bedrijf. In de voormalige productiehallen van de motorblokken is nu een ruime collectie historische voertuigen die eigendom zijn van het bedrijf getoond, inclusief de mijlpalen van haar motorgeschiedenis.
BMW – dat voor Bayerische Motoren Werke staat – vierde haar 90ste verjaardag als motorfabrikant in 2013, het avontuur begon in 1923 met de productie van de R32. De oorsprong van BMW gaat echter nog verder terug, in 1916 werd het bedrijf opgericht als producent van vliegtuigmotoren als gevolg van een fusie tussen drie andere soortgelijke bedrijven. Het zou echter nog 2 jaar duren voordat de eerste vliegtuigmotoren te koop waren. Een van de gebouwen van het nieuwe hoofdkantoor van het huidige BMW Group Classic werd gebruikt om die motoren van 1918 tot eind 1920 te produceren. Het pand is nabij de fabriek waar momenteel meer dan 900 auto’s en tot 1.400 motorbokken per dag worden geproduceerd, evenals BMW’s opvallende ‘viercilinder’ hoofdkantoor, het BMW Welt bezoekerscentrum en het BMW Museum, waarmee het een ideaal nieuw thuis is voor de Historic Vehicle dochteronderneming.
Focus op het verleden
Met recht mag BMW claimen dat het zelfs langer dan de meeste andere fabrikanten zich al op zowel de toekomst als het verleden focust, en BMW Group Classic is nu verantwoordelijk voor alle activiteiten rond de geschiedenis van de Duitse fabrikant. Dit omvat de enorme permanente collectie van meer dan 1.000 auto’s en motoren van het BMW museum, dat daarnaast een riant archief heeft dat voor het publiek toegankelijk is en is gespecialiseerd in het beantwoorden van vragen aangaande geschiedenis van het bedrijf, haar merken en producten. Ook wordt door de divisie deelname aan klassieke evenementen als de Goodwood Revival, de Isle of Man C
De motor waarmee het in 1923 allemaal begon, de R32lassic TT, Zandvoort Historic GP, Goodwood Festival of Speed, Villa d’Este Concours enzovoort georganiseerd, in samenspraak met BMW’s eigen Mobil Tradition operatie. Het biedt ook een range aan services aan eigenaren van historische BMW twee- en vierwielers, van de levering van vervangingsonderdelen tot complete restauraties.
“We hebben een toegewijde motorwerkplaats in ons Group Classic gebouw waar reparaties en restauraties aan onze eigen collectie wordt uitgevoerd, maar ook aan motoren van klanten,” zegt BMW Group Classic woordvoerder Benjamin Voss. “Samen met onze autopartners bieden we een breed scala aan reserveonderdelen voor verouderde modellen, met mee dan 55.000 verschillende onderdelen al in de lijst opgenomen. De lijst wordt wekelijks uitgebreid, naarmate we uitvinden naar welke componenten er voldoende vraag is om reproductie te rechtvaardigen. Ons archief ondersteunt vragen over de BMW Motorrad geschiedenis in het algemeen evenals specifieke modellen, en onze motorspecialisten Fred Jakobs en Robert Groh zijn klaar om technische en historische vragen over oude modellen te beantwoorden. E
In 2013 werd op het Concorso d'Eleganza Villa d'Este deze door Roland Sands Design gebouwde Concept Ninety getoond, als eerbetoon aan de R90Sr is ook een groeiend netwerk van gecertificeerde BMW Group Classic Partnership dealers. Momenteel voornamelijk alleen in Duitsland, maar we zijn het netwerk ook naar het buitenland aan het uitbreiden – we hebben al 38 van dit soort dealers in de Verenigde Staten. Er zal dus een toegewijde staf bij deze dealers zijn die ondersteuning kan bieden aan vintage motoren voor zowel levering van onderdelen als reparaties.
Het laatste jaar heeft BMW Motorrad CEO Stephan Schaller de doelstelling van het bedrijf op de productie van 200.000 motoren in 2020 gezet, en de oprichting van het New Heritage departement is een signaal dat BMW haar opkomende model line-up als belangrijke potentiële bijdrage ziet aan die doelstelling, door de allure van traditioneel rijden en retrostyling te bieden, maar in een moderne context. Zoals Schaller recentelijk stelde in een interview met het Britse MCN, “BMW zal toonaangevende technologie hebben, wat het segment ook moge zijn. J
Vanuit het café heb je zicht op de werkplaatse zult dit zien in de Heritage lijn evenals de rest. Je zult het misschien niet zien, maar de technologie zal aanwezig zijn. We hebben al onze wereld van Supersport, de wereld van Adventure, Urban Mobility, een elektrische scooter en nu hebben we de wereld van Heritage.”
Er zal ook een verandering aan de looks van de dealers worden doorgevoerd, om ze toegankelijker te maken voor een breder publiek, voor mensen die nog geen BMW rijden. “We willen onze dealers meer uitnodigend maken voor alle klanten,” heeft Schaller gezegd. “Heritage is iets bovenop onze bestaande range. Heritage is een extra segment. Het is te vroeg om te zeggen of dit in de toekomst een groter deel zal zijn van wat we produceren voor wat motoren betreft , maar er is voor BMW hier veel potentiele groei.
Nu dat BMW de eerste is geweest die deze stap heeft gezet, welk ander bedrijf zal de volgende zijn dat het voorbeeld overneemt en aan de behoeftes van eigenaren van oude modellen gaat voldoen. Triumph? Ducati? Harley-Davidson? Moto Guzzi? Place your bets…