Test: Michelin Power Race
Test: Michelin Power Race
Banden
| Inhoudsopgave |
|---|
| Test: Michelin Power Race |
| Pagina 2 |
| Pagina 3 |
Nieuwe tijden, nieuwe banden
De techniek staat niet stil De technische noviteiten met betrekking tot motorfietsen volgen elkaar in hoog tempo op. Motoren worden steeds geavanceerder en dat is logisch. 15 jaar geleden was een vermogen van 130 paarden aan de krukas een waarde waar een 1000cc supersportmotorfiets zich niet voor hoefde te schamen. Die pk"s waren gehuisvest in een frame dat alle zeilen moest bezetten om zoveel vermogen de baas te kunnen. Spaghetti-frames noemden sommigen ze spottend. Tegenwoordig zien we dezelfde 130 paardenkrachten al terug in de 600cc supersportklasse. Geëvolueerde en bijna geperfectioneerde motoren, die niet alleen sneller en lichter zijn dan ooit te voren, maar tevens ook makkelijker te rijden. Bijna perfect, althans voor deze tijd. De techniek staat niet stil immers en niemand weet waar het ooit eindigt.
![]() |
| Nieuw! Michelin Power Race! |
Two Compound Technology
Als we kijken naar de ontwikkeling van motorbanden is het min of meer hetzelfde verhaal. Motoren worden beter, motorbanden ook en dat moet wel met de tegenwoordige vermogens en snelheden. De tijd dat een sportband vooral alleen maar zwart en rond moest zijn om te kunnen voldoen ligt heel ver achter ons. In 1987 werd in de serieproductie van motorbanden de radiaal-technologie geïntroduceerd. Een hele vooruitgang! De ontwikkeling ging door en in 1999 werd er voor het eerst silica toegepast in wegbanden. Anno 2005 is er alweer een nieuwigheid, de zogenaamde "Two Compound Technology", afgekort 2CT.
![]() |
| Aan u de keuze. de compound? |
De banden van Valentino
Met name Michelin is altijd prominent aanwezig geweest in het motorbanden gebeuren. Successen in de racerij zijn alleszeggend en worden dan ook vertaald naar betere straatbanden en verkoopresultaten van zowel straat- als competitiebanden. Rossi rijdt immers met Michelins en wie wil er nu niet met "de banden van Valentino" gezien worden?
Pilot Sport & Pilot Power
Michelin was enkele jaren geleden echter toe aan iets nieuws. Natuurlijk, voor straatgebruik was er de Michelin Pilot Sport, een band die zijn werk voortreffelijk deed, maar ook een band die om een behoorlijke opwarmtijd vroeg. De andere bandenfabrikanten zaten ook niet stil en ontwikkelden banden die de Pilot Sport benaderden of zelfs voorbij streefden. Ondermeer Brigdestone en Pirelli deden goede zaken. Tijd voor Michelin dus om terug aan de top van het segment te komen. In 2004 werd daarom na een langdurige ontwikkeling de Michelin Pilot Power geïntroduceerd, een sportieve straatband die de synergie tussen competitie en straatgebruik nauw aanhaalde. Het was een band die qua materiaalgebruik 100% identiek aan de competitiebanden van het hoogste niveau was.
Power-Race
Qua straatbanden stond Michelin met de introductie van de Pilot Power dus weer bovenaan, qua racegebruik nog niet. De technologie van de Pilot Race banden was inmiddels al weer enkele jaren oud. De vraag naar een opvolger begon gestaag te groeien zowel onder recreatieve als professionele coureurs. Die opvolger is er nu: de Michelin Power Race.
![]() |
| Bibendum @ Spa-Francorchamps |
Tekst: Stefan Meijer


