Zoeken

Test: Dunlop D208Race Replica

Pagina 2

17 mei 2005

Banden

Inhoudsopgave
Test: Dunlop D208Race Replica
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

De verbeteringen

Cosinus profiel

Bij de D208RR werd veel aandacht besteed aan de vormgeving van de profielgroef, die voor verbeterde grip moest zorgen. Het nieuwe Cosinus profiel volgt de krachtenlijn van de op de band uitgeoefende krachten: bij de voorband een samenspel van rem- en stuurkrachten en bij de achterband een samenspel van acceleratie- en stuurkrachten. De hieruit resulterende krachtlijnen verlopen in de vorm van een cosinus profiel van het midden van de band naar de zijkant. Omdat de voorband zorgt voor rem- en stuurkracht en de achterband voor acceleratiekracht, moesten de profielrichtingen verschillend zijn, en wel met de looprichting mee bij de voorband en tegen de looprichting in bij de achterband.

Doordat dankzij het Cosinus profiel er minder relatiefbeweging in het rubber plaatsvindt, moet de band een gelijkmatiger slijtagepatroon geven dat op zijn beurt weer de levensduur ten goede moet komen. Hierdoor kon men (voor een gelijke levensduur) andere compounds voor meer grip toepassen. Tevens moet het Cosinus profiel de zogeheten ‘zaagtand-slijtage’ van de voorband voorkomen.

Carcass Tension Control System

Bij de opbouw van het karkas maakt Dunlop gebruik van CTCS technologie, die het mogelijk maakt om verschillende delen van het karkas te ontwerpen in verschillende gradaties van stijfheid, waardoor een optimaal contactvlak met het asfalt ontstaat. Lage spanning in het loopvlak- midden voor goede demping en toenemende spanning over de zijkant naar het hemd van de band voor goede bochtenstabiliteit. Hierdoor veranderen vorm en grootte van het contactvlak zelfs onder bochtige omstandigheden amper en is er sprake van gelijkmatige grip met het asfalt. Het loopvlak van de voorband is –voor verbeterde ‘natte-grip’- opgebouwd uit een samenstelling van moleculaire polymeren, bij de achterband wordt –voor verhoogde levensduur- daarnaast Silica toegevoegd. Nieuw toegepast Aramide-gordelmateriaal moest als laatste voor reductie het gewicht en een verbetering van de demping zorgdragen.