De Motorfreaks Bandentest
De Motorfreaks Bandentest
Banden
| Inhoudsopgave |
|---|
| De Motorfreaks Bandentest |
| Pagina 2 |
| Pagina 3 |
| Pagina 4 |
| Pagina 5 |
| Pagina 6 |
| Pagina 7 |
| Pagina 8 |
| Pagina 9 |
| Pagina 10 |
| Pagina 11 |
| Pagina 12 |
| Pagina 13 |
Inleiding
Het is misschien wel het meest besproken onderwerp in de motorbranche en iedereen heeft er wel een mening over. Waar we het over hebben? Het magische zwarte rubber dat een motor vaak kan maken of kraken. Dé hamvraag voor motorrijders is, als na enkele duizenden kilometers het rubber is versleten: welke band te monteren, waarbij vaak óf de dealer om raad wordt gevraagd, óf men het bij het reeds gemonteerde type en merk houdt. Om inzicht te krijgen welke band nu eigenlijk het beste is en een eind aan diverse discussies en meningsverschillen te maken, hebben wij een bandentest georganiseerd.
Ingrediënten Om het uiteindelijke gerecht te kunnen serveren oftewel de beste band te kunnen aanwijzen hebben we een aantal ingrediënten nodig om zo’n test te doen. De ingrediënten voor dit gerecht zijn:
2x Honda CBR600RR voor de rijtest,
1x BMW K1200R voor de remmentest,
Telemetrie en temperatuurmeting,
Bandenwarmers,
Het Contridrom testcentrum van Continental. Test Om een zo compleet mogelijke test uit te voeren, is ervoor gekozen om de test in twee disciplines uit te splitsen, die op hun beurt ook weer uit twee gedeeltes bestaan. Naast de vaak gebruikelijke rijtest wilden wij namelijk ook de remwegen van de desbetreffende banden eens nader onderzoeken. De eerste discipline was de (vaak gebruikelijke) rijtest, waarbij de verschillende banden onder dezelfde condities op een bepaalde omloop worden getest. De tweede dicipline betrof een remmentest, waarbij de verschillen in remweg van de desbetreffende banden werden geanalyseerd. Daarbij werden beide testen onder zowel droge als ook natte omstandigheden verreden, een zogenaamde droge en natte test dus. Nu was het eerste geen probleem, maar voor het tweede gedeelte moesten we uitwijken naar een testcentrum waarbij het mogelijk was de testbaan volledig onder water te zetten. De keuze voor onze bandentest was hierdoor gevallen op het testcentrum van Continental, gelegen op een locatie in Duitsland waar het volgens ingewijden bijna nooit regent. Op naar de test..

