Zoeken

Norton roept V4 SS terug: 35 veiligheidsissues

20 mei 2021
Bij het Britse Norton zijn opnieuw lijken uit de kast gevallen. Oonderzoek door de nieuwe eigenaar TVS Motors heeft namelijk uitgewezen dat de V4 SS behoorlijk wat gebreken kent. Zoveel dat tot een onmiddellijk terugroepactie is besloten.

 

Norton Motorcycle heeft bevestigd de V4 SS sportmotor terug te roepen nadat tientallen fouten en veiligheidsproblemen zijn ontdekt op units die in 2019 en begin 2020 aan klanten zijn verkocht onder het leiderschap van Stuart Garner, waarbij zelfs wordt gesproken van ernstige veiligheidsproblemen.

Een review van de productiepraktijken en kwaliteitscontrole door het nieuwe management van Norton, dat door TVS Motors is overgenomen, wees uit dat de met een prijskaartje van £ 44.000 niet bepaald goedkope 2019-2020 spec V4 SS maar liefst 35 verschillende gebreken heeft die een gevaar voor de motorfiets en rijder zouden kunnen opleveren.

Hoewel TVS en de nieuwe managementstructuur benadrukken dat het huidige Norton op geen enkele manier verantwoordelijk is voor de defecten ontstaan onder het oude management, zal het de financiële verantwoordelijkheid nemen voor het repareren van alle V4 SS-modellen.

"Als onderdeel van een doorlopend programma voor kwaliteitsbeoordeling en productontwikkeling voor V4-SS-modellen vervaardigd door NMUL Realisations Limited, hebben we bepaalde defecten en veiligheidsproblemen geconstateerd op V4 SS fietsen die in 2019 en begin 2020 aan klanten zijn verkocht", aldus Norton CEO John Russell.

"Onder begeleiding van de DVSA (Driver and Vehicle Standards Agency, red.) hebben we direct contact met alle betrokken geregistreerde V4 SS eigenaren om de veiligheidsproblemen met betrekking tot de geconstateerde fouten aan te pakken."

De tijdlijn lijkt de beschuldigende vinger te wijzen naar de voormalige managementstructuur onder de in ongenade gevallen voormalig CEO Stuart Garner, die de leiding had toen Norton in februari 2020 in de financiële problemen kwam te midden van een pensioenfraudeschandaal dat nog steeds wordt onderzocht.

Het Indiase TVS Motors bleek de reddende engel voor Norton te zijn, de afgelopen 15 maanden hebben de Indiërs nieuwe investeringen hebben gedaan, zijn werkmethoden geherstructureerd en openstaande bestellingen uitgevoerd.

Tijdens het proces om in de toekomst een goede kwaliteitscontrole te garanderen, toonde een onderzoek in samenwerking met NUML echter aan dat Norton tussen 2019 en 2020 onrijdbare V4 SS motorfietsen in handen van de eigenaren liet.

De onderzoeksresultaten zijn een steun in de rug voor claims van voormalige werknemers en klanten die Norton ervan beschuldigden motoren te hebben gestript voor een service om onderdelen voor nieuwe modellen te gebruiken om te voldoen aan wachtlijsten die in jaren konden oplopen.

“Sinds de overname van het bedrijf vorig jaar, hebben we productbeoordelingsprotocollen uitgevoerd die we strikt opvolgen om de veiligheid te garanderen van de klanten die rijden op de motorfietsen die de beroemde Norton-naam dragen. Als resultaat van dat proces hebben we in totaal 35 mogelijke defecten ontdekt die in een van de drie categorieën vallen: ofwel een veiligheidsrecall, een "controle en indien nodig vervangen", of een onderhoudsactie.

“Hoewel het 'nieuwe Norton'-management niet betrokken was bij de productie en levering van deze fietsen en niet verantwoordelijk is voor de oorzaak van deze fouten, ondernemen we vrijwillig bepaalde acties onder begeleiding van de DVSA om te helpen bij mogelijke veiligheidsproblemen en om zorg ervoor dat de goede naam van Norton blijft bestaan."

“We waarderen het dat de eigenaren van deze fietsen zich zorgen maken. De curatoren hebben ons laten weten dat de betrokken eigenaren mogelijk een claim kunnen indienen voor de reparatiekosten bij NMUL Realisaties Ltd (in liquidatie) als onderdeel van de liquidatie en dat wij met de curatoren hebben samengewerkt om ervoor te zorgen dat die eigenaren is verteld hoe claims moeten worden ingediend."