Zoeken

Aprilia roept RS 660 en Tuono 660 terug om drijfstang

2 juli 2021
Aprilia heeft iets met drijfstangen in nieuwe motoren. In Texas is bij een RS 660 de drijfstang gebroken, waarop Aprilia heeft besloten om uit voorzorg bij alle RS660's en Tuono 660's onder garantie het blok te gaan vervangen.

Een grotere nachtmerrie had Aprilia zich niet kunnen bedenken. Na jaren van relatieve stilte met de lancering van de RS 660 en Tuono 660 eindelijk twee nieuwe knallers op de markt gezet die niet alleen tot de verbeelding spreken, maar ook nog eens superlekker blijken te rijden, zo weten we inmiddels uit ervaring - en dat ook nog eens voor een voor Italiaanse begrippen spotgoedkope prijs, om dan nu met dit probleem te worden geconfronteerd.

Volgens Aprilia is de nieuwe 660 twin afgeleid van de V4 en zou je kunnen stellen dat het daar een halve-bank versie van is, wat het des te ironischer maakt dat nu in Texas bij een gloednieuwe (nou ja, 1.400 mijl op de klok) RS 660 een gebroken drijfstang is geconstateerd. Exact datzelfde lot onderging de RSV4R tien jaar geleden, met dat verschil dat het destijds tijdens de officiële perslancering gebeurde. 

Net als destijds is ook nu Aprilia direct grondig te werk gegaan. Na bij de desbetreffende klant het blok te hebben gewisseld heeft Aprilia nu besloten om tot een vrijwillige terugroepactie overgegaan, uit voorzorg krijgt daar klanten van zowel de RS 660 als de Tuono 660 een nieuw motorblok. 

Volgens Aprilia is het probleem niet beperkt tot alleen de VS, maar zijn ook klanten in Europa getroffen. Onderzoek heeft uitgewezen dat van een beperkte batch motorblokken de drijfstang niet aan specificatie voldoet en om alle risico uit te sluiten wordt uit voorzorg bij al die motoren het blok vervangen door een compleet nieuw blok.

Tegenover Motorfreaks zegt Aprilia dat het probleem alleen bij reeds uitgeleverde motoren van toepassing is, en dat alle klanten daarover reeds zijn geïnformeerd.