Zoeken

Yamaha MW-VISION concept: auto met motorgevoel of LMW met autocomfort?

23 oktober 2019
Op de Tokyo Motor Show heeft Yamaha de MW-VISION onthuld. Dit nieuwste conceptmodel voor persoonlijke mobiliteit met LMW technologie maakt volgens de Japanners een totaal nieuwe relatie mogelijk tussen rijders en hun voertuig.

MW-VISION is volgens Yamaha ontwikkeld met als doel om mensen een nieuw gevoel van Kando te bieden (je weet wel, dat verhaal met die grote trommen waar niemand iets van snapt) door middel van de zoals ze 't zelf zeggen "opwindende sensaties die de machine oproept rijden het leunen in de bocht, evenals comfort en vertrouwen - mogelijk gemaakt door het LMW-platform." 

Dat zijn nog eens krachtige termen, maar in feite is de MW-VISION Yamaha's driewiel LMW variant op de BMW C1, die overigens een enorme flop bleek te zijn omdat echt niemand daar destijds op zat te wachten. Of de MW-VISION net als de C1 zonder helm kan worden gereden is niet bekend, maar afgaand op de foto's lijkt ons dat van niet. Deze MW-VISION lijkt net als de C1 over een kreukelzone te beschikken, maar een gordel ontbreekt en die is wettelijk wel verplicht om zonder helm te mogen rijden. 

We pakken de summiere persinformatie die Yamaha heeft verstrekt weer even bij. "Het model is tevens uitgerust met attitudecontrol technologie en kan achteruit rijden. De coconachtige carrosserie is gemakkelijk te hanteren en te manoeuvreren. Met benaderingen zoals interactieve communicatie tussen gebruiker en voertuig door middel van licht en geluid voor geheel nieuwe mobiliteitservaringen, laat de YAMAHA MW-VISION zien hoe het samengaan van robotica en mobiliteits-technologieën vormen van mobiliteit kan
opleveren die beter aansluiten bij het menselijk instinct."



Yamaha weet het heel mooi te vertellen, maar je kunt ook gewoon zeggen dat MV-VISION een auto is die je een motorgevoel moet geven, of een motor die het comfort van een auto heeft. Net hoe je 't wilt zien.