Zoeken

Vernieuwde V-Strom 1000 en V-Strom 1000XT voor 2017

7 oktober 2016
Na jaren van radiostilte is men bij Suzuki weer volop gas gaan geven. Op de Intermot in Keulen trapte Suzuki af met maar liefst 5 nieuwe modellen, voor de EICMA in Milaan zijn nog eens 4 modellen bewaard. Naast de compleet nieuwe GSX-R1000, GSX-S750 en V-Strom 650 en 650XT heeft Suzuki ook de V-Strom 1000 voor 2017 vernieuwd en er een XT versie aan toegevoegd.

Tijdens de presentatie van de 2017 V-Strom 1000 werd door Suzuki nog eens extra benadrukt dat de V-Strom 1000 misschien wel de grondlegger van het hedendaagse Allroad segment is. Natuurlijk, BMW’s GS was al langer op de markt, maar met de komst van de DL1000 V-Strom in 2002 werd de Allroad bereikbaar voor een breed publiek. 

Suzuki ziet de V-Strom 1000 trouwens niet zozeer als een Allroad, maar noemt ‘m zelf een Sport Adventure Tourer, en naar onze mening dekt dat de lading ook veel beter. Na een tijdje uit de running te zijn geweest lanceerde Suzuki eind 2013 een compleet nieuw model, waarbij met het design was teruggegrepen naar de DR-Z Parijs-Dakar rally motor en daarvan afgeleide DR-Big voor op straat. De 2013 V-Strom 1000 was de eerste Suzuki die van tractie controle was voorzien, dat in 3 standen instelbaar was.

Voor modeljaar 2017 is de V-Strom 1000 een waslijst aan vernieuwingen ondergaan, om je als rijder meer rijgemak en comfort te geven. Bovendien is de V-Strom 1000 nu in navolging van de 650 in twee versies leverbaar, naast de standaard versie is er nu ook een V-Strom 1000XT, die van spaakwielen is voorzien om meer tot het beeld te spreken van de avontuurlijke rijder.

Wat design betreft heeft Suzuki de snavel ietwat aangepast om ‘m nog dichter bij die oer-DR-Z te zetten. Daarnaast is de vorm van het windscherm aangepast, waardoor de winddruk rond de helm nu kleiner moet zijn. Ten opzichte van het huidige model is het scherm 49 mm hoger en onder drie verschillende hoeken te zetten (normaal, 7,5° en 15°), hoewel dat met het huidige model ook al kan. Wel nieuw is dat nu vanaf het stuur ook de tripmeter kan worden gereset.

Motorisch zitten de verschillen ‘m in het detail. Net als de andere nieuwe modellen heeft ook de V-Strom 1000 nu het Suzuki Easy Start System en Low RPM Assist, maar het meest interessant aan de 2017 V-Strom 1000 zit ‘m niet in het motorblok maar in de toevoeging van Motion Track Braking System (MTBS), in de volksmond ook wel het bochten ABS genoemd. Het MTBS krijgt z’n vijfassige van de Inertial Measurement Unit (IMU) waar de V-Strom 1000 nu gebruik van maakt. Jammer is wel dat Suzuki de IMU niet aan de tractie controle heeft gekoppeld.

De Suzuki V-Strom 1000 is in drie kleuren leverbaar: geel, wit en zwart.