Zoeken

Suzuki kondigt V-Strom 1050XT First Edition aan voor NL markt

17 januari 2020
De marktintroductie moet nog plaatsvinden, maar de Nederlandse importeur B.V. Nimag heeft van de nu al een First Edition aangekondigd van de nieuwe V-Strom 1050XT. De volgens de importeur extra rijk uitgeruste V-Strom is direct te bestellen vanaf € 16.999,-.

De meningen zijn nogal verdeeld over Suzuki's nieuwe V-Strom 1050. Of je vindt het helemaal super dat Suzuki terug is gegaan naar het design van de DR Big, of je vindt 'm spuuglelijk. Maar ergens is dat ook wel mooi: beter een uitgesproken iets dan een dertien in een dozijn model. 

Net als z'n voorganger wordt de eenliter V-Strom in twee versies op de markt gezet: V-Strom 1050 en V-Strom 1050XT, waarbij een uitgebreid elektronica pretpakket en spaakwielen zijn voorbehouden aan de XT. Hoewel dat 'uitgebreid' wel tussen aanhalingstekens moet worden gezet. 

Laat je trouwens door de naam 1050 niet in de luren leggen, Suzuki impliceert daarmee dat de cilinderinhoud is vergroot, maar met 1.037cc is de cilinderinhoud van de V-Strom 1050 exact gelijk aan z'n voorganger. Wel heeft Suzuki de 90° V-Twin aan Euro5 aangepast en bovendien wat sterker gemaakt: de motor is nu goed voor 108 pk (was 101) bij 8.500 toeren en 100 Nm Koppel bij 6.000 toeren per minuut. 

Volgens Suzuki is de V-Strom 1050XT de meest geavanceerde V-Strom ooit, waar strikt genomen geen woord van gelogen is, maar vergelijk het elektronicapakket niet met de rest. Waar al jaren op het vlak van elektronica de 6-assige IMU de standaard is, komt Suzuki nu met een 3-assige IMU, wat in de supersnelle wereld van elektronica toch echt oude economie is. 

Wat die elektronische foefjes betreft is de V-Strom 1050 voorzien van wat Suzuki het S.I.R.S. (Suzuki Intelligent Ride System) noemt, een pakket met daarin ride by wire elektronische gasklepbediening, 3-standen tractiecontrole, Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS), Suzuki Easy Start en Low RPM Assist. Bij de XT versie komt daar nog een aanvullend pakket bovenop, met Cruise Control, Hill Hold Control, Slope Dependent Control en Load Dependent Control. 

Om de verkoop in Nederland een stimulans te geven heeft de Nederlandse importeur nu een First Edition bedacht van de V-Strom 1050XT. De V-Strom 1050XT First Edition is uitgerust met een speciaal genummerd zadel, handvatverwarming, LED-mistlampen en een zilverkleurige aluminium zijkofferset met twee 37 liter koffers. Verder kan elke koper kiezen tussen het TomTom Rider 550 World navigatiesysteem óf een zilverkleurige aluminium topkoffer met een inhoud van 38 liter. 

De Suzuki V-Strom 1050XT First Edition, waarvan er slechts 25 worden gemaakt, is direct te bestellen via elke Suzuki Motoren-dealer. In het eerste kwartaal zullen alle 25 First Editions feestelijk afgeleverd worden op een centrale locatie in Nederland.