MV Agusta 2021 Rush 1000: Laagvlieger
De 2021 editie van Rush 1000 is in wezen nagenoeg gelijk aan de 2020 versie, maar dan voorzien van een ander likje verf. Hoewel de Italianen er wel een mooi verhaal omheen hebben weten te breien.
Het idee achter het militair design zit 'm er volgens MV in dat MV Agusta zijn wortels in de baanbrekende luchtvaart van de eerste decennia van de vorige eeuw heeft gehad. Wat in het verleden al tot gedenkwaardige modellen heeft geleid.
De F4 Veltro, een eerbetoon aan een WO II-jager van de Italiaanse luchtmacht, is daar een voorbeeld van, net als de Brutale Starfighter en een andere F4, de Frecce Tricolori opgedragen aan het Italian Air Force Aerobatic Team, en het embleem van de Italiaanse geest.
De inspirerende principes van militaire jagers - kracht, manoeuvreerbaarheid, extreme prestaties - komen tot leven in de nieuwe MV Agusta Rush 2021. De militaire kleur doet denken aan de typische kleuren van straaljagers, terwijl luchtinlaten en -openingen de waarschuwende gele berichten melden die in de buurt van de turbines zijn geplaatst.
Zelfs de fotoshoot locatie is over nagedacht. Het extreme landschap van de hellingen van de Etna, met zijn surrealistische kleurcontrasten, vormt de ideale setting voor het portretteren van de Rush, waarvan de materiële consistentie wordt versterkt door de contrasten met de veranderende kleuren van het vulkanische stof.
Tot zover het mooie verhaal van MV, over naar de technische inhoud van de tweede editie van Rush 1000, die voor 2021 naast militaire kleuren enkele updates heeft gekregen. Zo is de timing van de ontsteking en injectie aangepast evenals het profiel van de nokkenas, om het koppel bij lage toeren en in het middengebied te vergroten. Zonder dat dit ten koste van z'n verpletterende acceleratie is gegaan.
Verder zijn de stoterbussen voorzien van een DLC-coating (Diamond Like Carbon) om de wrijving te verminderen en de betrouwbaarheid te verbeteren. De toevoeging van een nieuwe primaire aandrijving moet volgens MV hebben geholpen de wrijving tussen de versnellingen te verminderen, terwijl de koppeling is versterkt om de betrouwbaarheid te verbeteren. De derde generatie EAS 3.0 quickshifter heeft een nieuwe sensor om preciezer te schakelen.
De uitlaat met vier uitgangen, een onmiskenbaar MV Agusta-handelsmerk, is meer in het oog springend dan ooit op de Rush, waarvan de belangrijkste collector een aangepaste constructie heeft die het unieke geluid van de viercilinder benadrukt, ondanks Euro 5.