Zoeken

MV Agusta 2021 Brutale 1000 RR: nog brutaler

9 juni 2021
208 "Brutale" paardenkrachten. Een nog gespierder motorblok, uitgebreidere uitrusting en een capabeler chassis. Dat is volgens MV Agusta de 2021 Brutale 1000 RR in een notendop. Van het blok tot het chassis is elk vlak van de motor geüpdatet door vernieuwde elektronica.

Hij is nog maar goed een jaar op de markt, maar dat heeft MV Agusta er niet van weerhouden om de Brutale 1000 RR flink onder de loep te nemen, hoewel het aanpassen aan Euro 5 natuurlijk wel heeft meegespeeld. 

Onder het motto 'nu we toch bezig zijn' hebben Brian Gillen en z'n team de timing en het profiel van de nokkenassen aangepast, om de plooien in de koppelkromme onderin en in het middengebied glad te strijken. Daarnaast zijn de stoterbussen van een DLC coating voorzien om weerstand te verlagen en betrouwbaarheid te verbeteren. 

De toevoeging van een nieuwe primaire tandwieloverbrenging helpt de wrijving tussen de versnellingen te verminderen, terwijl de algehele transmissie is versterkt om de betrouwbaarheid te verbeteren, vooral tijdens de indrukwekkende starts die worden gegarandeerd door de Launch Control. 

De elektronische EAS 3.0-versnellingsbak, nu in de derde generatie, heeft een nieuwe sensor voor nauwkeuriger schakelen en comfortabeler inbrengen. De uitlaat met vier eindpijpen, een onmiskenbaar handelsmerk van MV Agusta Brutale, heeft een herzien hoofdspruitstuk.



Voor wat betreft de elektronica spreekt MV Agusta van een nieuw IMU platform, hoewel het ons niet duidelijk wat nou de verschillen zijn. MV heeft het over tractie- en wheeliecontrole die ervoor zorgt dat je te allen tijde het maximale uit de acceleratie kunt halen, maar dat was bij de 2020 versie niet anders. 

Wel nieuw is dat MV voor wat het bochten-ABS betreft van Bosch op Continental is overgestapt. De nieuwe Continental MK100-module om precies te zijn. Verder communiceert het uitgebreide 5,5-inch TFT-display met de MV Ride-app, waardoor je vanaf de luie bank je Brutale 1000 RR kunt afstellen. 

Dankzij de spiegelfunctie kan het dashboard worden gebruikt als navigator met stapsgewijze aanwijzingen. Elke functie is snel toegankelijk en navigeerbaar via de joystick op het linkerblok. De TPMS-sensor voor het bewaken van de bandenspanning is nu optioneel verkrijgbaar.

Aan het rijwielgedeelte heeft MV maar een paar kleine aanpassingen gedaan. De elektronisch geregelde vering houdt het verplaatsen van het gewicht onder remmen en acceleratie beter onder controle en moet oneffenheden in het wegdek beter kunnen absorberen, waardoor de fiets beter geschikt moet zijn voor de openbare weg. Om betere controle te krijgen over de Brutale zijn de voetsteunen herzien en nu van gesmeed staal gemaakt.