Zoeken

MITT Motorcycles 530TT: Spaanse middenklasse allroad

25 november 2022
De afgelopen EICMA In Milaan waren voor het eerst veel kleine nieuwe merken te ontdekken. Merken als het Spaanse MITT, dat op de Milanese motorbeurs de nieuwe 530TT presenteerde, een kekke allroad op basis van de Honda 500-twin.

Eerlijk gezegd hadden wij er ook nog nooit van gehoord, van MITT Motorcycles, maar dat is ook niet vreemd. Hoewel het Spaanse merk al enkele jaren bestaat zijn de motoren tot nu alleen leverbaar in Spanje en Portugal. Vooruit, sinds kort zit er ook een dealer in Duitsland, maar verder dan die ene dealer reikt de horizon van MITT momenteel nog niet. 

MITT Motorcycles omschrijft zichzelf als een Europese groep met meer dan 30 jaar ervaring op het vlak van design, ontwikkeling, productie en internationale distributie van hoge-kwaliteit gemotoriseerde voertuigen, geavanceerd design en uitstekende aftersales, variërend van motoren tot quads, ADV's, fietsen, elektrische vehikels, jetski's, boten en generatoren. 

Volgens MITT Motorcycles moeten we het merk zien als een slim en modern Europees alternatief op traditionele merken. De Spanjaarden claimen over een uitgebreid internationaal netwerk over drie continenten te beschikken, een een uitgebreid netwerk aan dealers die allemaal het principe "absolute klanttevredenheid, zonder compromis" delen. "Ons doel is het om gemotoriseerde producten te bieden met Europees design, ecologisch, hoge kwaliteit en efficiënte aftersales, tegen competitieve prijzen", aldus MITT.

MITT Motorcycles is nog het best te vergelijken met MASH, Mutt Motorcycles en Brixton, eveneens Europese merken die volgens exact dezelfde formule werken: design in eigen huis en productie in China, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande motorblokken. Het merk is in 2018 opgericht door JETS MARIVENT, een bedrijf dat al meer dan 35 jaar een erkende Spaanse importeur is van verschillende merken voor de markt voor tweewielers, jetski's en fietsen. 



In Spanje gaat MITT Motorcycles als een speer, volgens de Spaanse verkoopstatistieken was MITT de eerste helft van dit jaar het vierde snelst groeiende merk van Spanje in vergelijking met het jaar ervoor. In Augustus behaalde MITT zelfs de derde plaats.

Nu had MITT in eerste instantie de focus op lichte (125cc) motorfietsen en motorscooters gelegd, maar met de lancering van de 530TT hebben de Spanjaarden nu ook de pijlen op het A2-middensegment gericht. 

De 530TT, die qua looks een mix van de CFMoto 800MT en de Benelli TRK502 lijkt te zijn, wordt aangedreven door de 471 cc paralleltwin van Honda's CB500 platform, maar lijkt veel meer dan de CB500X op het ruigere werk te zijn voorbereid. De aluminium carterbeschermplaat, de spaakwielen met banden met noppenprofiel en de aluminium koffers spreken wat dat aangaat boekdelen. 

De 471cc twin, die goed is voor een topvermogen van 35 kW bij 8.500 tpm en een koppel van 45 Nm bij 7.000 tpm, is gemonteerd en een stalen vakwerkframe, waar aan de voorzijde een upside-down voorvork is geschroefd die volledig instelbaar is, terwijl aan de achterkant een centrale achtershock met progressief linksysteem is voorzien in de dubbelzijdige achterbrug.

Vanuit het 800 mm hoge zadel heb je zicht op een TFT-kleurendisplay, met een centraal geplaatste snelheidsmeter en daarboven een versnellingsindicator als de twee belangrijkste items. De toerenteller loopt onderlangs en aan beide zijden is info zoals benzinevoorraad en trilmeterstanden af te lezen. Standaard zijn maar liefst drie USB-laadpunten voorzien. De benzinetank heeft maar liefst 18 liter inhoud, wat de motor in theorie een actieradius van pak 'm beet 450 kilometer zou moeten geven. 



De MITT 530TT gaat in Spanje voor slechts € 7.095 over de toonbank, wat gezien z'n uitrusting best een scherpe prijs mag worden genoemd. Instelbare vering, LED-verlichting rondom, een TFT-kleurendisplay en een 3-delige kofferset. En daarnaast oogt het ook nog eens helemaal niet verkeerd. Het wachten is op een importeur voor de Benelux.