Zoeken

KTM 790 Duke: messcherp scalpeermes

7 november 2017
Op de EICMA in Milaan heeft KTM het doek van de langverwachte 790 Duke gelicht. De 790 Duke, die afgelopen jaar nog als 790 Duke R conceptmodel werd gepresenteerd, moet bij de Oostenrijkers het gat gaan vullen tussen de eencilinder familie en de übernaked 1290 Super Duke R.

Waar tien jaar geleden bij alle fabrikanten de focus nog volledig op het supersport segment lag is het tegenwoordig dringen geblazen bij sportieve nakeds, die steeds meer de plek van die supersport aan het innemen zijn. Het mooie aan die ontwikkeling is niet alleen dat er meer motoren op de markt komen die wij normale stervelingen uit kunnen melken in plaats van dat de motor er met ons vandoor gaat, maar dat er meer dan ooit voor elk wat wils te kiezen valt - omdat elke fabrikant z’n eigen invulling geeft aan de kreet ‘Sport Naked’. 

Zo heb je dus ‘doemaarnormaaldandoejealgekgenoeg’ Sport Nakeds, sportieve Sport Nakeds en ‘jetztgehtloossssss’ Sport Nakeds. In die laatste categorie is KTM’s nieuwe 790 zeker te scharen, net als eigenlijk alles wat in Mattighofen van de band af rolt (of bij Bajaj in India, maar nog wel in Mattighofen z’n eindinspectie krijgt). Niet voor niets roept KTM al jaren ‘Ready to Race’ te zijn.

Ready to Race zal zeker ook deze compleet nieuw ontwikkelde 790 Duke zijn en afgaand op de eerste rijindruk op het laatste prototype van de 790 Duke durven we wel met stelligheid te zeggen dat dát echt niet overdreven is. Zoals de Oostenrijkers het mooi weten te zeggen: “The Beast”, KTM’s 1290 Super Duke R met z’n enorme oomph, wordt vanaf nu bijgestaan door “The Scalpel”.

De nieuwe 790 Duke moet bij KTM het gat gaan vullen tussen de eencilinder familie en de Super Duke, waarbij bewust is gekozen voor een paralleltwin concept. Omdat de fiets qua looks dan veel gelijkenis heeft met de eencilinder familie en omdat dit het beste ‘gooi en smijt’ pakket heeft opgeleverd. Het nieuwe LC8c (waarbij die kleine letter c voor compact staat) levert een topvermogen van 105 pk bij 9.000 toeren en 86 Nm koppel bij 8.000 toeren per minuut en dat is meer dan genoeg om leuk mee te spelen.

Zeker als je bedenkt dat ‘ie maar twintig kilo zwaarder is dan de 690 Duke en meer dan 25 kilo lichter dan de 1290 Super Duke. KTM geeft de 790 Duke op voor een drooggewicht van 169 kilo, tel daar nog eens pak ‘m beet 15 kilo aan vloeistoffen bij en je praat over een rijklaarpakket van rond de 185 kilo. Volgens KTM is de 790 Duke zelfs een van de lichtste motoren in z’n klasse, hoewel dat ‘in z’n klasse’ een aanduiding is die nogal ruim kan worden geïnterpreteerd. 

Het nieuwe motorblok is in een nieuw vakwerk buizenframe gemonteerd wat sinds de wederopstanding het handelskenmerk is geworden van KTM en door de firma Kiska van een mooi kek design voorzien dat heel erg veel op de huidige Naked lijn lijkt, maar toch net genoeg onderscheidend is. Uiteraard heeft LED verlichting z’n opwachting gemaakt bij de fiets, evenals een fullcolour TFT scherm, zaken die ook op de andere Duke familieleden terug zijn te vinden.



Wat elektronica betreft hebben de Oostenrijkers flink uitgepakt. We sommen het even voor je op: IMU aangestuurde MTC tractiecontrole (die dus hellingshoek afhankelijk reageert), MSR motorslip regulatie, quickshifter + voor op- en terugschakelen zonder de koppeling aan te hoeven raken, plus launch control en maar liefst 4 rijmodi inclusief de Track modus die je zelf kunt aanpassen. Als een optie kan het TFT display worden uitgebreid met draadloze smartphone interface (KTM MY RIDE), waarmee je smartphone aan de 790 Duke te koppelen is.

Voor wie net z’n A2 rijbewijs heeft gehaald, maar wel z’n zinnen op de 790 Duke heeft gezet is er trouwens goed nieuws, naast de gewone 790 Duke komt er ook een 790 Duke voor het A2 rijbewijs, waarvan het vermogen standaard op 95 pk is gezet en voor A2 rijbewijzen naar 44 pk wordt teruggetuned.