Zoeken

Kawasaki vernieuwt 1000SX en geeft 'm een nieuwe naam: Ninja 1000SX

5 november 2019
Kawasaki heeft op de EICMA in Milaan de vierde generatie van de 1000SX, zo'n beetje de Laatste der Mohikanen in het Sport Tour segment in z'n traditionele vorm, onthuld. Naast nieuwe uitgebreide elektronica en Bluetooth connectiviteit heeft Kawasaki 'm en passent ook een nieuwe naam gegeven: Ninja 1000SX.

We snappen het wel, dat Kawasaki bij de 1000SX de Z nu voor Ninja heeft ingeruild. Z staat bij Kawa voor Naked en Ninja voor Sport en dus is de naam Z1000SX vanaf het begin eigenlijk heel onlogisch geweest. Niet alleen wordt met de naam Ninja 1000SX veel beter de lading gedekt, maar is hij nu echt onderdeel van de Ninja familie, naast de Ninja 400 / 650, Ninja H2, Ninja H2 SX en Ninja ZX-10RR en ZX-6R 636 modellen. 

Naast dat het beestje nu een nieuwe naam heeft gekregen heeft Kawasaki ook technisch het nodige vernieuwd, dat met recht gesproken kan worden van een nieuw model. Gebleven is de 1.043cc vierinlijn, goed voor 142 pk topvermogen en 111 Nm maximum koppel met interne balansassen om trillingen effectief te elimineren, maar dan nu met ride-by-wire gasklepbediening. 

Of dat interessant is? Jazeker wel, want dankzij deze elektronisch gestuurde gaskleppen heeft de Ninja 1000SX nu niet alleen een nog soepelere gasrespons, maar heeft Kawasaki elektronische speeltjes als cruise control en een quickshifter met autoblipper voor het terugschakelen kunnen toepassen. 

Daarnaast heeft de Ninja 1000SX twee verschillende powermodes, in 3 standen instelbare tractiecontrole en 4 geïntegreerde rijmodi, waarvan in de Rider modus alles naar eigen geur en smaak kan worden ingesteld. Net als de huidige 1000SX is ook deze Ninja 1000SX voorzien van een 6-assige IMU die alle elektronica regelt en waar ook het bochten-ABS aan is gekoppeld. 



Een ander motorisch verschil zit 'm in het uitlaatsysteem, waar de dubbele dempers van de Z hebben plaatsgemaakt voor systeem met een enkele einddemper, waarmee 2 kilo aan gewicht is bespaard. 

Naast kleine aanpassingen in het design heeft Kawasaki nu ook een 4.3" TFT kleurendisplay voorzien, dat via Bluetooth connectiviteit verbinding met de Rideology app op je Smartphone kan maken. En waarmee je dus op afstand instellingen kunt aanpassen, gegevens van je motor kunt uitlezen en je route kunt GPS-tracken. Ook krijg je automatisch bericht wanneer je wordt gebeld of een SMS krijgt, maar telefoon opnemen kan dan weer net niet. 

De Ninja 1000SX staat medio februari bij de Kawasaki dealer in de showroom in de kleuren Emerald Blazed Green / Metallic Carbon Gray / Metallic Graphite Gray, Pearl Blizzard White / Metallic Carbon Gray / Metallic Spark Black en Metallic Graphite Gray / Metallic Diablo Black. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.