Zoeken

Honda onthult 2018 Africa Twin en Africa Twin Adventure Sport

6 november 2017
Voor 2018 krijgt ook de Africa Twin alweer de eerste update. Nog maar twee jaar op de markt, krijgt de CRF1000L z’n eerste upgrade, maar we worden er allemaal beter van. Met techniek die voor het eerst z’n intrede deed op de RCV213-V is de knuffel-Adventure helemaal klaar voor het nieuwe jaar en de jaren die volgen (Je kunt ook zeggen ‘cutting edge RCV technologie’, maar dat is voor een groot deel slimme marketing). Bovendien zien we de introductie van een compleet nieuwe versie, de Africa Twin Adventure Sport.

Beginnen we bij de gewone fiets. Het was natuurlijk een kwestie van tijd, maar ook Honda is nu over gegaan op digitaal gasgeven, volgens het gevleugelde merk keurig Throttle by Wire genoemd. En dat opent de deur voor talloze opties, waarvan we een aantal natuurlijk al kennen. Het is dan ook geen verrassing, maar wel een welkome upgrade. We hebben dus inderdaad ook meerdere mappings, die niet alleen invloed hebben op de vermogensafgifte, maar ook de motorrem en tractiecontrole, die Honda HSTC oftewel Honda Selectable Torque Control noemt. In Tourmodus krijg je vermogensniveau 3 (van3, oftewel maximaal vermogen), Motorrem stand 2 (van 3) en flinke HSTC (6 van 7). In Urban wordt dat vermogen stand 2, motorrem 2 en HSTC6, in Gravel krijg je vermogen 1, motorrem 3 en HSTC6. En dan is er nog de extra User modus, waarin je zelf je eigen combinatie kunt selecteren en opslaan.

Deze opties betekenen ook een nieuwe bediening en nieuwe interface. Ook daar is voor gezorgd. Het blok is eveneens onder handen genomen, een nieuw in- en uitlaattraject zorgen voor een betere midrange gasreactie. De nieuwe uitlaat zorgt tegelijkertijd ook voor een ander, volgens Honda beter, geluid. De balansassen zijn 300 gram lichter en de nieuwe Lithium-Ion accu zorgt voor nog eens een gewichtsreductie van 2,3 kilo ten opzichte van de oude Africa Twin. Een slip/assist koppeling zorgt voor een lichtere bediening en soepeler schakelgedrag… als je tenminste voor de handgeschakelde versie kiest. De DCT versie blijft uiteraard ook beschikbaar.

Verder is er van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog wat details te wijzigen: zo heeft de 2018 Twin nieuwe voetsteunen en andere ophanging van de passagiersvoetsteunen, voor gebruik op onverhard. Zelfs de spaken zijn nieuw en voortaan van roestvast staal, voor een eenvoudiger onderhoud en langere levensduur. En tot slot is er een Emergency Stop functie aan de knipperlichten toegevoegd: bij hard afremmen knipperen de alarmlichten kort om achteropkomend verkeer te waarschuwen dat er een noodstop gemaakt wordt. Om het af te maken is er ook een zelfuitschakelende optie ingebouwd, waardoor de knipperlichten na verloop van tijd automatisch stoppen. Een feature die onze hoofdredacteur heel goed kan gebruiken.

En dan is er nog de speciale Africa Twin Adventure Sport. Een extra variatie naast de gewone Twin, maar wel een iets extremere. En omdat Honda in de loop van de tijd meer dan genoeg kenmerkende kleurstellingen heeft gebracht, is ook deze Adventure Sport gehuld in een waanzinnige retrokleur. Door het overweldigende succes van de gewone Africa Twin en alles wat er mee ondernomen wordt, groeide de vraag naar een iets ruigere versie waar je nog verder mee zou kunnen komen. Verder in de bush. Zie het als een soort ‘R’ versie, zoals de Oostenrijkers het zouden noemen. Daarvoor heeft Honda de motor meer veerweg gegeven en een vlakker zadel en een rechtere zitpositie, zodat je op een nog veel meer hardcore machine zit. En wij dachten dat de standaardversie al zo goed was… daarnaast krijg je nog standaard handvatverwarming en een 12v aansluiting. Voor de rest heeft de Adventure Sport natuurlijk ook dezelfde upgrades en functies als de standaard 2018 fiets: Throttle by Wire, selecteerbare modi, instelbare vermogensafgifte, motorrem en HSTC, dezelfde motorupdates en het Emergency Stop Signal voor noodstopwaarschuwing.