Zoeken

Honda Gold Wing krijgt updates voor 2020

23 oktober 2019
Twee jaar na de lancering van de radicaal vernieuwde Gold Wing heeft Honda de ultieme tourbuffel een update gegeven, die vooral de wendbaarheid bij lage snelheden ten goede moet zijn gekomen.

 

Het is al meer dan 40 jaar een begrip in motorland: de Gold Wing, vanaf z'n introductie in 1975 dé ultieme reismotor, ondanks dat die eerste versie nog geeneens een tourkuip maar een Naked was. In de loop der jaren groeiden luxe, comfort en kwaliteit haast recht evenredig met z'n cilinderinhoud. 

Als antwoord op de ontwikkelingen in demografie en in de motormarkt, koos Honda twee jaar geleden voor een radicaal nieuw ontwerp in plaats van een traditionele evolutie van het bestaande model. De GL1800 kreeg een nieuwe richting en werd compleet nieuw ontworpen: slanker, lichter en wendbaarder – echt een motorfiets om vaak en ver mee te rijden. 

Er kwamen ook vele nieuwe kenmerken om de reputatie van technologisch vlaggenschip nog verder te versterken. Het resultaat was dat de Gold Wing zich kon richten op een breder publiek en ook interesse opwekte bij een jongere generatie motorrijders, die geen aandacht schonken aan de vorige modellen of er gewoon geen weet van hadden.

Voor 2020 komen er verbeteringen aan de ophanging en wordt de wendbaarheid bij lage snelheden geoptimaliseerd. Dit alles ter ondersteuning van de iconische flat six motor, het hart van Honda’s premium tourmotor, dat nog steeds in stijl een overvloed aan koppel en vermogen blijft leveren aan zowel de rijder als de passagier.

Het zescilinder boxermotor is in principe hetzelfde blok dat twee jaar geleden van ride-by-wire en uitgebreide door een IMU aangestuurde elektronica werd voorzien, met 4 rijmodi, instelbare tractiecontrole, Hill Start Assist, Idling stop, geavanceerde remmen en elektronisch geregelde vering. Ofwel, de hele rataplan van wat tegenwoordig technisch mogelijk is. Ook kwam er een DCT versie 7 versnellingen en een 'Wandelmodus' functie, die je toestaat om stapvoets voor- en achteruit te rijden.

Volgens Honda moet de 2020 Gold Wing je een nieuw gevoel van vrijheid geven, een nog groter gevoel van ontspanning. Het nieuwe kuipwerk geleidt de lucht rond de rijder en het elektrische windscherm kan naar elke voorkeur ingesteld worden. Kenmerken zoals het Smart Key Systeem, Apple CarPlay en Bluetooth connectiviteit hebben het gebruiksgemak nog verder verhoogd.

De verlichting is volledig in LED en in 2020 krijgen de ‘Touring’ modellen LED mistlampen als standaarduitrusting. Het onderste deel van de koplamp gebruikt 5 gepolierde optische lenzen aan beide kanten, zodat er een juweel-oog illusie gewerkt wordt rijden met stadslicht. Als je het groot licht opzet krijg je een stereoscopische indruk. 
De richtingaanwijzers zijn zelf afsluitend en bevinden zich in de spiegels. Het systeem controleert de snelheid van het voor- en achterwiel en beslist wanneer de aanwijzers uit mogen.

Ook de cruise control is verder door ontwikkeld. De snelheid die je kiest is afleesbaar links onderaan op de snelheidsmeter. De ride-by-wire gasklepbediening, die Honda Throttle by Wire noemt, zorgt volgens Honda nu voor een veel soepeler rijgedrag met de cruise control. Met name voor het bergop rijden. Op de manuele versies wordt de cruise control uitgeschakeld wanneer de koppeling, rem of gashendel gebruikt wordt. In de manuele modus op de DCT-versies zal de Gold Wing na een vertraging terug keren naar de ingestelde cruise control snelheid met een bijbehorend schakelpatroon.

Het dashboard heeft LED verlichting met heel wat kleurvarianten verwerkt in de luxueuze instrumenten. Het 7-inch kleuren TFT LCD scherm biedt infotainment gerelateerde info voor het audio en navi-systeem, maar geeft ook informatie over het HSTC en de aanpassing van de elektronische ophanging weer. Allemaal heel overzichtelijk, zodat de rijder in één oogopslag alle informatie kan zien.

De helderheid wordt automatisch aangepast met een lumineuze capaciteit van 1000 cd, waarbij de rijder kan kiezen tussen 8 helderheidsniveaus. Ook de bandenspanning kan op het scherm afgelezen worden.

De trots van het dashboard en de Smart Key, is het nieuwe Gold Wing embleem. Het is modern, 3D en tweekleurig chroom en mengt de kracht van de leeuwenkop met de majestueuze vleugels van een adelaar. Het activeert alle systemen van de motor en behuisd ook de noodsleutel. De ontsteking en het stuurslot kunnen aan of uitgezet worden als je de Smart Key op zak hebt.

Het gebruik van de bagage werd eenvoudiger. Als de Smart Key aanwezig is, kunnen de zijkoffers en de topkoffer geopend worden. Je kunt de koffers ook tijdelijk ontgrendelen via de afstandsbediening. Daarvoor gebruik je de knop op de Smart Key. Hydraulische dempers maken het openen en sluiten gemakkelijker. Als je de ‘call button’ op de Smart Key ingedrukt houdt, gaan de vier richtingaanwijzers aan.

De Gold Wing is compatibel met Apple CarPlay, dus kan de rijder persoonlijke info, het adresboek of de afspeellijsten van zijn of haar iPhone gebruiken.  De Bluetooth connectiviteit werd toegevoegd en voor 2020 is er ook de mogelijkheid om twee USB-kabels in te pluggen.

Lichte speakers zijn gericht op de rijhouding en bieden een uitstekende geluidskwaliteit. Ook de passagier heeft bedieningsknoppen binnen handbereik. De knoppen zitten op de rechter zijkoffer, waarmee je het volume en de bron kunt kiezen of door te klikken naar het volgende nummer.

Het navigatiesysteem wordt afgebeeld op het TFT-scherm in het centrale gedeelte van het dashboard, inclusief een gyrokompas dat toestaat om met de begeleiding verder te gaan, ook als je in een tunnel rijdt. Het is ook mogelijk om al rijdend elk waypoint te verwijderen en een ‘Go Home’ instructie te geven. Voor 2020 kregen alle kaarten een update en is er nu ook de mogelijkheid om tot 99 waypoints op voorhand in te voeren, met het oog op een gedetailleerde reisplanning. 

Was DCT voorheen alleen voorbehouden aan het topmodel, de Touring Deluxe, nu is ook de standaard Gold Wing met DCT leverbaar. Voor 2020 is het DCT-systeem nog verder verbeterd, om de wendbaarheid op lage snelheid te verbeteren. Met kortere versnellingsratio’s om het eventuele schokken te verminderen. Op hogere snelheden zijn de ratio’s juist vergroot om overmatig hoge toeren tegen te gaan. Met welke snelheid dan ook, het DCT-systeem is dusdanig verbetert dat zowel het op- als terugschakelen van de hoogste kwaliteit is.  

Het nieuwe Gold Wing DCT-systeem biedt een 1,8 km per uur ‘Wandel modus’ en een 1,2 km per uur achteruit. Gemakkelijk te bedienen vanop het stuur. Het achteruit rij systeem is volgens Honda bijzonder licht. Wanneer je de ‘Wandel modus’ activeert, worden beide koppelingen gebruikt; om achteruit te rijden met koppeling 1 en om vooruit te rijden met koppeling 2. Je hoeft niet te schakelen en het Throttle by Wire systeem controleert de snelheid en het toerental, zodat je soepel kunt manoeuvreren. 

De 4 rij-modi zijn ook gelinkt aan het DCT-systeem. Hetzelfde motorkarakter wordt behouden en vermogensafgifte en dempingskarakteristieken zijn zoals op het model met manuele transmissie. Er worden DCT specifieke parameters aan toegevoegd: TOUR maakt gebruik van de standaard instellingen voor een vlot aanpakken van de koppeling en schakelen in de manuele modus met lage toeren.  SPORT geeft een meer direct aanpakken van de koppeling en heeft een schakelpatroon dat gericht is op het middengebied of hogere toerentallen. 

ECON heeft een zachte koppelingswerking met meer schakelen onderin het toerengebied. RAIN heeft diezelfde instellingen, maar zal een trager schakelgedrag bieden. 

Beschikbare kleuren:
Gold Wing: Matte Majestic Silver Metallic
Gold Wing met DCT: Matte Ballistic Black Metallic.
Gold Wing Touring: Candy Ardent Red / Darkness Black Metallic
Gold Wing Touring Deluxe (met DCT & air bag): Darkness Black Metallic / Grey, Ardent Red / Black en Pearl Glare White (nieuwe kleur!)