Zoeken

Exclusieve sneak preview KTM 790 Adventure R

23 juni 2018
Na een eerste prototype het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan te hebben gepresenteerd heeft KTM tijdens de tweede editie van de KTM Adventure Rally een vergevorderd prototype van de 790 Adventure R onthuld. En een klein tipje van de sluier opgelicht.

Sinds de EICMA in Milaan kijken wel er reikhalzend naar uit, naar de nieuwe 790 Adventure R waarmee KTM het gat wil vullen in het middenklasse Allroad segment, waar de Oostenrijkers momenteel nog uitblinken in afwezigheid. De 790 Adventure R wordt aangedreven door de nieuwe 790cc parallentwin met 75° verzette kruktap, die dit jaar z'n debuut heeft gemaakt in de 790 Duke, maar dan aangepast op het gebruik van een Allroad. 

Met de officiële onthulling van de 790 Adventure R eind dit jaar op de EICMA in Milaan gepland hield KTM uiteraard de lippen stijf op elkaar voor wat exacte cijfers betreft, maar Project Leader Adriaan Sinke - inderdaad, een Nederlander - sprak wel over iet minder topvermogen en meer koppel onderin, maar dat is niet meer dan logisch. 

Volgens KTM moet de 790 Adventure R zeker niet worden gezien als een kleinere versie van de 1090 Adventure R of als opvolger van de 990 Adventure R, die door de puristen nog steeds als de ultieme Adventure wordt gezien, maar als een compleet nieuw model waarmee een compleet nieuwe markt zal worden bediend. KTM's PR Street Manager Luke Brackenbury vertelt dat eerst veel onderzoek is gedaan onder motorrijders. "Jullie praatten, wij luisterden," was dan de rode draad door de presentatie. 



De 2019 Adventure R zal volgens KTM worden uitgerust met een nieuwe generatie elektronica, die wat tractiecontrole, rijmodi en ABS een grote stap zal maken ten opzichte van de huidige generatie. Met de Trackmode en sublieme wheelie control van de 790 Duke in het achterhoofd hebben wij wel een idee in welke richting we moeten denken. Het idee van de lage tank stamt uit de Dakar en heeft er niet alleen voor gezorgd dat het zwaartepunt laag ligt, maar dat bovendien het zadel laag kon worden geplaatst, waardoor de fiets erg toegankelijk is voor kleine motorrijders. 

KTM had niet alleen een statische presentatie van het prototype van de 790 Adventure R, maar speciaal voor de Adventure Rally de Nieuw-Zeelandse KTM ambassadeur Chris Birch ingevlogen om twee dagen met de 790 Adventure R mee te rijden, om ons te laten zien dat 'ie daadwerkelijk Ready to Race is, waarvan de eerste dag exclusief met de mediagroep, waarvan ook Motorfreaks deel uitmaakte.

En dat was in een woord meer dan indrukwekkend (vooruit, dat zijn er drie). Alsof het een BMX crossfiets was speelde Birch met de 790 Adventure R, zette de fiets in elke bocht dwars, nam de moeilijkste trialpaden met speels gemak en deed dat bovendien een overgroot deel van de tijd op het achterwiel. Dit is geen wannabe Allroad, dit is een Ready to Race 790cc Enduro waarmee je zo de Rally van Marokko zou kunnen rijden.

Zo goed als 790 Adventure R is in het zwaarste Enduro terrein, zo comfortabel is de fiets ook gewoon op straat. "Ik heb afgelopen week nog een trip van Italië naar huis van 400 kilometer gemaakt in de stromende regen," verteld Adriaan Sinke. "Ik wilde alleen maar naar huis en ben in een ruk doorgereden, zonder te stoppen of te tanken. Op een gegeven moment bedacht ik me dat ik geeneens meer het gevoel had met een prototype aan het rijden te zijn." 

Een exclusief interview met Project Leader Adriaan Sinke zal binnenkort op Motorfreaks te zien zijn.