Zoeken

Ducati roept Panigale V4 terug om lekkage oliekoeler

5 december 2018
Ducati heeft een terugroepactie uitgeschreven voor de 2018 en 2019 Panigale V4. De oliekoeler kan gaan lekken, wat in een worstcasescenario zou kunnen resulteren in een crash. Vooralsnog is de terugroepactie alleen uitgerold in de Verenigde Staten.

Een lekkage bij de uitlaatpoort van de oliekoeler is geconstateerd bij de 2018-2019 Panigale V4, V4 S en V4 Speciale. Op 8 juni dit jaar kreeg Ducati een eerste melding hiervan vanuit de Europese Unie, waarna direct een onderzoek werd gestart. 

In juli volgden nog eens twee meldigne uit andere EU landen, in oktober volgde nog een melding vanuit Zwitserland. In alle gevallen ging het om een lek bij de uitlaatpoort van de oliekoeler en in diezelfde maand werd door Ducati de oorzaak van de olielekkage als zodanig bevestigd. 

In de Verenigde Staten heeft dit nu tot een terugroepactie geresulteerd. Bij de officiële Ducati dealer zal de oliekoeler worden vervangen door een nieuw en verbeterd exemplaar. Deze verbeterde versie is ook toegepast bij de huidige productie. 

Waar in de Verenigde Staten de terugroepactie al eind vorige maand bij de NTHSA (National Highway Traffic Safety Administration) is aangemeld, is bij het Rapid Alert System (RAPEX) van de Europese Commissie nog niets bekend van een mogelijke terugroepactie in Europa. En dat is op z'n minst wel vreemd, gezien het probleem zich in Europa heeft geopenbaard. 

Navraag bij Ducati Benelux leerde ons dat ook daar momenteel nog niks bekend is over een mogelijke terugroepactie, maar het zou niet voor het eerst zijn dat een terugroepactie in de VS veel sneller wordt ontrold. Dat is in het verleden ook bij andere merken wel gebeurd. 



Mocht je een van die mazzelpikken zijn die thuis een Panigale V4 in z'n garage heeft staan, dan is er dus nog even geen reden tot paniek. Een telefoontje met een Ducati dealer leerde ons - naast het feit dat ze daar geen enkele V4 met lekkende oliekoeler hadden gehad - dat op basis van het framenummer getroffen klanten altijd schriftelijk worden geïnformeerd, bij terugroepacties waarbij de veiligheid in het gedrang is gebeurt dat zelfs met een aangetekende brief.