Zoeken

Ducati onthult 959 Panigale Corse en 1260 Multistrada

5 november 2017
Behalve de klappers van V4 en Scrambler is er nog meer Ducati nieuws. Om te beginnen is er de Panigale 959 Corse, die zoals de naam zegt nog net even wat meer heeft dan de 959 tot nu toe. Ga er maar voor zitten.

Uiteraard gaat het in eerste instantie om het blok, dat er 150 pk uit werkt bij 10.500 toeren. Het koppel is 102 Nm bij 9000 toeren. Volgens Ducati is dat genoeg voor het circuit, maar nog safe genoeg om er heel grote service intervallen op na te houden. De eerste klepspelingscheck staat op 24.000 kilometer.


Het chassis kennen we, dat is hetzelfde als de andere Panigales, met het blok als dragend deel met daarop een heel klein monocoque frame dat ruimte biedt aan het balhoofd, injectie en tegelijk dienstdoet als airbox. Daar bovenop ligt de aluminium tank. Onderaan vinden we het bekende Zweedse veerwerk van Öhlins, het is inmiddels een vast recept geworden: NIX30 voorvork en TTX36 achterschokbreker. Een Öhlins stuurdemper maakt het af. De complete Panigale Corse weegt rijklaar en vol 197,5 kilo, 2,5 kilo minder dan de gewone Panigale 959, dankzij een lithium-ion accu en titanium uitlaatdemper. Verder hebben we nog het elektronicapakket bestaande uit ABS, Tractiecontrole, Quickshifter (met blipper), instelbare motorrem, alles mogelijk gemaakt door ride by wire. De rijmodi (Race, Sport en Wet) maken het af.

Multistrada 1260

 

Daarnaast komt er de nieuwe Multistrada 1260, die echt weer een stap vooruit doet ten opzichte van de laatste Multistrada 1200. Een nieuw blok, verbeterde elektronica, een facelift en zelfs een aangepaste geometrie. Hiermee moet de Multistrada opnieuw z’n positie als über-adventure veiligstellen. De nieuwe 1262 Testastretta DVT is klaar voor Euro4 en levert nog meer vermogen onderuit voor een nog makkelijker rijdbare motor. Van het vermogen is 85% al beschikbaar bij 3500 toeren, wat heel leuk berekend wordt als 18 procent méér dan z’n voorganger, bij 5500 toeren. Een moeilijke manier van zeggen ‘hij is sterker onderin’. Hij is sterker onderin. De elektronica komen we zo op terug, maar omvat een nieuw ride by wire, wat een nog betere gascontrole moet geven. De quickshifter maakt op- en terugschakelen nog eens eenvoudiger. Het chassis heeft een langere wielbasis, langere swingarm en een nieuwe voorkant, moet scherper insturen en stabieler zijn als je er met passagier en volgeladen koffers mee op pad gaat. De Multi heeft uiteraard ook een IMU die bochten-ABS en tractiecontrole mogelijk maakt. Nieuw zijn de Cornering Lights die verwerkt zijn in de LED koplamp. Dan is er instelbaar tractiecontrole, maar ook wheeliecontrole, beide in acht stappen instelbaar. Denk dat je de wheeliecontrole wel op 1 kunt laten staan, als het goed is is dat standje net-niet-dood..maar wél spectaculair. Dat zoeken we graag zo snel mogelijk uit.

Alle nieuwe Multistrada’s krijgen cruise control, de S krijgt er ook een Bluetooth connectie bij. Dit maakt het nieuwe Ducati Multimedia System mogelijk, waardoor uiteraard een wereld van nieuwe mogelijkheden opengaat. Samen met een communicatiesetje in je helm kun je dan zonder je handen van het stuur te halen je telefoongesprekken beheren, maar net zo makkelijk naar je muziek luisteren. Ook tekstberichten zijn mogelijk, getoond in het nieuwe TFT-scherm. Een Keyless contact maakt het nog weer even wat luxer, dit kenden we al van de Multi Enduro. Hetzelfde geldt voor het Vehicle Hold Control, dat de rem bij activatie vasthoudt om makkelijker weg te rijden.

Daarnaast zijn er nog vier personalisatiepakketten beschikbaar: Touring (handvatverwarming, koffers en middenbok), Sport (Termignoni uitlaat, carbon spatbord en CNC-afdekkapjes voor rem en koppelingshendel), Urban (topkoffer, tanktas en USB-stekker) en Enduro (Meer LED-licht en Touratech valbeugels, carterbescherming, grotere zijstandaard en offroad voetsteunen).

Een nieuwe feature is de Ducati Link App, waarmee je je telefoon kunt koppelen. De app registreert bijvoorbeeld hellingshoek, huidige, gemiddelde en maximumsnelheid, vermogen, verbruik en meer. Een soort Strava voor motorfietsen, want ook de gereden route kan worden geregistreerd en geüpload naar de community zodat er een schat aan informatie ontstaat waar mede appgebruikers uit kunnen putten om hun ideale route samen te stellen. Er is ook een ‘Alert and Info Service’ die je direct doorverbindt naar de juiste instanties, mocht dat nodig zijn.

Het complete dashboard is herontworpen en nieuw uitgevoerd in een display met meer contrast en meer detail. Ook in volle zon is het nu beter afleesbaar. De verschillende rijmodi krijgen verschillende kleuren, zodat je sneller ziet in welke modus je rijdt. Ook de indeling is net weer ietsje anders en moet overzichtelijker zijn met een betere interface.

Multistrada 1260 Pikes Peak 

 

Naast de gewone Multi 1260 en Multi S komt ook direct een Pikes Peak uitvoering met de bekende afwijkende features. De motor wordt sowieso geleverd met een straatlegale Termignoni uitlaat, maar tegelijkertijd krijg je er een ‘performance’ uitlaat bij voor als je eens echt de Pikes Peak wilt rijden. Daarnaast vinden we opnieuw de bekende Öhlins upgrade terug, de carbon onderdelen, de typische kleurstelling en alles wat je nog meer nodig kunt hebben om de ‘Race to the Clouds’ met ruime voorsprong te winnen. Uiteraard blijven de rijmodi en quickshifter niet achterwege, dus ook normaal rijden blijft nog steeds een optie. Cornering ABS, Cornering lights, Vehicle Hold Control (de starthulp op een heuvel), alles wat de standaard 1260 nieuw heeft, zit ook op de Pikes Peak.