Zoeken

Ducati gaat DVT variabele kleptiming toepassen

13 oktober 2014
Ducati gaat variabele kleptiming toepassen op haar desmodromische klepaandrijving. Het door Ducati tot DVT gedoopte systeem wordt woensdagmiddag aanstaande op de eigen perswebsite onthuld, zo hebben de Italianen in een aankondiging laten weten. Naar verwachting zal de 2015 Multistrada 1200 het eerste model zijn waarin de DVT klepaandrijving wordt toegepast.

Ducati Testastretta 11 degrees engine

Hoewel variabele kleptiming niet bepaald nieuw meer is in de automotive industrie zijn het aantal toepassingen in de motorindustrie op één hand te tellen: Honda's welbekende VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) systeem van het VFR800 / Crossrunner V4 motorblok waarbij afhankelijk van toerental twee of vier kleppen aan het werk worden gezet en de Variable Valve Timing die door Kawasaki sinds 1010 op de 1400 GTR wordt toegepast, waarbij de timing van de inlaatnokkenas variabel is.

Hoe het DVT systeem van Ducati precies werkt is nog even de vraag, maar met Audi als moederbedrijf is het niet ondenkbaar dat het Audi Valvelift System als uitgangspunt is gebruikt. Bij het AVS kan het nokkenasprofiel als holle bus over een getande as op een neer schuiven, waardoor in één nokkenas meerdere nokprofielen kunnen worden toegepast.

Voordeel van variabele kleptiming is dat het vermogen en het koppel over een breder gebied kan worden uitgesmeerd, terwijl er tevens sprake is van een gunstiger brandstofverbruik. Nadeel van variabele kleptiming is dat de bewegende massa toeneemt en dat het complexe en daardoor dure systemen zijn.