Zoeken

Ducati 2021 Monster: lichter, compacter, meer plezier

3 december 2020
In het vijfde en laatste deel van de Ducati World Premiere wegseries heeft Ducati de nieuwe Monster gepresenteerd, waarbij de Italianen zeggen terug naar de basis te zijn gegaan: een sportief blok, gemonteerd in een van de Superbike afgeleid frame, wat zich heeft vertaald naar een sportieve Naked met 111 pk bij 188 kg rijklaargewicht.

Alle essentie van de Monster in de lichtste, meest compacte en essentiële vorm die mogelijk is, een Naked Sport geschikt voor iedereen die een technologische en gemakkelijk te rijden motorfiets wil, dat is volgens Ducati de nieuwe Monster in een notendop. 

Hoewel strikt genomen de nieuwe Monster als de opvolger van de Monster 821 kan worden gezien zou je beter van een compleet nieuw model kunnen spreken, d'r is letterlijk niets dat de nieuwe Monster met de 821 overeenkomt. Behalve dan de Monster typeaanduiding.

Dat begint met het blok, waar Ducati afscheid heeft genomen van de 11° Testastretta 821 en in plaats daarvan het 11° Testastretta 937 heeft gebruikt, wat ook al in de Hypermotard, Multistrada 950 en Supersport 950 wordt toegepast. In de nieuwe Monster wordt het blok opgegeven voor


een topvermogen van 111 pk bij 9.250 tpm en een maximum koppel van 93 Nm bij 6.500 tpm, wat een fractie meer is vergeleken met het oude 821 blok. Ducati benadrukt dat het blok een zeer onderhoudsvriendelijke interval van 15.000 km voor olie en 30.000 km voor inspectie van de klepspeling heeft.

Het grootste verschil ten opzichte van de Monster 821 is echter dat Ducati haar o-zo kenmerkende vakwerkbuisframe voor een aluminium Front Frame heeft ingeruild, wat meer dan 50 jaar lang het handelskenmerk van Ducati is geweest, en daar zal menig Ducatist een traantje van weg gaan pinken. Waar vanaf de allereerste in 1993 elke Monster van kilometers afstand als Monster te herkennen was, is het design nu meer 13-in-een-dozijn. 

Niet dat de nieuwe Monster lelijk te noemen is, verre van dat. Het design is heerlijk fris en oogt jeugdig en fris - zeker wanneer je de verschillende kunstzinnige stickersets die voor de Monster leverbaar zijn in ogenschouw neemt, maar 'geen buizenframe' voelt toch een beetje als dat KTM over zou stappen op blauw of Kawasaki op geel. 

Toch heeft Ducati wel degelijk een goede reden gehad om van het vakwerkbuisframe over te stappen op het aluminium Front Frame dat voor het eerst bij de Panigale V4 is toegepast en inmiddels ook z'n weg heeft gevonden naar de Streetfighter V4 en Multistrada V4. Het aluminium frame is 4,5 kilo lichter dan het buisframe van de 821. 

Tel daar de 1,8 kilo bij op die op de nieuwe aluminium achterbrug aan gewicht is bespaard, 1,9 kilo aan het subframe dankzij GFRP-technologie (glasfiber versterkt polymeer) en 1,7 kilo aan de nieuwe velgen bij op en je hebt al een significant deel van de in totaal 18 kilo aan gewichtsbesparing ten opzichte van de 821 te pakken. Ducati geeft de nieuwe Monster op voor 166 kilo drooggewicht - 188 kg rijkaar en dat is gewoon superlicht. 



Een tweede voordeel van het Front Frame is dat het veel compacter is van vorm, waardoor in combinatie met een betere positionering van de radiateur Ducati de stuuruitslag aanzienlijk heeft kunnen vergroten naar nu 36° naar beide zijden - een verbetering van 7° ten opzichte van de 821. En daar worden we wel vrolijk van, want een stuuruitslag van drie keer niks is altijd een groot minpunt van de Monster geweest. Keren op de weg zal nog nooit zo gemakkelijk zijn geweest. 

Dat het nieuwe rijwielgedeelte niet alleen lichter, maar ook compacter is blijkt als de technische specificaties naast elkaar worden gelegd. De wielbasis is nu 1.474 mm, 6 mm korter dan de 821, het balhoofd is met 24° iets steiler gezet (was 24,3°), terwijl de naloop met 93 mm nagenoeg gelijk is gebleven (was 93,2 mm). Dat moet zich hebben vertaald naar een Monster die, in combinatie met dat lage gewicht, nu gemakkelijk dan ooit van richting te veranderen is. 

De vering lijkt een op een over te zijn genomen van de 821, met een 43 mm upside down in combinatie met een progressieve monoshock en identieke veerwegen (130 mm voor, 140 mm achter), maar het kan natuurlijk zijn dat Ducati de setting heeft aangepast.



Wat de zithouding betreft heeft Ducati de zithoogte met 10 mm naar nu 820 mm verhoogd (optioneel is een 800 mm zadel leverbaar, in combinatie met aangepaste vering kan de zithoogte op 775 mm worden gezet). Het zadel heeft een nieuw design en nieuwe foam, waardoor zowel comfort als feedback moet zijn verbeterd. De voetsteunen zijn 10 mm lager gemonteerd en het stuur is 700 mm naar achteren geplaatst, waardoor een meer ontspannen rechtop zithouding is ontstaan. 

Vanuit het zadel heb je zicht op een nieuw 4.3" TFT kleurendisplay, dat met een prominent aanwezige ronde toerenteller met daarin geprojecteerde versnellingsindicator en links naast de toerenteller geprojecteerde snelheidsmeter met daarboven en onder de resterende info dezelfde layout heeft als de Panigale, Streetfighter en Multistrada V4. Het enige verschil met de andere displays is dat de hoeveelheid op te vragen informatie wat beperkter is. 

Wat elektronica betreft heeft Ducati de nieuwe Monster van nagenoeg alle bekende speeltjes voorzien. De lijst omvat de bekende drie rijmodi Sport, Touring en Urban, met elk un eigen settings van tractie controle, wheelie controle, ABS (die uiteraard naar eigen geur en smaak kunnen worden aangepast), daarnaast vinden we in de lijst ook Launch Control en de Ducati Quick Shift terug, maar cruise control blinkt helaas uit in afwezigheid. 



De nieuwe Monster is verkrijgbaar in Ducati Red en Dark Stealth met zwarte velgen, Aviator Grey met GP Red velgen. Voor wie een motorfiets wil met een nog sportiever imago, is er de Plus-versiin dezelfde kleuren met een aërodynamische windscherm en een afdekkap voor de duopassagier als standaard. Voor wie 'm wil personaliseren heeft Ducati een aantal stickersets bedacht en is er een uitgebreide lijst met accessoires, waaronder dubbele Termignoni einddempers.

De Monster zal rond april 2021 verkrijgbaar zijn bij Ducati dealers vanaf € 13.390 in Nederland en € 11.290 in België.