Zoeken

BMW R 18 Dragster: ubervet Roland Sands ontwerp

5 augustus 2020
De onthulling van de fiets moest vanwege de coronacrisis naar online worden verplaatst en een introductie is er om die reden ook nog niet geweest, maar dat heeft BMW er niet van weerhouden om Roland Sands de vrije hand te geven met een fonkelnieuwe R 18. Het resultaat? Een übervette R 18 Dragster.

Het persoonlijke verhaal van Roland Sands diende als inspiratiebron voor zijn werk aan deze fiets. "Met een motor die zo zichtbaar het middelpunt is, dacht ik meteen aan muscle cars. Mijn familie was altijd al gek op snel gaan en mijn vader was een dragracer, dus ik vond het logisch om de fiets tot het essentiële te strippen en vorm te geven om snel te gaan op een rechte baan", legt de ontwerper uit.

Met de nieuwe R 18 presenteerde BMW Motorrad in april 2020 de eerste in serie geproduceerde motorfiets van het merk voor het cruiser-segment. Strikt genomen de tweede, als we de geflopte C 1800 meenemen, maar de eerste die echt in de geest van een US Cruiser is gebouwd: lage zit en
een enorme cilinderinhoud. De R 18 is echter ook geheel in de geest van BMW zelf gemaakt en lijkt haast op een moderne variant van de oer- R 5. 

Roland Sands begint altijd met het schetsen van zijn ideeën op papier. Hierdoor kan hij de basis van de vorm achterhalen en hoe de houding en de geometrie van de fiets eruit kunnen zien. "Uiteindelijk gebeurt de echte magie wanneer we de schets tot leven brengen", legt Roland uit.

Meer dan menig motorfiets biedt de nieuwe R 18 een zeer aanpasbaar ontwerp. De fiets heeft een subframe dat gemakkelijk te verwijderen is, evenals de set gespoten onderdelen. Dit geeft de klant, in dit geval dus Roland Sands, een hoge mate van vrijheid om de achterkant van de nieuwe R 18 gemakkelijk om te bouwen naar persoonlijke voorkeuren. Daarnaast is de lakafwerking ook aan te passen aan de persoonlijke smaak. 

“De elektronica was absoluut de moeilijkste taak waarmee we te maken hadden toen we lachgas aanbrachten, de uitlaatsysteem stripten en de inlaat drastisch veranderden. Het was een beetje een experiment, maar het is ons gelukt! Het eindproduct is indrukwekkend en kenmerkt zich door een hoog vakmanschap, zoals van BMW Motorrad mag worden verwacht. Vanaf het begin kon ik niet wachten om te personaliseren", zegt Roland.



Voor de R 18 Dragster behield het team rond Roland Sands de standaard geometrie van de R 18, verwijderde de achterkant van de fiets en veranderde het in een dragracer. Bovendien kozen ze ervoor om de carrosserie van de originele R 18 te behouden, maar veranderden het voor- en achterspatbord om in het aangepaste frame te passen. Het hele aanpassingsproces nam ongeveer drie en


een halve maand in beslag. De fiets ging toen naar de werkplaats voor de eindmontage en een dag bij een dragstrip.

“Elke fiets heeft verschillende bronnen nodig, afhankelijk van de bouw, speciale materialen of onderdelen. Elk nieuw fietsconcept is een beetje een leerproces, zelfs na meer dan 200 fietsen te hebben gebouwd. We willen altijd het genre van de fiets waarin we bouwen begrijpen, het is de sleutel om het authentiek en functioneel te houden", legt Roland Sands uit.

Naast de R 18 Dragster custom bike creëerde Roland Sands ook twee verschillende designcollecties van gefreesde aluminium onderdelen voor de lancering van de R 18 Cruiser: "Machined" en "2-Tone-Black". 

De series "Machined" en "2-Tone-Black" omvatten voor- en achterwielen die in andere afmetingen verkrijgbaar zijn dan de standaardmaten. Daarnaast omvat het assortiment van deze exclusieve gefreesde onderdelen snelheidsmeterbehuizingen, clip-ons, risers, handvatten, rem- en koppelingshendels, spiegels en nog veel meer.

Voor de R 18 Dragster gebruikte Roland Sands de design-collectie “2-Tone-Black” van gefreesde onderdelen om hendels, wielen, klepdeksels, borstplaat, koplamp en meters aan te passen. De voorkant is afkomstig van de BMW R nineT. Het zadel en de uitlaat zijn helemaal opnieuw gemaakt.