Zoeken

BMW onthult prototype dikke luchtgekoelde boxermotor

10 december 2018
BMW heeft wel op een heel bijzondere manier een nieuwe luchtgekoelde boxermotor aangekondigd. Een prototype van de nieuwe boxermotor was begin deze maand te zien tijdens de Hot Rod Custom Show in vorm van de R18, een custom creatie uit de hand van de Japanse custombouwer CUSTOM WORKS ZON.

Wij vinden 'm wel vet, deze R18 creatie die de Japanse custumbouwer CUSTOM WORKS ZON heeft gebouwd rond het prototype van een nieuwe BMW boxermotor, een motor die naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst zal worden gebruikt voor een nieuwe lijn Cruiser motoren, waarmee we meteen antwoord hebben op de vraag die BMW Motorrad's CEO Dr. Markus Schramm in ons recente interview geen antwoord op wilde geven. 

Nu is CUSTOM WORKS ZON geen onbekende in de custom scene. Het bedrijf is in 2003 opgericht door Yuichi Yoshizawa en Yoshikazu Ueda in de prefectuur van Shiga en staat bekend om z'n uniek creaties. In vijftien jaar tijd heeft CUSTOM WORKS ZON een aardige reputatie opgebouwd en wordt met regelmaat uitgenodigd voor in de scene bekende shows als "Mama Tried Show" in Milwaukee, "The Hand Build Motorcycle Show" in Austin en de "Brooklyn International", om er een paar te noemen.

Op de Hot Rod Custom Show, waar de in samenwerking met BMW Motorrad ontwikkelde R18 werd geshowd, was veel speculatie omtrent het nieuwe motorblok. De layout van het blok, met carburateurs achter, uitlaatbochten voor en stoterstangen boven de cilinders geplaatst, doet denken aan de boxermotoren zoals ze tot het eind van de jaren '60 in Beieren werden gebouwd - maar dan met een grotere cilinderinhoud en olie/luchtkoeling.

Bij BMW zelf houden ze vooralsnog de lippen stijf op elkaar, het enige dat door de Duitsers bekend is gemaakt is dat binnen afzienbare tijd meer informatie zal worden vrijgegeven. Afgaand op de naam R18 zou je kunnen concluderen dat de nieuwe boxermotor een cilinderinhoud van rond de 1.800cc zal gaan hebben, maar dat is wel gissen. Het zou wel een logische cilinderinhoud zijn voor de nieuwe Cruiser voor de Amerikaanse markt waaraan bij BMW Motorrad momenteel hard (en in het diepste geheim) wordt gewerkt. 

Het nieuwe prototype motorblok was voor CUSTOM WORKS ZON gemonteerd in een zeer bijzonder rijwielgedeelte, met 21" voorwiel en 26" achterwiel. Het erg lage silhouet van de R18 doet denken aan Ernst Henne's recordbrekende machines uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. Overbodig te vermelden dat het overgrote deel van de R18 door de Japanse custombouwers met de hand is gemaakt. 



De R18 werd op de Mooneyes Show - zoals de Hot Rod Custom Show in de custom scene ook wordt genoemd - beloond met de Best of Show Motorcycle Award, en dat vinden wij niet meer dan terecht. In totaal waren er op de show bijna 300 auto's en 650 motoren te zien.