Zoeken

BMW lanceert K1600 Grand America

7 november 2017
Op de Tokyo Motor Show stal Honda met de nieuwe Gold Wing de show, maar het antwoord uit Beieren heeft niet lang op zich laten wachten. Op de EICMA in Milaan heeft BMW het doek gelicht van de K1600 Grand America, die van de K1600 B(agger) is afgeleid.

Bij ons is de markt voor dikke, luxe toermotoren relatief beperkt, maar aan de andere kant van de Atlantische oceaan zijn ze ongekend populair - niet in de laatste plaats omdat het begrip afstand daar een hele andere dimensie heeft. Waar we in Europa vooral op zoek zijn naar iets dat in eerste instantie lekker stuurt en waarbij comfort mooi is meegenomen liggen de prioriteiten in het land van de onbegrensde mogelijkheden precies andersom. 

Nu had BMW met de K1600 al een heel interessant pakket in huis dat zowel de Europese als de Amerikaanse motorrijder tevreden wist te stellen door sturen én comfort perfect te combineren, maar dat is blijkbaar voor die Amerikaanse consument nog niet goed genoeg geweest.

En dus werd eerder dit jaar de K1600 B aan de line-up toegevoegd, die weliswaar een groter (19” of het liefst 21”) voorwiel ontbrak, maar qua design wel overduidelijk als Bagger door moest gaan. 

Een bagger is eigenlijk een cruiser die van kuip en koffers is voorzien. Ofwel: ten opzichte van een gewone toerfiets een lage ruit en lage, langgevormde zijkoffers. Niet vreemd dat voor het design van de Grand America de Amerikaanse custom bikes als inspiratiebron hebben gediend. Dit is ook zichtbaar aan andere details aan de achterzijde. Een extra remlicht geïntegreerd in de topkoffer zorgt voor een onderscheidende uitstraling aan de achterzijde. Het vormt een harmonieus geheel met de verlichting in de zijkoffers die fungeren als rem- en knipperlichten. Alle lichtunits maken gebruik van LED-techniek. 

De K1600 Grand America is in feite de overtreffende trap van de K1600 B en symboliseert volgens BMW de passie voor ontspannen, luxueus reizen op twee wielen - een manier die zoals gezegd vooral in de Verenigde Staten ongekend populair is. Ten opzichte van de K1600 B is het ontwerp is aangepast en er zijn tal van zaken toegevoegd. Behalve de dynamische lijn aan de zijkant die geleidelijk doorloopt naar achteren, is ook het druppelvormige silhouet een herkenbaar stijlelement dat gecreëerd wordt door het hooggeplaatste windscherm en de laaggeplaatste zijkoffers. 

De verchroomde uitlaatdempers zijn op een harmonieuze wijze geïntegreerd in het elegante, vloeiende design. Ook de topkoffer met geïntegreerde rugleuning voor de passagier draagt bij aan de authentieke uitstraling van de BMW K 1600 Grand America. De grote topkoffer onderstreept bovendien dat deze motorfiets is ontwikkeld om lange ritten mee te maken. 

Wat krachtbron betreft is de Grand America voorzien van de welbekende zescilinder die goed is voor een topvermogen van 160 pk en een koppel van 175 Nm, maar er is wel één enorm verschil met een gewone K1600: deze Grand America is namelijk op een topsnelheid van 162 km/u begrensd. Om stabiliteit en veiligheid te waarborgen, ook wanneer er extra componenten aan de achterzijde worden geplaatst. 

Uiteraard is de K1600 Grand America van elektronische snufjes als Dynamic ESA, een elektrische achteruit, cruise control en diverse rijmodi voorzien. Treeplaten zijn de motor weliswaar vreemd, maar de Duitsers hebben desondanks een ‘feit-forward’ zithouding gecreëerd. Dankzij een 70 mm lager subframe moet het comfort van de passagier ook zijn verbeterd. 



De K1600 Grand Amerika staat vanaf maart 2018 in de showroom van de BMW dealer, voor het prijskaartje van € 30.134.