Zoeken

BMW breidt cruiserfamilie uit met R 18 Classic

22 oktober 2020
Na de recente introductie van het First Edition model heeft BMW voor 2021 een meer op toeren gerichte versie van de R 18 gelanceerd: de R 18 Classic. De Classic is voorzien van een windscherm, buddyseat voor een passagier, zadeltassen, een extra LED- koplamp en een 16-inch voorwiel.

 

Bijna identiek zijn ze, de R 18 en R 18 Classic, die trouwens net als de R 18 ook als First Edition op de markt wordt gezet. Het verschil tussen de twee zit 'm een de meer op toeren gerichte aankleding: een fors windscherm, zadeltassen, extra LED koplampen en een 16" voorwiel. Waarmee de Duitsers hun peilen duidelijk op de Heritage Classic van z'n Amerikaanse concurrent hebben gericht. 

Buiten bovenstaande verschillen zijn de R 18 en R 18 Classic in alle opzichten identiek. De 1802 cc boxertwin is identiek. Het topvermogen is 91 pk bij 4.750 tpm, maar veel belangrijker is dat tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuut altijd meer dan 150 Nm koppel beschikbaar is. En daarmee kom je, zo weten we inmiddels, best goed van je plek.

Het frame is bij beide modellen eveneens identiek, met dat verschil dat bij de R 18 Classic nu een 16" voorwiel is toegepast, waar bij de standaard R 18 een 19" voorwiel is voorzien. De 49 mm voorvork is niet instelbaar, de centrale achtershock heeft progressieve demping en kan qua veervoorspanning worden aangepast. De Classic is trouwens standaard van treeplanken en hak/teenschakeling voorzien, wat bij de gewone R 18 een optie is.

De nieuwe R 18 Classic heeft standaard drie rijmodi ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’. Standaard is eveneens ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar), daarnaast is de R 18 Classic - net als de standaard R 18 standaard - met het motorkoppelregelsysteem MSR om wielslip bij acceleratie, bijvoorbeeld op nat of glad wegdek, te beteugelen. 

Opties zijn onder meer de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist en Hill Start Control dat assisteert bij het vanuit stilstand wegrijden op een helling. De R 18 Classic is bovendien standaard van cruise control voorzien, precies de optie die wij tijdens onze test met de R 18 First Edition ontzettend hebben gemist. 

BMW Motorrad heeft de R 18 zo ontworpen dat 'ie gemakkelijk kan worden gecustomized. Zo zijn het achterframe en veel componenten eenvoudig te verwijderen en demonteren. De bevestigingspunten van hydraulische leidingen voor remmen en koppeling en de kabels maken het eenvoudig om een hoger of lager stuur inclusief bijpassende leidingen en kabels te monteren. 

Bovendien zijn de zichtbare cilinderkopdeksels en de cover aan de voorzijde van het motorblok eveneens eenvoudig uitwisselbaar. De uitgebreide range van Original BMW Motorrad Accessories moet liefhebbers een scala aan mogelijkheden voor personalisatie bieden. 

Zo zijn er twee verschillende designcollecties van gefreesde aluminium delen direct bij de marktintroductie beschikbaar: ‘Machined’ en ‘2-Tone-Black’. De designcollecties zijn samen met Roland Sands Design ontwikkeld.

Voor het accessoire- en customising-programma werkt BMW Motorrad niet alleen samen met Roland Sands Design, maar ook met andere bekende leveranciers. Zoals bijvoorbeeld met de fabrikant Mustang Seats om verschillende versies van hoogwaardige, handgemaakte buddyseats aan te kunnen bieden. Samen met specialist Vance & Hines zijn specifieke uitlaatsystemen ontwikkeld.