Zoeken

Binnenkort: eerste test Yamaha Tenere 700

26 september 2019
Het weer mag deze week niet om over naar huis te schrijven zijn, maar dat heeft ons er niet van weerhouden om Yamaha's nieuwe Ténéré 700 bij de importeur in Schiphol-Rijk op te halen voor een gedegen test. Het uitgebreide verhaal volgt binnenkort, hier alvast onze eerste bevindingen.

We hebben er reikhalzend naar uitgekeken: de nieuwe Yamaha Ténéré 700. De opvolger van de legendarische XT660 Ténéré, de lichte allroad die zowel avontuurlijke straatridders als doorgewinterde Saharagroupies ten dienste stond. Alles wijst erop dat deze nieuwe Ténéré nog meer in zijn mars heeft: een sterker motorblok, betere vering en nog meer gericht op echt offroad rijden. 

Vanochtend hebben we hem opgehaald. Gewoon in Nederland. Dus niet ergens op een vulkanisch eiland, in de bakkende zon of in mul Marokkaans zand, maar gewoon op de Nederlandse snelweg, de Nederlandse boeren-buitenwegen en de gravelpaden van melkveehouder tot bietenboer. Daar waar jullie hem ook gaan rijden. 

En natuurlijk ook in echt Nederlands pisweer, waarbij je thuisgekomen het water uit je laarzen giet, het bruine straatwater uit je goretex handschoenen knijpt en je thermo-ondergoed hoopvol in de wasmand naast de wasmachine kiept, waar kaboutertjes ervoor zorgen dat het 's morgens weer fris in de kast ligt.


 
Wat zijn onze eerste bevindingen? Goed zadel, daar kan je het best een dag op uithouden. Lekker wendbaar ook, smal. Het voelt als een eencilinder offroad, behalve dan dat die tweecilinder aan de rechterkant uitsteekt waardoor je standaard een beetje scheef op de motor zit. 

Het blok loopt zijdezacht, maar heeft behoorlijk pit als je hem hoog in de toeren jaagt. De vering is stug, maar vergevingsgezind, waardoor je de motor goed onder controle hebt, zelfs als je met flinke vaart over een gravelpad suist. De remmen? Niet al te fel, maar krachtig genoeg. Zeker omdat de Pirelli Scorpion dual purpose banden echte dual purpose banden zijn, die in de regen iets minder grip hebben dan een normale straatband. 

Verder is het gewoon een gemakkelijk rijdende motor, die alles doet zonder erover op te scheppen. Geen ride-modes, ABS voor straat of offroad, verder geen overbodige instelmogelijkheden. Tractiecontrole? Is voor watjes. Nou ja, we gaan hem de komende dagen nog wat fanatieker aan de tand voelen. Daar kun je op wachten...