Zoeken

Binnenkort: eerste test BMW 2019 S 1000 RR

8 maart 2019
In 2009 schreef BMW geschiedenis met de eerste S 1000 RR, BMW's eerste Supersport die meteen insloeg als een bom. Tien jaar later lijkt de geschiedenis zich te herhalen met de inmiddels zesde generatie van de RR, die van de grond af aan compleet nieuw is opgebouwd. Een uitgebreide test zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn, maar hier alvast onze eerste bevindingen.

Lichter, sterker en sneller, dat is volgens BMW de nieuwe S 1000 RR in een notendop. Lichter, omdat er bijna 15 kilo van het rijklaargewicht is afgesnoept, sterker omdat het de viercilinder lijnmotor nu wordt opgegeven voor een topvermogen van 207 pk en sneller omdat met name de roterende massa - en dus inertia - is gereduceerd. 

In navolging van de R 1250 boxermotor beschikt de S 1000 RR nu ook over ShiftCam variabele kleptiming, waardoor het blok ook nog eens ongekend sterk is. BMW claimt dat boven de 5.000 toeren continue meer dan 100 Nm aan koppel beschikbaar is, en dat hebben we op een kletsnat circuit van Estoril gemerkt. 

En niet alleen dat, hoewel we de hele dag niet verder zijn gekomen dan de Rain modus, zijn we enorm onder de indruk van de krachtsexplosie, die trouwens geen enkel moment intimiderend is dankzij de nog meer geavanceerde elektronica. Ondanks de zeikregen, ondanks dat Estoril wel het laatste circuit is waar je in de regen op wilt rijden en ondanks dat je ook in Rain nog steeds 207 pk tot je beschikking hebt, voelde de S 1000 RR geen enkel moment intimiderend.

Tel daarbij op dat hij extreem compact aanvoelt, licht stuurt, je veel feedback geeft en over supergoede remmen beschikt, dan kan het niet anders dan dat ook deze S 1000 RR voor de Duitsers weer een kaskraker wordt. 

Tot zover de S 1000 RR in een notendop, het uitgebreide verhaal volgt binnenkort.