Zoeken

Samenwerking Ducati en Hero MotoCorp ophanden?

16 augustus 2018
Steeds meer merken hebben het vizier op de sterk groeiende Aziatische markt gericht, maar wie daar maximaal van wil profiteren zal lichte motoren en een Aziatische partner moeten hebben. Ducati wil groeien in Azië en is hiervoor naar verluid met Hero MotoCorp in gesprek.

Wij Europeanen denken nog steeds dat we op de top van de wereld zitten, maar de echte groei zit al lang niet meer bij ons, maar in Azië. KTM heeft dat als geen ander ingezien en is om die reden met Bajaj in zee gegaan, wat de een ongekende afzetmarkt en dito verkoopresultaat en een vette 'kleintje Duke en kleintje RC' familie heeft opgeleverd. 

BMW volgde en vond een partner in TVS, wat tot nu toe heeft geresulteerd in twee modellen: de G 310 R en G 310 GS, maar dat aantal zal in de (nabije) toekomst ongetwijfeld worden uitgebreid. En dan was er nog Erik Buell, die met Hero MotoCorp in zee was gegaan, voordat de stekker definitief uit dat ander merk uit Milwaukee werd getrokken.

In verschillende media gaat nu het verhaal dat Ducati het gesprek met de Hero MotoCorp Corporatie is aangegaan over een mogelijke samenwerking. Ducati zou de ontwikkeling en het design van nieuwe lichte motoren voor z'n rekening nemen, de productie zou vervolgens bij Hero MotoCorpr worden gedaan, dat in India ook nog eens een gigantische afzetmarkt met 6.500 dealers heeft. 

Naar verluid zou Ducati willen werken aan een eencilinder instapmodel voor de Indische en Aziatische markt met ongeveer 300cc cilinderinhoud, vloeistofkoeling en injectie, wat in twee varianten op de markt zal worden gezet. Variant een zou een mini-Scrambler zijn, variant twee een mini-Panigale. Beide modellen zouden het rijwielgedeelte delen. Als wederdienst zou Hero MotoCorp dan enkele door Ducati ontwikkelde onderdelen in zijn motoren kunnen gaan toepassen.

Dat laatste is trouwens ook bij KTM/Bajaj en BMW/TVS het geval. Bajaj gebruikt de KTM techniek voor de Pulsar en Dominar modellen, terwijl de BMW techniek bij TVS heeft geresulteerd in de Apache RR310. Ook Triumph heeft zich op de Aziatische markt gericht en is een non-equity partnerschap met Bajaj aangegaan. 

Mocht je je afvragen wie of wat Hero MotoCorp eigenlijk is, het Indiase merk werd in 1984 als Joint Venture met Honda opgericht, maar in 2011 trok Big Red zich terug. Twee jaar later nam Hero MotoCorp 49% aandeel in Eric Buell Racing, maar die samenwerking liep spaak toen EBR definitief ter ziele ging. 

Hero is vertegenwoordigd in 37 landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika, de drie fabrieken in India hebben een capaciteit van 9,1 miljoen motoren per jaar. Met de vierde in aanbouw zijnde fabriek erbij moet de capaciteit groeien naar 11 miljoen motoren per jaar. Het afgelopen jaar verlieten 7,59 miljoen motoren en scooters bij Hero de productieband, in totaal heeft het merk al 75 miljoen tweewielers geproduceerd. 

Naar verluid moet Hero ook een van de geïnteresseerde bedrijven in Ducati zijn geweest, toen VW een eventuele verkoop overwoog.