Zoeken

KTM en Chris Fillmore keren terug naar Pikes Peak met 790 Duke

19 juni 2018
Na de winst afgelopen jaar met de 1290 Super Duke R keren Chris Fillmore en KTM dit jaar wederom terug naar de 96e editie van de Pikes Peak International Hill Climb. Dit keer echter op KTM's nieuwste vlijmscherpe wapen, de KTM 790 Duke.

Op 24 juni aanstaande zal 'The Scalpel' z'n racedebuut gaan maken in de V.S. in de Middleweight klasse van Pikes Peak, ook wel de 'Race to the Clouds' genoemd. Fillmore, die afgelopen jaar in zijn debuutjaar een nieuw record wist te zetten met de 1290 Super Duke R, denkt die tijd van 9'49.265 met de 790 Duke nog verder aan te kunnen scherpen.

Chris Fillmore:
Het afgelopen jaar was het een onvoorstelbare ervaring. Als de rookie proberen alles te leren over het event en het circuit was op zich al best heftig, maar om dan ook nog een record te zetten was ongelofelijk! Ik had gemengde gevoelens terug te keren, maar toen ik afgelopen winter in Europa was om de 790 Duke te testen wist ik meteen dat ik er eentje wilde prepareren voor de Middleweight klasse van Pikes Peak.

In tegenstelling tot 'The Beast' is de 790 Duke door KTM niet ontworpen als wapen voor op het circuit, maar de race-gefocuste filosofie van de Oostenrijkers heeft wel geholpen om 'The Scalpel' eenvoudig naar een competitie-machine te transformeren. In voorbereiding op The Race to the Clouds nam Fillmore het afgelopen weekend deel aan de officiële Pikes Peak Tire Test.

Fillmore vervolgt:
Tijdens de test focuste ik op het leren kennen van de berg en het vinden van de juiste balans qua chassis en gearing voor de racedag. Deze nieuwe fiets is geweldig! Hij is zo lichtvoetig en gemakkelijk van richting te veranderen, ik kan veel meer bochtensnelheid houden, wat ik ook hard nodig heb als ik voor het klasse-record en het podium van het algemeen klassement wil gaan.
De 790 Duke is standaard al erg goed, maar dat wist ik al omdat ik 'm op het circuit in Spanje samen met Jeremy McWilliams heb getest tegen de competitie. We hebben een standaard fiets gepakt en daar flink wat onderdelen van de KTM PowerParts catalogus tegenaan gegooid: wavedisks, rearsets, een eenzitter en nog wat andere bling. Daarnaast hebben we de verlichting verwijderd, andere veren en banden voorzien, evenals een volledig Akrapovic uitlaatsysteem en de Brembo rempomp van de 1290 Super Duke R.