Zoeken

Importeurs haken massaal af: Motorbeurs Utrecht ten dode opgeschreven

18 januari 2019
Motorbeurs Utrecht heeft in z'n huidige vorm z'n beste tijd gehad. De komende 35e editie van Motorbeurs Utrecht zullen maar liefst negen importeurs niet aanwezig zijn, net als een aantal grote dealers.

 

Ons nieuwsbericht afgelopen jaar over de grote leegloop bij Motorbeurs Utrecht heeft voor behoorlijk wat opschudding bij motorrijders én de motorbranche gezorgd. De server moest alle zeilen bijzetten om het aantal bezoekers (meer dan 10.000 in een halve dag) te verwerken, het was hét trending topic op social media en de telefoon stond roodgloeiend met toeleveranciers en zelfs landelijke media. 

Waar in september de stand van zaken was dat 4 importeurs Motorbeurs Utrecht de rug hadden toegekeerd is dat aantal inmiddels tot 9 opgelopen. Naast Honda, KTM, Triumph en Kawasaki zullen ook Suzuki, Moto Guzzi, Aprilia, Vespa en Piaggio niet meer in de Jaarbeurshal in Utrecht aanwezig zijn. Onze voorspelling dat het een kwestie van tijd zal zijn voordat andere merken Motorbeurs Utrecht de rug toe gaan keren is hiermee bewaarheid.

Van de grote merken heeft organisator VNU alleen BMW, Ducati, Harley-Davidson en Yamaha weten te behouden, en dat alleen door onder andere gratis beursruimte weg te geven, maar daarmee is de importeurshal slechts voor en fractie gevuld. En ook die merken overwegen sterk of ze het volgend jaar er nog wel zullen staan. 

Bij VNU is de paniek uitgebroken, om de importeurshal toch enigszins gevuld te krijgen worden te elfder ure alle partijen die niet aanwezig zijn nu benaderd en gelokt met gratis beursruimte in de importeurshal. Een tactiek die het afgelopen jaar ook al is toegepast en voor sommigen reden is geweest om dit jaar de beurs links te laten liggen. En begrijpelijk, het is niet eerlijk ten opzichte van de bedrijven die wél veel standgeld hebben betaald om op Motorbeurs Utrecht te kunnen staan. 

We schreven het in september al, dat we wel begrijpen waarom importeurs en dealers Motorbeurs Utrecht de rug toekeren. Voor geen enkele partij is Motorbeurs Utrecht in z'n huidige vorm nog interessant: niet voor de importeur voor wie de meeste nieuwe modellen al bij de dealer te bezichtigen zijn en niet voor de dealer die precies op het moment dat het seizoen begint (en er dus geld moet worden verdiend) alles op een beursvloer met korting de deur uit moet doen. Want naast brommers kieken is het bij Motorbeurs Utrecht vooral om de koopjes te doen.

Gesprekken met organisator VNU om het concept van Motorbeurs Utrecht te veranderen, door bijvoorbeeld de datum naar december of uiterlijk januari te verplaatsen hebben niets opgeleverd. En dus komt dan het onvermijdelijke moment dat je niet meer uit emotie acteert en aanwezig bent omdat je vindt dat je er moet staan (en vooral, omdat je concurrent dat ook doet), maar naar je return of investment gaat kijken en tot de conclusie komt dat de gigantische kosten van Motorbeurs Utrecht totaal niet meer in verhouding met de opbrengsten staan. In z'n totaliteit wordt er in de Jaarbeurs in Utrecht door de branche meer dan 1 miljoen euro verbrand.

Voor een fractie van het geld wordt tegenwoordig via internet een veel groter publiek bereikt, terwijl voor wie wil voelen, ruiken en proeven via zelf georganiseerde events (zoals Kawasaki de afgelopen jaren in Soesterberg heeft gedaan) al in een veel vroeger stadium de nieuwe modellen aan het grote publiek kunnen worden getoond. 

Dat veel partijen waaronder dus 9 importeurs nu definitief hebben afgehaakt zal de doodsteek zijn voor Motorbeurs Utrecht. Natuurlijk kun je stellen dat de eerste decennia Motorbeurs Utrecht het ook zonder importeurs heeft gedaan, maar toen was het voor dealers een ideale manier om overjarige kleding en accessoires (en tweedehands motoren die in de showroom niet te slijten waren) voor een prikkie van de hand te kunnen doen. Wat tegenwoordig (voor veel minder geld) via internet wordt gedaan.

Daarmee is trouwens niet gezegd dat er dus vanuit de motorrijder zelf geen behoefte is aan iets als de motorbeurs, de 100.000 bezoekers (weliswaar een licht dalende tendens, maar toch) bewijzen dat er een behoefte aan is, maar dat de kosten niet meer in verhouding met de baten staan. 

Achter de schermen wordt gewerkt aan een alternatief voor de toekomst, aan een evenement dat in plaats van in de winter in de lente zal plaatsvinden en waar de nadruk meer op beleving en rijden in plaats van statische presentatie en koopjes staat.