Zoeken

Geen actibump Zweedse duikdrempel in Den Bosch

6 september 2019
De Zweedse firma Edeva bedacht een alternatief voor de traditionele drempel, de Actibump. Een bericht op Facebook leidde tot hevig verontruste reacties. Hoe gevaarlijk is deze duikdrempel? Het valt wel mee, zegt de een. We gaan het niet doen, zegt ‘s Hertogenbosch.

De Actibump is een stalen plaat in een stalen frame. Als de bijbehorende radar ontdekt dat je te snel rijdt, zakt de achterkant van de plaat zes centimeter naar beneden en raken je banden de sterk afgeronde rand van het frame. Belangrijk om te weten is dat de Actibump vooral toegepast wordt waar snelheidslimieten tot zo’n 30 km/u gelden. De drempel is behalve in Zweden ook in onder meer Duitsland (Hanau), Tsjechië en Australië te vinden.

Onaangenaam
De Zweedse belangenvereniging voor motorrijders SMC testte de drempel in 2015. Hun ervaring? Als je te snel rijdt en de Actibump naar beneden klapt, voelt die rand als een onaangename hobbel – en dat is natuurlijk ook waar het ding voor ontworpen is. Als je je motorfiets voldoende beheerst, kan er niets fout gaan, stelden ze. 

De snelheid waarmee ze op dat moment reden, bleek helaas niet bekend. Passeer je de Actibump met de toegestane snelheid, dan voel je hem niet of nauwelijks. Dat is pure winst ten opzichte van traditionele drempels, zou je zeggen: zeker op een stug afgeveerde motor voel je een 30 km-drempel ook als je er met 30 overheen gaat.

Glad
Waar de Zweedse motorrijders ze zich meer zorgen over maakten, was de gladheid van de stalen plaat, met name bij regen. Ter relativering van die gladheid: als je 60 rijdt, passeer je de plaat in ongeveer 1/15 seconde. Dat kan alleen problemen geven als je op dat moment zonder ABS vol in de remmen duikt. Als je dat probleem bij leveranciers en overheden aankaart, is de reactie klassiek: houd voldoende afstand en rij niet te snel. 

Overigens biedt Edeva een product waarmee de drempel stroever te maken. Afnemers meldden zich nog niet, meldt de fabrikant. In meer dan 80 miljoen passages hebben zich volgens Edeva nog geen ongevallen met motorrijders voorgedaan.

Ander geluid
Dat klinkt allemaal heel geruststellend, zou je zeggen. Maar toen kwamen er plannen om de Actibump in ‘s Hertogenbosch te plaatsen. Het college van de stad deed z’n huiswerk. Literatuuronderzoek liet zien dat de duikdrempel in onder meer in woonerven en wegen met fietsers, motoren en andere tweewielers niet gebruikt kan worden in verband met een te groot risico op ernstige beklemmingen en/of valschade. 

Toepassing zou alleen mogelijk zijn op 50 km-wegen met fysiek gescheiden rijbanen, maar wordt daar gevaarlijk geacht voor motoren, die bij een neergelaten drempel gelanceerd zouden kunnen worden. Bovendien zou er kans zijn op valpartijen met de natte, gladde plaat van de Actibump als oorzaak, en is men bevreesd voor mogelijke schade, trillingen en geluidsoverlast voor omwonenden.  De duikdrempel zou daarmee eigenlijk alleen geschikt zijn voor zones met een snelheidslimiet van 20 km/u. En zijn die er dan?

Niet bang
Komt daarbij dat je voor het geld van een enkele Actibump ongeveer twintig traditionele drempels kunt plaatsen, en in dat bedrag zitten nog niet de kosten voor transponders waarmee politie en andere hulpdiensten de drempel kunnen uitschakelen. De conclusie: de Actibump leent zich niet (nog niet, zo zegt het rapport) voor toepassing in Den Bosch. De ingewonnen informatie is ook met andere gemeenten besproken. 

We hoeven dus (nog...) niet bang te zijn voor de duikdrempel. Mocht je horen dat ze hem ergens toch willen praten, stuur dan direct even een mailtje naar info@mag-nl.org? Maakt de MAG er direct werk van.

Bron: motorrrijdersactiegroep MAG
Foto: Edeva