Zoeken

Ducati demonstreert C-V2X communicatie

12 juli 2018
Veiligheid begint bij steeds meer fabrikanten een belangrijke issue te worden. Zo ook bij Ducati, dat samen met industriële partners C-V2X communicatie aan het ontwikkelen is dat auto's met motoren laat communiceren.

Decennialang leek het alleen om stuureigenschappen en prestaties (en dan met name op het circuit) te gaan, maar bij Ducati wordt de laatste jaren flink geïnvesteerd in veiligheid. Samen met partner Audi nam Ducati deel aan een in Europa eerste presentatie van een nieuw V2X (Vehicle-to-Everything) communicatiesysteem tussen auto's en motoren. 

In april werd door Ducati al een strategisch plan gepresenteerd, genaamd "Safety Road Map 2025", voor de ontwikkeling van veiligheidssystemen en technologie. De eerste stappen in deze strategie zijn de toepassing van bochten-ABS over de hele range en de marktintroductie van radar voor en achter in 2020.

In aanvulling hierop wordt in de Borgo Panigale fabriek volop geëxperimenteerd, samen met industriële partners, aan nieuwe technieken waarmee motoren op middellange en lange termijn kunnen worden uitgerust. 

Een van deze technologieën is het zogenaamde C-V2X, dat staat voor een draadloze communicatie tussen weggebruikers als auto's, motoren, voetgangers en fietsers in de infrastructuur. C-V2X technologie is een belangrijke stap richting 5G voor automotive applicaties, met directe communicatie tussen voertuigen en hun omgevingen. 

Voor de demonstratie werd een Audi Q7 en en Ducati Multistrada 1200 Enduro gebruikt, uitgerust met een Qualcomm 9150 C-V2X chipset. Tijdens de demonstratie werden alledaagse situaties gesimuleerd die tussen motoren en voertuigen kunnen ontstaan, en hoe C-V2X hier een veilige bijdrage aan kan leveren. 

Zaken als Intersection Collision Warning, waar een voertuig bij een kruising van de weg gaat om een aanrijding met een motor die voorrang heeft te voorkomen, evenals Across Traffic Turn Collision Risk Warning, waarbij een voertuig een linksaf situatie vermijdt om een aanrijding met een motor te voorkomen. Tot slot een waarschuwing wanneer de tweewieler plots hard op de rem trapt. 


Pierluigi Zampieri, Vehicle Innovation Manager at Ducati Motor Holding:
"Dit is de perfecte demonstratie van situaties waarbij moderne technologie de veiligheid van motorrijders in de toekomst drastisch kan verhogen. Inderdaad, C-V2X communicatie is absoluut een van de essentiële projecten van de Ducati 2025 Safety Road Map.


De demonstratie was de eerste van het ConVeX (Connected Vehicle to Everything) project waar Audi, Ducati, Ericsson (NASDAQ: ERIC), SWARCO, de technische universiteit van Kaiserslautern en Qualcomm CDMA Technologies GmbH bij betrokken zijn.