Zoeken

BMW zet nieuw verkooprecord in 2015

15 januari 2016
BMW heeft opnieuw een goed jaar achter de rug. Voor het vijfde jaar op rij werd door de Duitse motorfabrikant een nieuw verkooprecord gerealiseerd. In totaal zijn er in 2015 136.963 BMW’s aan de man gebracht, een groei van bijna 11% ten opzichte van de 123.495 units die in 2014 zijn verkocht.

BMW R1200GS

Volgens BMW Motorrad groeide het merk het afgelopen jaar in alle markten wereldwijd, met uitzondering van een klein kikkerlandje waar een krimp van 3% werd genoteerd, en is BMW marktleider in het premium segment boven de 500cc in maar liefst 26 landen (waaronder dat ene kikkerlandje). De Amerikaanse en Europese markten zijn het belangrijkst voor BMW.

De meeste BMW’s werden het afgelopen jaar in Duitsland verkocht. 23.823 units bleven in eigen land, ofwel een fors aandeel van 17,4% van het totaal. De Verenigde Staten volgde met 16.501 stuks op de tweede plaats, gevolgd door Frankrijk (12.550 stuks), Italië (11.150 stuks), Groot Brittanië (8.200 stuks) en Spanje (7.976 stuks). In Nederland en België gingen er respectievelijk 1.808 stuks en 2.509 stuks van de hand.

Stefan Schaller, President BMW Motorrad:
We kunnen terugkijken op een uitzonderlijk succesvol jaar. Voor het eerst in de geschiedenis hebben we meer dan 135.000 BMW motoren en scooters uitgeleverd. Ik wil onze klanten danken voor het enorme vertrouwen dat ze in BMW Motorrad hebben.

Met dit verkoopsucces is BMW Motorrad een stap dichter bij de realisatie van de doelstelling voor 2020. In het vorige 5-jaren plan had BMW al onthuld in 2020 200.000 motoren en scooters wereldwijd te willen verkopen.

Schaller vervolgt:
Ons doel voor 2020 is om 200.000 motoren uit te leveren. De cijfers over 2015 laten zien dat onze strategie werkt. Op basis van deze strategie staat de komende jaren genoeg gepland. We willen onze line-up in het segment boven de 500cc blijven verstevigen, en daarnaast dit jaar instappen in het segment onder de 500cc met de nieuwe G310R.
Op middellange termijn zullen we innovatieve producten op het vlak van urban mobility en elektromobiliteit gaan lanceren. Terwijl we in bestaande markten zullen blijven groeien, spreken we ook nieuwe markten aan. Azië en Zuid Amerika staan erg hoog op onze lijst. Ons wereldwijd dealernetwerk zal significant gaan groeien van 1.100 dealers naar 1.500.

De allergrootste bijdrage in het verkoopresultaat kwam voor rekening van de R series met het kenmerkende Boxer blok, wat goed was voor een aandeel van 73.357 units, ofwel 53,6%. Net als andere jaren was de R1200GS met 23.681 units het best verkochte model, gevolgd door de R1200GS Adventure (18.011 stuks) en de R1200RT (10.955 stuks). Ook de R nineT deed het met 9.545 stuks in z’n tweede jaargang niet verkeerd. Van de nieuwe R1200R (6.951 stuks) en R1200RS (4.208 stuks) had BMW waarschijnlijk meer verwacht.

Opvallend is ook het verkoopresultaat dat BMW met de sportieve S familie heeft behaald. De verkoop van nieuwe Supersport motoren mag volledig ingekelderd zijn, maar daar heeft de S1000RR met 9.576 units weinig last van gehad. Van de naakte S1000R werden er 6.473 units verkocht, terwijl er in het halve jaar dat de S1000XR op de markt is er al 5.061 aan de man zijn gebracht. Bij elkaar opgeteld zijn dat 21.110 viercilinders, ofwel 15,4% van de totale productie.

Daarmee is de S serie voor BMW bijna net zo belangrijk als de midrange F serie, waarvan er in totaal 25.616 stuks ((18,7%) aan de man zijn gebracht. Best verkochte F was de F800GS (6.603 stuks), gevolgd door de F700GS (6.282 stuks), de F800R (5.971 stuks), de F800GS Adventure (4.129 stuks) en de F800GT (2.631 stuks) als hekkensluiter. Van de K1600 serie werden er in totaal 4.866 verkocht.

In tegenstelling tot de motorfietsen wil het met de scooters nog niet zo vlotten bij BMW. Van de C650GT en C600 Sport werden er in totaal 4.530 stuks verkocht, terwijl de verkoop van de elektrisch aangedreven C Evolution niet verder dan een magere 957 units kwam.