Zoeken

Eerste test prototype KTM 790 Duke

Met 203.423 motoren verkocht met het KTM en Husqvarna label was KTM in 2016 Europa’s grootste motorfabrikant. Tot op heden waren daarbij echter alle meercilinder motoren gebaseerd op de in eigen huis ontwikkelde 75° V-Twin die de 950R fabrieksmachine aandreef waarmee Fabrizio Meoni in 2002 de Parijs-Dakar rally won. Dat gaat het komend jaar veranderen met de komst van de 790 Duke, die wordt aangedreven door een compleet nieuwe 800cc paralleltwin.

Megatest: Harley-Davidson 2018 Softail line-up

Om de 115e verjaardag kracht bij te zetten heeft Harley-Davidson voor 2018 een compleet vernieuwde Softail gelanceerd, volgens de Amerikanen uit Milwaukee het grootste productontwikkelingsproject ooit. In de heuvelachtige omgeving van Barcelona maakten wij kennis met vier van de acht nieuwe Softails: de Street Bob, Fat Bob, Breakout en Heritage Classic.

Vergelijk: Harley Road Glide versus Guzzi MGX-21

Met de wind in de haren, de horizon spiegelend in de zonnebril en de zomerlucht in de neusgaten ploffen we tegen een onwaarschijnlijk laag toerental naast elkaar de meanderende polderweg over. Dit is het betere cruisen, dit is wel zo’n beetje het beeld wat de ontwerpers in gedachten moeten hebben gehad toen ze de eerste pennenstreken aan het papier toevertrouwden. Of in elk geval iets vergelijkbaars, in de uitgestrekte leegtes van het Amerikaanse achterland zul je niet veel polder ontdekken, maar het idee is hetzelfde. Althans, dat hopen we, want als die American Dream nou óók al niet waar zou blijken te zijn… moet er niet aan dénken.

Test: BMW G 310 GS

Exact een jaar na de presentatie van de nieuwe G 310 R heeft BMW het tweede model van de nieuwe 310 familie, de G 310 GS, onthuld. In de heuvelachtige omgeving van Barcelona ontdekten we al snel dat BMW’s jongste telg allesbehalve een opgevoerde bromfiets is.

Test: BMW R nineT Urban G/S

Je plant een reis van een paar honderd kilometer. Dan bedenk je dat je nog een motor nodig hebt. Wat kies je? Een Allroad ligt voor de hand, maar ja... beetje afgezaagd en er is nog zoveel meer. Iets totaal onverwachts dan? Het moet wel leuk blijven... uiteindelijk maken we een compromis met de R NineT G/S, of althans dat denken we. Hoe de motor niet voldoet aan onze verwachtingen lees je hieronder....